Żuraw wieżowy jest nieodzownym elementem praktycznie każdej budowy. Na tych największych może być ich nawet kilka lub kilkanaście. Poniżej przedstawiamy inwestycje będące aktualnie w realizacji, na których pracują żurawie dostarczone przez firmy: Lambor, Mazur Żurawie i Manitowoc Crane Group Poland.
Fot. Piotr Müller (ARM)
Peiner buduje halę w Krakowie Czyżynach
21 kwietnia 2011 r. podpisano umowę na realizację hali widowiskowo–sportowej w Krakowie Czyżynach. Generalnym wykonawcą inwestycji, realizowanej wg projektu firm Perbo-Projekt i Modern Construction Systems, jest konsorcjum w składzie Mostostal Warszawa (lider), Acciona Infraestructuras, Mostostal Puławy i Asseco Poland. Wartość robót wynosi ok. 363 mln zł brutto. Termin uruchomienia hali wyznaczono na grudzień 2013 roku. Inwestorem jest Agencja Rozwoju Miasta S.A.
W zakres przedsięwzięcia wchodzą poza halą główną, również hala treningowa oraz dwupoziomowy garaż podziemny na 1340 samochodów, wraz ze wszystkimi niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
Hala usytuowana przy nowopowstałej ul. Stanisława Lema w Krakowie, zgodnie z dokumentacją projektową, będzie miała ok. 15 tys. miejsc siedzących w zależności od rodzaju i charakteru imprezy. Podstawowe parametry użytkowe hali to: średnica 146–166 m, powierzchnia 61434 m kw., wysokość 27 m.
Budowa hali widowiskowo-sportowej w Krakowie Czyżynach (stan na 9 września br.). Teraz obsługuje ją jeden żuraw dostarczony przez firmę Lambor
Fot. Piotr Müller (ARM)
Na budowie pracowało w okresie kulminacyjnym 11 żurawi Peiner różnej wielkości dostarczonych przez firmę Lambor z Krakowa. Najmniejszy Peiner SMK 308 dysponował wysoko-ścią podnoszenia 24 m, wysięgnikiem 42 m x 1100 kg i maksymalnym udźwigiem 6000 kg. Największy zainstalowany na inwestycji – żuraw Peiner SK 315 – miał wysokość podnoszenia 48 m, wysięgnik 70 m x 3100 kg i udźwig 12500 kg. Maksymalna wysokość podnoszenia zainstalowana na budowie przez firmę Lambor wyniosła 60 m. Realizowana była przy pomocy żurawia Peiner 186/1 z wysięgnikiem 60 m x 2200 kg o udźwigu 12500 kg.
Pierwszą wielką imprezą, jaka może zostać rozegrana w nowej hali widowiskowo-sportowej w Krakowie Czyżynach będą mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn w 2014 roku.
Liebherr pracuje dla Skanska
Firma Mazur Żurawie specjalizuje się w zakresie sprzedaży i wynajmu żurawi wieżowych marki Liebherr. Spółka Mazur Żurawie przejęła zobowiązania PHU Strzecha w zakresie realizacji kontraktów zawartych przez Krzysztofa Mazura. Współpracuje z największymi przedsiębiorstwami z branży budowlanej w tym m.in. firmą Skanska realizującą obecnie trzy duże inwestycje w Krakowie i Wrocławiu.
Nowoczesny biurowiec Kapelanka 42 powstający w Krakowie będzie się składał z dwóch budynków o powierzchni brutto 30 tys. m kw. Każdy będzie miał 9 kondygnacji nadziemnych i 3-kondygnacyjny parking podziemny. Kapelanka 42 obsługiwana jest przez cztery żurawie: Liebherr 91EC (Hp = 34,7 m, R = 45 m, Qmax = 6 t), Liebherr 71EC-B5 (Hp = 36,2 m, R = 27,5 m, Qmax = 5 t), Liebherr 280EC-H12 (Hp = 68,6 m, R = 55 m,Qmax = 12 t), Liebherr 280EC-H12 (Hp = 56,2 m, R = 55 m, Qmax = 12 t). Termin oddania biurowca do użytku wyznaczono na przełom drugiego i trzeciego kwartału 2014 roku.
Żurawie wieżowe pracujące na inwestycji Kapelanka 42 w Krakowie. Na pierwszym planie dwa żurawie Liebherr 280EC-H12 o wysokości 56,2 m (z lewej) i 68,6 m
Fot. Mazur Żurawie
Dwa żurawie Liebherr można również oglądać przy ul. Szczytnickiej we Wrocławiu. Skanska buduje tam 7-kondygnacyjny biurowiec Green Day o powierzchni 15,93 tys. m kw. (brutto). Dostarczone żurawie to: Liebherr 280EC-H12 (Hp = 65,8 m, R = 45 m, Qmax = 12 t) i Liebherr 280EC-H12 (Hp = 43,7 m, R = 45 m, Qmax = 12 t). Przewidywany termin oddania do użytku tego obiektu pierwszy kwartał 2014 rok.
Kolejny duży projekt we Wrocławiu, przy którym firma Mazur Żurawie będzie współpracować ze Skanska, to inwestycja o nazwie Dominikański. Zostanie tam zmontowanych pięć żurawi Liebherr, w tym cztery typu 280EC-H12.
Dwa żurawie Liebherr 280EC-H12 na budowie Green Day we Wrocławiu
Fot. Mazur Żurawie
Ponadto, w połowie września br. firma Mazur Żurawie rozpoczęła montowanie 8 żurawi wieżowych Liebherr z wysięgnikami 70 i 75 m dla przedsiębiorstwa Mirbud S.A. realizującego budowę Hali Podium w Gliwicach. Najwyższy będzie miał wysokość podnoszenia 69,1 m.
Budowa zbiorników gazu w Świnoujściu z Potain
Od ponad 2 lat pięć sztandarowych żurawi wieżowych marki Potain dostarczonych przez firmy PGMB
Budopol oraz Manitowoc Crane Group Poland pracuje na budowie zbiorników gazu Terminalu LNG przy ul. Ku Morzu w Świnoujściu. W najbliższym miesiącu trzy z nich zostaną zdemontowane, ale dwa kolejne będą w październiku br. rekonfigurowane (demontaż i ponowny montaż) celem dostosowania parametrów technicznych do dalszych potrzeb budowy. Docelowo osiągną wysokość blisko 70 m
pod hakiem.
Ze względu na warunki gruntowe, wszystkie żurawie są posadowione na podwoziach krzyżowych o rozstawie 6x6 m i poruszają się po torowiskach (są bowiem zainstalowane zaledwie kilkaset metrów od linii brzegowej Bałtyku). Na budowie terminalu pracują żurawie: Potain MD 285B (długość wysięgnika – 50 m, udźwig na końcu wysięgnika – 4,95 t, maksymalny udźwig – 12 t, wysokość do haka – 56 m), Potain MD 365B L12 (dane odpowiednio: 65 m, 4,3 t, 12 t, 64,8/69,8 m), Potain MD 365B L16 (65 m, 4 t, 8 t, 55,9 m), Potain MD 365B L16 (65 m, 16 t, 64,2/69,2 m), Potain MD 285B (65 m, 12 t, 71 m). W celu uzyskania tak wyśrubowanych parametrów żurawi, bez konieczności kotwienia do konstrukcji żelbetowej zbiorników, zastosowano w nich rozwiązanie oparte na wstawkach wieży typu KR, niezwykle rzadko spotykanych na polskich budowach.
Żuraw wieżowy Potain dostarczony przez firmę Manitowoc Crane Group Poland, pracujący na budowie zbiorników gazu Terminalu LNG w Świnoujściu
Fot. Manitowoc Crane Group Poland
Konsekwentna i nastawiona na długofalowy efekt współpraca inwestora, generalnego realizatora inwestycji, dostawcy żurawi wraz z obsługą operatorską i serwisem – firmy PGMB Budopol i Manitowoc Crane Group Poland (filii producenta żurawi Potain), pozwoliła na ograniczenie problemów techniczno-organizacyjnych, jak np. awarie i przestoje technologiczne, do absolutnego minimum przy jednoczesnym spełnieniu standardów w zakresie bhp i jakości pracy.
Ciekawostką jest zastosowanie skrojonego na miarę komputerowego systemu antykolizyjnego Top Tracing zaimplementowanego na wszystkich żurawiach przy współpracy inżynierów Potain.
Źródło: Forum Budowlane, nr 9 (208) 2013