Duże doświadczenie w produkcji samochodowych żurawi przeładunkowych ma austriacka firma Palfinger, założona w 1932 roku. Od 1991 roku oficjalnym partnerem koncernu w Polsce jest firma Graco.
Żuraw budowlany Palfinger PK 33002 EH
Fot. Graco
Palfinger posiada zakłady w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji, w których zatrudnia łącznie ponad 5000 pracowników. Jest jednym z wiodących producentów systemów przeładunkowych, czego potwierdzeniem jest eksport 90% produkcji do ponad 130 krajów.
Firma Graco ma dwa własne centra montażowo–serwisowe (w Gliwicach i Płochocinie) oraz sieć, która zapewnia serwis gwarancyjny i pogwarancyjny urządzeń Palfinger w całym kraju.
Najbardziej znanymi produktami Palfinger jest rodzina żurawi budowlanych High Performance, charakteryzująca się wysokim momentem udźwigu (od 5 do 150 tm) w stosunku do niewielkiej masy własnej. W konstrukcji wysięgników tych żurawi stosowane są sześciokątne profile zwiększające nośność układu teleskopowania, a tym samym udźwig. Krzywe udźwigu poprawia układ podwójnej dźwigni kolankowej Power Link Plus – sprawia, że są one bardziej zbliżone do ideału. Dzięki zastosowaniu ślizgów teflonowych układ wysuwu ramion jest bezobsługowy. Elementy nośne żurawi High Performance malowane są w procesie katodoforezy, co zapewnia im dobrą ochronę przeciwkorozyjną w czasie całego procesu eksploatacji.
W przypadku żurawi recyklingowych i leśnych Epsilon znaczną poprawę parametrów funkcjonalnych osiągnięto dodatkowo dzięki zastosowaniu: hydraulicznego systemu teleskopowania Epscope, o konstrukcji obejmującej przewody ciśnieniowe w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem; zintegrowanego z wysięgnikiem łącznika rotatora Epslink, gwarantującego odpowiednio wytrzymałe połączenie i jednoczesną ochronę przewodów hydraulicznych; pneumatycznie składanej osłony stanowiska operatora Epshood, zapewniającej duży komfort pracy w każdych warunkach atmosferycznych; sterowanych reflektorów roboczych Epslight zmieniających położenie w zależności od pozycji ramion.
Żuraw recyklingowy Palfinger Epsilon Q 150 z chwytakiem polipowym
Fot. Graco
Żurawie Palfinger wyposażone są w wiele systemów poprawiających bezpieczeństwo użytkownika. Jednym z nich jest układ inteligentnej kontroli stateczności HPSC (High Performance Stability Control), współpracujący z systemem przeciwprzeciążeniowym Paltronic 50 lub najnowszym Paltronic 150. Układ HPSC płynnie dostosowuje udźwig w zależności od sposobu podparcia pojazdu oraz dodatkowych, wcześniej określonych parametrów, jak geometria podwozia i całkowita sztywność zabudowy.
Żurawie Palfinger można wyposażyć w system HPLS (High Power Lift System), którego zadaniem jest dodatkowe zwiększenie udźwigu przy jednoczesnej redukcji prędkości roboczych. W przypadku pracy na granicy momentu udźwigu, przydatny może okazać się system AOS (Active Oscilation Suppresion), który ograniczając drgania żurawia spowodowane przemieszczaniem ciężkiego ładunku, poprawia precyzję sterowania i zmniejsza obciążenia w układzie hydraulicznym.
Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (215) 2014