Będąca do dyspozycji, często niewielka, przestrzeń w pojazdach serwisowych zmusza do bardziej „gospodarnego” jej wykorzystania. Z pomocą przychodzą tutaj modułowe systemy zabudowy. Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają nie tylko utrzymać porządek we wnętrzu, ale przede wszystkim są bezpieczne dla użytkownika.
Wnętrze pojazdu serwisowego z zabudową wykonaną przez firmę Bemet
Fot. Bemet
Aluminiowy system Aluca
Bemet.net Sp. z o.o. w swoich realizacjach mobilnych zabudów serwisowo–warsztatowych wykorzystuje zarówno stalowe moduły systemu SIM jak i aluminiowy system niemieckiej firmy Aluca. Praktycznie każdorazowo zabudowywane pojazdy są wyposażane w antypoślizgową i wodoodporną płytę podłogową o grubości zapewniającej stabilny i pewny montaż wszystkich elementów. Różnorodność modułów zabudowy warsztatowej pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń zabudowywanych pojazdów przy jednoczesnym zachowaniu miejsca na przewożone ładunki. Firma Bemet często wyposaża zabudowywane pojazdy w elementy mocowania specjalistycznych urządzeń wykorzystywanych w mobilnych serwisach.
W swoim dorobku firma ma zabudowy dla serwisów branży budowlanej, rolniczej i kopalnianej. Bemet przygotowywał również pojazdy dla serwisów branży ciepłowniczej i energetycznej oraz bardziej specjalistyczne jak laboratorium emisji spalin, serwisu światłowodowego czy mobilnej kuźni. Oprócz podstawowego wyposażenia mobilnego warsztatu jak podłoga, meble i elementy mocowania ładunku firma oferuje dodatkowe wyposażenie takie jak: ogrzewania postojowe, przetwornice prądu, oświetlenie LED, zestawy prądowo-powietrzne, bagażniki dachowe, izolację termiczną, zabezpieczenie ścian przestrzeni serwisowej oraz wiele innych elementów. Oprócz zabudów serwisowych firma Bemet wykonuje aluminiowe zabudowy typu autolaweta, zabudowy skrzyniowe oraz zabudowy przedziałów brygadowych. Działalność produkcyjną uzupełnia dystrybucja skrzynek narzędziowych Tanos oraz narzędzi Kamasa.
System SIM
Spółdzielnia Inwalidów Metalowiec od ponad 60 lat jest wiodącym na rynku producentem artykułów metalowych. Produkuje osiowe wentylatory przemysłowe, meble warsztatowe (wózki narzędziowe, stoły warsztatowe), regały metalowe. Wykonuje również specjalistyczne zabudowy samochodów serwisowych zarówno dla odbiorców krajowych jak i zagranicznych.
Wnętrze samochodu serwisowego powinno być zaprojektowane z uwzględnieniem wymagań i potrzeb konkretnego użytkownika. W praktyce indywidualne wykonawstwo zabudowy pojedynczymi i niepowtarzalnymi elementami jest kosztowne, natomiast zabudowa typowymi szafkami stacjonarnymi nie zawsze zadowalająca.
Oferowany przez SI Metalowiec system SIM łączy zalety indywidualnego projektowania zabudowy z korzyściami wynikającymi z produkcji seryjnej. Jest to system modułowy – tworzy go kilkaset elementów w wielu wariantach wymiarowych, które można swobodnie ze sobą zestawiać, dostosowując ich konfigurację do konkretnego pojazdu i dla określonego użytkownika. Główne rodzaje elementów systemu SIM to: cokoły oraz podstawy modułowe montowane bezpośrednio do podłogi (do maskowania nadkoli), szafy podpodłogowe, szafy z szufladami (czołowe i boczne), szafy z półkami (do przewożenia walizek narzędziowych, na drobne detale), półki z przegrodami lub z plastikowymi pudełkami na drobne elementy, stoły warsztatowe z imadłem (wysuwane lub składane), płyty perforowane do zawieszania narzędzi, uchwyty do butli gazowych, uchwyty na tuby, pojemniki i uchwyty na węże oraz liny, blaty robocze, mocowania na drabiny.
Ponadto SI Metalowiec proponuje wyposażenie niestandardowe jak: stoły wysuwane do transportu agregatów prądotwórczych, kompresorów i innych urządzeń niezbędnych do pracy w terenie; podłogi ze sklejki antypoślizgowej lub ryflowanego aluminium; oświetlenie wewnętrzne energooszczędne LED; uchwyty i listwy transportowe Allsafe Jungfalk; uchwyty do drabin i bagażniki dachowe Prime Design.
Na zdjęciach: przykładowe zabudowy wykonane z elementów systemu SIM
Fot. SI Metalowiec
System SIM zapewnia użytkownikowi idealny porządek w samochodzie, a co z tym się wiąże łatwy i zorganizowany dostęp do przewożonych części i narzędzi. Samochód wyposażony w zabudowę umożliwia lepsze zabezpieczenie przewożonych ładunków przed przemieszczaniem się podczas jazdy oraz zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo podczas ewentualnej kolizji. Szafy zaopatrzone są w jeden centralny zamek do wszystkich szuflad (półek), które mają także indywidualne mechanizmy zabezpieczające przed otwarciem w trakcie jazdy. Zastosowane trwałe prowadnice kulkowe pozwalają ponadto na pełen dostęp do całej przestrzeni szuflady lub półki.
System SIM ułatwia wykonywanie czynności i wzrost efektywności przestrzeni ładunkowej samochodu nawet do 50% oraz dostosowanie konkretnej konfiguracji modułów do specyfiki wykonywanej pracy. Może być montowany we wszelkiego rodzaju pojazdach dostawczych, nie jest „zamknięty” co oznacza, że można go redukować lub poszerzać w zależności od potrzeb. System SIM jest produktem polskim, ale pod względem jakości jest porównywalny z wyrobami najlepszych firm europejskich. 70% produkcji trafia do odbiorców z całej Europy.
System SIM przeszedł pozytywnie „Crash-test” wg normy ECE-R17, posiada również certyfikat GS. Spółdzielnia dysponuje Certyfikatem Zarządzania Jakością ISO 9001:2008.
Ultralekki Modul-System
Modułowy i wyjątkowo elastyczny system zabudów warsztatowych oferuje firma Modul-System Polska. Można go wykorzystać na różne sposoby, np. w razie potrzeby zmienić układ szuflad w module lub zastąpić je drzwiczkami szafki, ramy podwyższające wykorzystać jako nogi do stelaża, a moduły o podstawie kwadratowej obracać o 90, 180 lub 270 stopni. Ta ostatnia cecha jest przydatna przy montażu od strony bocznych drzwi.
Unikalny, opatentowany rowek teowy pełni funkcję interfejsu z innymi modułami. Podstawową cechą wszystkich modułów jest możliwość bezpiecznego montażu. Prosty i szybki montaż powierzchniowy umożliwia natychmiastową weryfikację jego prawidłowości. System zaprojektowano także z myślą o bardziej efektywnym wykorzystaniu punktów mocowania do pojazdu. Dzięki zintegrowanemu rowkowi teowemu łączniki można łatwo przemieścić do wybranej pozycji.
Modul-System Polska proponuje również ultralekki system zabudowy. Oznacza on niższą całkowitą wagę pojazdu, a to z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję spalin. Kolejną zaletą jest zwiększona nośność. Do samochodu można załadować więcej sprzętu, zmniejsza się liczba wyjazdów po dodatkowe narzędzia lub części, a to z kolei pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. W nowej ultralekkiej gamie zabudów większość elementów wykonana jest ze stali, która jest cztery razy bardziej wytrzymała od stali zwykłej.
Ultralekka zabudowa firmy Modul-System
Fot. Modul-System
Wszystkie elementy systemu zostały tak zaprojektowane, by mogły sprostać obciążeniom, na jakie są narażone w poruszającym się pojeździe. Oznacza to współczynnik bezpieczeństwa trzykrotnie wyższy w porównaniu do pojazdu stojącego. Ponadto kompletne zabudowy Modul-System zostały poddane dokładnym testom pod kątem możliwego obciążenia ładunkiem oraz zachowania w przypadku zderzenia i spełniają wymogi europejskiej normy TÜV.
Forum Budowlane, nr 12 (211) 2013