18 października w Zakładzie Produkcyjnym w Płochocinie odbyło się coroczne spotkanie z cyklu „Dzień otwarty w firmie Graco”. Tradycyjnie zaprezentowano żurawie i hakowce Palfinger, a przede wszystkim gotowe zabudowy pojazdów ciężarowych, które na czas spotkania użyczyli klienci, za co osobiście podziękował im Krzysztof Pawluczuk, prezes zarządu Graco. Dodajmy, że dopisała pogoda i oczywiście profesjonaliści z branży.
.jpg)
Zabudowa skrzyniowa Graco z żurawiem Palfinger PK19.001 SLD5 do przewozu materiałów budowlanych. Czarne, elementy teleskopowe wysięgnika nie są malowane a tylko gruntowane metodą kataforezy, dzięki czemu ślizgi nie wymagają smarowania
Fot. Forum Budowlane
W sumie podczas „Dnia otwartego” omówiono trzy zabudowy Graco będące w trakcie produkcji oraz dwie gotowe podczas pokazu dynamicznego. Ponadto trzy zabudowy można było oglądać na placu przyzakładowym.
W hali produkcyjnej zaproszeni goście mieli możliwość zobaczenia trzech zabudów pojazdów ciężarowych Graco będących w różnej fazie montażu. Grzegorz Osiak, kierownik Działu Sprzedaży Graco zaczął od hakowca Palfinger T20. Urządzenie było już pomalowane finalnie i gotowe do zabudowy na stojącym obok podwoziu MAN 6x2. Jest to hakowiec typu teleskopowego służący do obsługi kontenerów o długości od 5 do 7 m. Ma hydrauliczną blokadę kontenera blokującą go od wewnątrz. Hakowiec T20 cechuje się niską masą własną, co w rezultacie po zabudowie na podwoziu zapewnia dużą ładowność. Sterowanie odbywa się elektropneumatycznie z pulpitu w kabinie kierowcy. Dodatkowo, w tym hakowcu została zamontowana przednia blokada kontenera z myślą o późniejszej współpracy z żurawiem – tzn. na ramie kontenera będzie można zamocować żuraw do obsługi pojazdu. Aby była taka możliwość rama kontenera musi być ściśle związana z ramą pojazdu, co zapewnia właśnie blokada przednia. Należy jeszcze dodać, że zabudowa ta realizowana jest w ramach programu „MAN Trucks to go”.
Na pierwszym planie rama pośrednia z dodatkowym siodłem przygotowana do montażu na ciągniku Volvo 4x4. W tym kompaktowym zestawie użyty będzie widoczny w tle żuraw Palfinger PK26002-EH
Fot. Forum Budowlane
Hakowiec Palfinger T20 już pomalowany finalnie i gotowy do montażu na podwoziu MAN 6x2
Fot. Forum Budowlane
Niuanse kolejnej unikalnej zabudowy – żurawia Palfinger PK26002-EH, ale tym razem na ciągniku siodłowym, omówił Robert Owczarek, inżynier sprzedaży Graco. Żuraw klasy 26 tm zostanie zamontowany na ciągniku Volvo 4x4, a więc będzie to zabudowa kompaktowa. Rama pośrednia jest produktem Graco. Do tego montowane jest dodatkowe siodło oraz w tym przypadku także belka podpór dodatkowych. Żuraw PK26002-EH wyróżniają dwie dźwignie kolankowe, pomagające uzyskać 2250 kg udźwigu na wysięgu 10 m. Żuraw PK26002-EH standardowo wyposażony jest w system HPSC, bezstopniowo dopasowujący udźwig do zakresu rozsunięcia podpór. W konstrukcji żurawia zastosowano podpory hydrauliczne o maksymalnym rozstawie 7400 mm, obracane o 180 stopni do góry. Podpory umiejscowione z tyłu ciągnika mają rozstaw 2300 mm. Unikatową opcją w tym żurawiu jest dodatkowy moduł systemu HPSC, który odpowiada za pracę samego ciągnika siodłowego oraz ciągnika siodłowego z naczepą. Jak to działa? Kiedy naczepa jest podpięta, system wykrywa dodatkowe obciążenie tylnej osi i zapewnia odpowiednią stabilność. Dzięki temu przed kabiną żuraw może podnieć większy ładunek, niż w przypadku tylko samego ciągnika.
Trzecim produktem w zakładzie Graco, który zademonstrował uczestnikom spotkania Grzegorz Osiak, była znajdująca się jeszcze w fazie wytwarzania rama pośrednia przygotowana pod zabudowę żurawia PK20.501L TEC3 i skrzynię ładunkową. Ten typ żurawia służy do przeładunku materiałów budowlanych na paletach, będzie zamontowany na tylnym zwisie i składany do transportu nad skrzynią. W kompletacji przewidziano skrzynię stałą z burtami aluminiowymi, która również zostanie wyprodukowana przez Graco.
Będąca jeszcze w fazie wytwarzania rama pośrednia przygotowana pod zabudowę żurawia PK20.501L TEC3 (na zdjęciu obok) i skrzyni ładunkowej
Fot. Forum Budowlane
Dwie gotowe zabudowy Graco użyczone przez klientów można było podziwiać w ruchu. Mirosław Pieczara, specjalista ds. sprzedaży Graco, omówił pojazd typu Mix do transportu złomu z hakowcem Palfinger T20 i żurawiem Epsilon Q150Z96. Całość została zabudowana na podwoziu Volvo FM 6x2 z silnikiem o mocy 500 KM i automatyczną skrzynią biegów. Żuraw Q150Z96 należy do klasy 15 tm, ma dwie sekcje wysuwane hydraulicznie o zasięgu 9,6 m. Sterowanie odbywa się za pomocą dwóch dźwigni oraz dwóch pedałów, z ergonomicznego, podgrzewanego siedziska umieszczonego z prawej strony kolumny, co zapewnia lepszą widoczność podczas pracy. Operator ma do dyspozycji funkcję „Start/Stop” silnika pojazdu i możliwość regulacji jego obrotów. Przewody hydrauliczne w żurawiu zostały poprowadzone wewnątrz wysięgnika, co doskonale zabezpiecza je przed ewentualnymi uszkodzeniami. Zastosowano także bardzo wytrzymałe zawiesie Epslink, łączące rotator z żurawiem oraz 6-szalowy chwytak do złomu SG300A o pojemności 300 l. Dolna część kolumny żurawia jest odlewana i osadzona na łożysku wahliwym baryłkowym. Cały mechanizm obrotu zanurzony jest w kąpieli olejowej. W tym zestawie zastosowano hakowiec Palfinger T20 o maksymalnym udźwigu 20 t, który w tym przypadku współpracuje z kontenerami o długości 6–6,5 m, wysokość ramienia z hakiem wynosi 1570 mm (zgodnie z normą DIN 30722). Hakowiec wyposażony jest w mechaniczne zabezpieczenie ramienia oraz hydrauliczną blokadę kontenera.
Dynamiczna prezentacja zabudowy Graco typu Mix do przewozu złomu z hakowcem Palfinger T20 i żurawiem Epsilon Q150Z96
Fot. Forum Budowlane
Druga i ostatnia zabudowa prezentowana dynamicznie podczas „Dnia otwartego w firmie Graco”, przeznaczona jest do transportu materiałów budowlanych. Na podwoziu MAN 6x4 z tylnym zawieszeniem pneumatycznym, firma Graco zabudowała skrzynię ładunkową i żuraw klasy 19 tm Palfinger PK19.001 SLD5. W tym przypadku żuraw ten ma zasięg ponad 10 m i udźwig na końcu 1560 kg. Używany jest zazwyczaj do przeładunku materiałów na paletach a ponieważ składany jest w poprzek nadwozia, również elementów o większych gabarytach. Żuraw jest sterowany radiowo. Maksymalny rozstaw wysuwanych hydraulicznie w poziomie i pionie podpór wynosi 6600 mm. Do pracy, podwozie opuszcza się do poziomu minimalnego tak, aby zadziałała automatyka zawieszenia pneumatycznego, a podpory zostały uwolnione od nadmiernego obciążenia. Wyposażeniem standardowym żurawia PK19.001 SLD5 jest chłodnica oleju hydraulicznego. Żuraw ma tzw. 5. i 6. funkcję czyli hydrauliczny osprzęt do obsługi chwytaka lub wideł do palet. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w tym żurawiu jest opracowany przez firmę Palfinger moduł Load, uzupełniający system HPSC. Do czego służy? Moduł Load reaguje na obciążenie pojazdu i przyjmuje nachylenie jako podstawę do obliczenia maksymalnego limitu obciążenia odpowiedniego dla danej sytuacji. Oznacza to, że zasięg żurawia, a tym samym jego wydajność, jest optymalizowana w zależności od obciążenia. Oprócz limitu obciążenia stateczności określonego przez HPSC istnieje drugi limit obciążenia, który traktuje nachylenie jako techniczny wskaźnik zwiększania stabilności. HPSC i Load uzupełniają się i zapewniają, że żuraw osiąga najlepszą możliwą wydajność przy pełnej stabilności, niezależnie od tego, czy pojazd jest rozładowany, czy całkowicie załadowany. Operator nie musi przy tym wykonywać żadnych dodatkowych czynności, aby aktywować lub dezaktywować moduł Load. W praktyce pozwala to na uzyskanie pełnego udźwigu żurawia, gdy nie ma możliwości całkowitego rozsunięcia podpór oraz jednoczesnego zwiększenia wysięgu o 1–1,5 m. Zastosowana w tej zabudowie skrzynia ładunkowa jest typową do przewozu materiałów budowlanych – ma długość 6500 mm i aluminiowe burty o wysokości 800 mm, po dwie sekcje na stronę. AK
Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (282) 2019