W tym roku firma Graco obchodzi jubileusz 25-lecia założenia. Z tej okazji, coroczny, październikowy dzień otwarty w zakładzie produkcyjnym w Płochocinie miał bardziej uroczystą oprawę. Nie zabrakło życzeń i urodzinowego tortu. My również gratulujemy sukcesu i życzymy kolejnych wielu lat udanej działalności! Tradycyjnie, podczas spotkania zaprezentowano również przykładowe zabudowy z żurawiami Palfinger.
Kabina Epscab wielkości XL daje operatorowi żurawia Epsilon M100LD97 dostateczny komfort podczas pracy „półstacjonarnej”
Fot. Forum Budowlane
Pierwsza prezentowana zabudowa składa się z żurawia hydraulicznego Epsilon M100LD97 oraz rębaka Bruks 806 ST zamontowanych na podwoziu Scania 6x4. W tej zabudowie zastosowano żuraw typu „L”, czyli przewożony wzdłuż pojazdu. W komplecie ma zamkniętą, pełnowymiarową kabinę Epscab CAEXL do pracy „półstacjonarnej”, dającą wysoki komfort operatorowi. Wysięgnik podwójnie teleskopowany ma zasięg w poziomie 9,7 m. Udźwig na 9 m wynosi 870 kg. Żuraw może obracać się w zakresie 425 stopni. Zastosowana dźwignia kolankowa zapewnia stały moment udźwigu w różnych położeniach wysięgnika. Przewody hydrauliczne zasilające rotator i chwytak prowadzone są wewnątrz ramienia, dzięki czemu nie są narażone na uszkodzenie podczas pracy. Rotator połączono z żurawiem za pomocą wytrzymałego zawiesia Epslink, którego konstrukcja pozwala na schowanie przewodów. Kabina operatora wielkości XL ma drzwi przednie (z wycieraczką, spryskiwaczem i rozwijaną plandeką zabezpieczającą) oraz boczne. Operator może zatem wygodnie zająć miejsce w środku, gdzie do dyspozycji ma siedzisko marki Grammer z pneumatyczną regulacją, klimatyzację i ogrzewanie Webasto. Kabina jest hydraulicznie podnoszona w zakresie 1100 mm. Sterowanie żurawiem odbywa się za pomocą dwóch dżojstików. Pracę po zmierzchu ułatwiają trzy reflektory LED umieszczone z boku kabiny oraz dwa na ramieniu zginanym żurawia.
Zabudowa z kłonicami Graco i żurawiem Epsilon M12Z91 najnowszej serii Next Epsolution
Zabudowa z kłonicami Graco i żurawiem Epsilon M12Z91 najnowszej serii Next Epsolution
Fot. Forum Budowlane
Zabudowa druga, ławowa, to zestaw z kłonicami Graco i żurawiem Epsilon M12Z91 na podwoziu MAN TGS 6x4. Żuraw Epsilon M12Z91 należy do najnowszej serii produkcyjnej Next Epsolution. Podwójnie teleskopowany wysięgnik, dysponuje zasięgiem 9,1 m i udźwigiem 1280 kg na 8 m. Sterowanie tym żurawiem odbywa się za pomocą dwóch dżojstików i dwóch pedałów ze wspomaganiem servo-hydraulicznym (bez użycia elektryki!). Operator zajmuje miejsce w komfortowym siedzisku górnym Master Drive ze składanym zadaszeniem i pneumatycznie regulowanym fotelem Grammer. Dobre oświetlenie pola pracy zapewniają w tym przypadku cztery reflektory - dwa na ramieniu zginanym oraz dwa przy siedzisku. Zasilanie hydrauliczne dla ruchów roboczych żurawia realizowane jest poprzez hydrauliczne złącze obrotowe umieszczone pomiędzy podstawą a kolumną żurawia. Masa własna pojazdu wynosi 15200 kg.
Krzysztof Pawluczuk, prezes zarządu Graco Sp. z o.o.
Firma Graco została założona w 1991 roku. Od 25 lat zajmujemy się hydraulicznymi urządzeniami załadunkowymi, głównie żurawiami przeznaczonymi do zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych. Wszystkie montowane przez nas żurawie pochodzą od firmy Palfinger, z którą z dużym sukcesem współpracujemy od samego początku naszej działalności.
Żurawie Palfinger samochodowe, morskie i kolejowe; żurawie Epsilon (do drewna i recyklingu), ale także bramowce i hakowce Palfingera oraz podnośniki koszowe Palfingera to najbardziej zaawansowana technika i technologia w branży. Wszystkie urządzenia odznaczają się dużą niezawodnością i żywotnością, są bezpieczne i nowoczesne. Krótko mówiąc – maszyny Palfingera to najwyższa światowa jakość.
I właśnie do najwyższej jakości przywiązujemy olbrzymią wagę od samego początku istnienia naszej firmy. Mamy ambicję oferować naszym Klientom nie tylko najwyższej jakości produkty, ale również usługi i procesy obsługi klienta. Naszym celem i mottem działania jest zadowolenie użytkowników z oferowanych przez nas produktów i usług, a naszym największym osiągnięciem jest pozyskanie licznego i stale rosnącego grona lojalnych klientów.
Formalnym potwierdzeniem misji naszej firmy są liczne certyfikaty, świadectwa homologacji i uprawnienia branżowe. Od 2004 roku posiadamy uprawnienia UDT do napraw i modernizacji żurawi. W lipcu 2005 roku uzyskaliśmy certyfikat Systemu Zarządzenia Jakością zgodny z ISO 9001:2001.
W październiku 2012 roku otworzyliśmy nowoczesny zakład produkcyjno-serwisowy w Płochocinie. Mamy również własny serwis mobilny. Dużą rolę przywiązujemy nie tylko do wzorowego serwisu, ale również szybkiej dostawy oryginalnych części zamiennych do oferowanych przez nas urządzeń.
Trzeci przykład zabudowy, to typowy zestaw do transportu i przeładunku materiałów budowlanych, zrealizowany na podwoziu MAN TGX 6x2. Wyposażono ją w żuraw Palfinger PK 17.001 SLD3. W komplecie z żurawiem firma Graco zabudowała skrzynię ładunkową stałą z burtami aluminiowymi i podłogą z wodoodpornej sklejki antypoślizgowej. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowany tutaj mechanizm wspomagający otwieranie i zamykanie burt, dzięki któremu czynności te można wykonać bez żadnego wysiłku. Żuraw PK 17.001 SLD3 klasy 17 tm służy w tym przypadku głównie do przeładunku materiałów budowlanych na paletach. Wyposażono go w poziomowane hydraulicznie widły, obracane na rotatorze. Wysięg żurawia wynosi ponad 10 m, a jego udźwig ok. 1,5 t na tym wysięgu. Może on obsłużyć również przyczepę. Sterowanie pracą żurawia odbywa się z siedziska górnego, a rozkładanie podpór z poziomu gruntu. W standardzie żuraw wyposażony jest w system przyśpieszonego teleskopowania oraz dźwignię kolankową, która zapewnia stały moment udźwigu w różnych położeniach ramion. System teleskopowania, podobnie jak we wszystkich żurawiach Palfinger jest bezobsługowy – poszczególne sekcje nie wymagają smarowania smarem stałym.
Zabudowa Graco z żurawiem Palfinger PK 17.001 SLD3 do transportu i przeładunku materiałów budowlanych. Prezentacja systemu wspomagającego otwieranie i zamykanie burt
Fot. Forum Budowlane
Czwartą zabudowę firma Graco wykonała z żurawiem PK 33002 EH. Pojazd przeznaczony jest głównie do załadunku i przewozu kontenerów. Wyróżnia się nisko położoną podłogą – poprzeczki skrzyni ładunkowej umieszczone zostały na wysokości ramy pośredniej, co jest szczególnie istotne podczas transportu wysokich kontenerów. Skrzynia ładunkowa dzielona jest na trzy części. Żuraw Palfinger PK 33002 EH w standardzie wyposażony jest w sterowanie radiowe. Wszystkie funkcje realizowane są z przenośnego pulpitu. Ponieważ żuraw dysponuje maksymalnym udźwigiem prawie 10 t (blisko osi obrotu), z przodu pojazdu niezbędne było zabudowanie dodatkowej pary podpór. Wysięg żurawia w poziomie to 14,5 m, a udźwig na końcu wysięgnika 1600 kg. Na wyposażeniu żurawia jest reflektor na ramieniu zginanym, osłona zabezpieczająca tłoczysko siłownika głównego (przydatna przy przeładunku kontenerów), a także system przyśpieszonego teleskopowania oraz przeprost ramienia zginanego względem głównego. Dzięki przeprostowi można np. podać ładunek do niskiej hali. Ułatwia on również przewożenie żurawia z wysięgnikiem ułożonym nad skrzynią ładunkową. W zestawie tym, jako wyposażenie dodatkowe występuje system zdalnej regulacji pracy silnika – można go włączać/wyłączać oraz zmieniać obroty bezpośrednio z konsoli sterowania radiowego.
Zabudowa Graco do przewozu kontenerów. Na zdjęciu obok panel sterowania radiowego żurawia Palfinger PK 33002 EH
Fot. Forum Budowlane
AK
Źródło: Forum Budowlane, nr 11 (246) 2016