Za nami „Dzień otwarty firmy Graco”. Coroczna impreza odbyła się w Zakładzie Produkcyjnym w Płochocinie. Zaproszonych gości (a było ich ok. 150) przywitał Krzysztof Pawluczuk, prezes zarządu Graco. Jedną z atrakcji spotkania była możliwość sprawdzenia swoich umiejętności na symulatorze żurawia przeładunkowego. Nie zabrakło także przykładowych zabudów z urządzeniami Palfinger.
Zabudowa skrzyniowa Graco z żurawiem Palfinger PK 19.001 SLD 5. Dedykowana jest dla przedsiębiorstw z branży budowlanej
Fot. Forum Budowlane
W centralnym miejscu na placu przyzakładowym zaprezentowano pojazd dla przedsiębiorstw budowlanych z zabudową skrzyniową Graco i żurawiem Palfinger PK 19.001 SLD 5. Informacje o tym zestawie przekazał Robert Owczarek, inżynier sprzedaży Graco.
Zasięg omawianego żurawia PK 19.001 SLD 5 wynosi 10,3 m. Maksymalny udźwig na tej długości to 1560 kg, a udźwig przy kolumnie 6000 kg. Żuraw ma dodatkowo piątą i szóstą funkcję, dzięki którym można podpiąć i korzystać z osprzętu typu rotator i chwytak. Sterowanie odbywa się drogą radiową za pomocą pilota Scanreco z systemem sześciu dźwigni w układzie „klawiatura”, odpowiadających za osobne sterowanie każdym ruchem. Żuraw został wyposażony w zbiornik oleju o pojemności 140 l oraz chłodnicę oleju o mocy 8,5 kW. Oba te elementy dostatecznie schładzają olej, nie pozwalając na jego przegrzanie się.
Do dyspozycji są trzy sekcje teleskopowe. Na końcu ostatniej znajduje się szekla z hakiem o udźwigu nominalnym 8 t. Na ramieniu zginanym zamontowany został reflektor roboczy. Jest to wyposażenie opcjonalne, bardzo przydatne w przypadku pracy po zmierzchu, a także w okresie jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada wcześniej. Reflektor załączany jest zdalnie za pomocą pilota, który pozwala także na rozruch i zatrzymanie silnika pojazdu.
Zakres obrotu żurawia wynosi 420 stopni, a punkt martwy znajduje się nad skrzynią ładunkową. Dodatkowym wyposażeniem żurawia jest inteligentny system kontroli stateczności HPSC (High Performance Stability Control), który pozwala na optymalne wykorzystanie stateczności pojazdu podczas pracy żurawia dla dowolnego rozstawienia jego podpór. Ma on zastosowanie tam, gdzie ilość miejsca na rozstawienie podpór jest ograniczona, gdy pojazd np. może być podparty tylko z jednej strony. System HPSC odpowiada za kontrolę stateczności w pełnym zakresie obrotu żurawia (360 stopni) i zapewnia bezstopniowe dopasowanie udźwigu do aktualnego rozsunięcia podpór.
Zabudowa skrzyniowa wykonana przez Graco na tym pojeździe ma długość 6,5 m. Burty o wysokości 800 mm zrobione z profili aluminiowych, podzielono na dwie sekcje, z każdej strony. Tylną i przednią burtę oraz podłogę (o grubości 27 mm) wykonano ze sklejki antypoślizgowej. Skrzynia wyposażona jest w uchwyty do pasów mocujących ładunek, po sześć z każdej strony, a także w przydatną operatorowi skrzynkę narzędziową i zbiornik na wodę.
Hakowiec Palfinger T20 o maksymalnym udźwigu 20 t. Wyposażony został w hak z nowoczesnym profilu (Compact Hook) oraz system łagodnego ułożenia kontenera Soft Stop
Fot. Forum Budowlane
Urządzenia Palfinger to również hakowce. W tym temacie Graco również pochwaliło się przykładowym gotowym rozwiązaniem przeznaczonym do transportu kontenerów w branży złomowej oraz komunalnej. Mirosław Pieczara, specjalista ds. sprzedaży Graco zaprezentował hydrauliczny hakowiec teleskopowy Palfinger T20 o długości 6150 mm i maksymalnym udźwigu 20 t. Może obsługiwać kontenery o wewnętrznej długości od 5 do 6,5 m. Uwagę zwracał specjalny hak o dużej wytrzymałości. Podstawowa wysokość gardzieli haka wynosi 1570 mm, co jest zgodne z normą DIN 30722. Hakowiec wyposażony jest w system łagodnego ułożenia kontenera Soft Stop. Sam kontener blokowany jest hydraulicznie za pomocą tylnej blokady wewnętrznej (dostępne jest również rozwiązanie zewnętrzne). Elektryczny, proporcjonalny system sterownia może być dostarczony w opcji.
Kolejna zabudowa określana mianem MIX, została zaprezentowana przez Grzegorza Osiaka, kierownika Działu Sprzedaży Graco. Skierowana jest do branży złomowej. Jest to połączenie żurawia i hakowca. W tym przypadku zastosowano żuraw Epsilon Q150Z96 do przeładunku złomu z sześcioszalowym chwytakiem polipowym o pojemności 300 l. Żuraw ma maksymalny wysięg w poziomie 9,6 m.
Sterowany jest z siedziska umieszczonego z prawej strony kolumny, co zapewnia operatorowi lepszą widoczność podczas pracy. Producent pomyślał o zabezpieczeniu osłonami wszystkich siłowników tak, aby nie uległy uszkodzeniu podczas przeładunku złomu. W zabudowie wykorzystano 20-tonowy hakowiec Palfinger T20 o długości 6300 mm. W przypadku zabudowy MIX obsługiwane są kontenery o długości 6,5 m.
Zabudowa Graco typu „mix” z rozłożonym żurawiem Epsilon Q150Z96. W czasie jazdy jest składany w „Z” za kabiną
Fot. Forum Budowlane
Specjalnie na dzień otwarty, jeden z klientów firmy Graco udostępnił podnośnik koszowy Palfinger P480 o wysokości roboczej 48 m. Kilka podstawowych informacji o tym produkcie przekazał Rafał Sienkiewicz, specjalista z Działu Technicznego Graco. Podnośnik P480 wyposażono w najnowszy system bezpieczeństwa firmy Palifinger (podobny do stosowanego w żurawiach systemu HPSC), dzięki czemu może pracować z płynnym rozstawem podpór. Poza standardowym wyposażeniem w podnośniku dodano dolny pulpit sterowniczy. Co prawda jest to opcja dodatkowo płatna, ale niezwykle przydatna w przypadku, kiedy podnośnik wynajmowany jest z operatorem – pracownicy mogą bezpiecznie wykonywać swoje zadania na wysokości, a operator steruje całością z dołu. Podnośnik P480 jest idealnym sprzętem dla firm z branży wynajmu.
Dużą ciekawość wzbudziła zabudowa Graco produkowana dla odbiorcy z branży energetycznej. Na zdjęciu jeszcze przed śrutowaniem i malowaniem
Fot. Forum Budowlane
Kosz Palfinger BB040 o udźwigu 200 kg. Jest mocowany do żurawia za pomocą szybkozłącza, a w czasie pracy automatycznie poziomowany
Fot. Forum Budowlane
Ostatnim punktem spotkania była wizyta w hali produkcyjnej. Na przykładzie dwóch pojazdów wykonywanych dla odbiorcy z branży energetycznej, Grzegorz Osiak, kierownik Działu Sprzedaży Graco, omówił główne elementy składowe, a także proces powstawania zabudów. Zwrócił szczególną uwagę na ramę. Wykonano ją ze stali konstrukcyjnej wyższej jakości. Konstrukcja o budowie skrzynkowej odpornej na skręcanie, dodatkowo została zamknięta od dołu i od góry stalowymi płytami, co zapewnia jej wysoką sztywność, niezbędną przy współpracy z dużym żurawiem i dodatkowymi podporami. Jednym z elementów zabudów jest również demontowalna obrotnica z kłonicami, a także dodatkowe podpory, które będą zamontowane pod ramą na tylnym zwisie pojazdu. Na każdym będzie zainstalowany żuraw klasy 62 tm – Palfinger PK 65002-SH. Charakteryzuje go wysięg (bez bocianka) wynoszący 16 m i udźwig 3100 kg na tym wysięgu. Żuraw wyposażony został w kilka systemów, które zapewniają bezpieczeństwo i usprawniają pracę. Standardowo zastosowano w tym żurawiu system operacyjny to Paltronic 150, który pozwala na współpracę z różnym wyposażeniem, w tym m.in. z koszem roboczym do pracy na wysokości. Komfort pracy i bezpieczeństwo poprawia aktywny system tłumienia drgań AOS, który tłumi drgania pojawiające się przy nagłym zatrzymaniu wysięgnika z ładunkiem. Na żurawiu zamontowano chłodnicę oleju hydraulicznego ze zbiornikiem o pojemności 350 l. Takie rozwiązanie sprawia, że w nadwoziu zostaje więcej miejsca, które można wykorzystać na zamontowanie skrzynki narzędziowej lub zbiornika na wodę. Z żurawiem współpracuje bocianek (JIB), który zwiększa wysięg w poziomie do ok. 25 m. Bocianek wyposażony jest w piątą i szóstą funkcję, czyli można zamontować na nim np. rotator z chwytakiem. Bocianek z żurawiem łączy się hydraulicznie za pomocą szybkozłącza. Na ramieniu zginanym i bocianku znajdują się halogenowe reflektory oświetlające pole pracy. Sterowanie żurawiem odbywa się oczywiście radiowo z użyciem nowoczesnej konsoli sterowniczej Palcom P7 z kolorowym wyświetlaczem LCD, z ośmioma proporcjonalnymi dźwigniami typu „klawiatura”.
Zgodnie z zamówieniem firmy energetycznej, do żurawia przewidziano dodatkowy osprzęt w postaci kosza Palfinger BB040 z szybkozłączem. Kosz ma udźwig 200 kg, mieści dwie osoby z narzędziami. Jest poziomowany automatycznie. Po jego podłączeniu, co jest możliwe zarówno do żurawia, jak i bocianka, operowanie całością jest możliwie wyłącznie z kosza. Dodajmy jeszcze, że cały układ posiada certyfikat zgodnie z normą PN-EN 280, zawierającej wymagania dla podnośników koszowych.
Podczas „Dnia otwartego firmy Graco” była okazja do sprawdzenia swoich umiejętności na symulatorze żurawia przeładunkowego
Fot. Forum Budowlane
AK