Przedstawiane dotychczas na łamach „Forum Budowlanego” zabudowy, wyprodukowane przez firmę Graco, wyposażone były w żurawie Epsilon tylko z samym siedziskiem. Firma Palfinger ma w swojej ofercie także wersje kabinowe, z kabiną Epscab, zapewniającą operatorowi wysoki komfort pracy. Takie rozwiązanie dedykowane jest najczęściej dla zabudów leśnych do przewozu drewna stosowego, które wykorzystywane są również w miesiącach zimowych.

Wyprodukowane przez firmę Graco dwie zabudowy kłonicowe z ławami ExTe oraz żurawiem Epsilon Q150L97 On Road i komfortową kabiną Epscab
Fot. Graco
W przypadku opisywanej tutaj zabudowy Graco, jej najważniejszym elementem jest żuraw leśny Epsilon typ Q150L97 On Road. Zamontowany został na tylnym zwisie podwozia i składany jest wzdłuż pojazdu (L). Ma dwie sekcje wysuwane hydraulicznie i wysięg 9,7 m. Zakres obrotu kolumny żurawia wynosi 425°. Do stabilizacji podczas pracy służą dwie podpory wysuwane hydraulicznie w poziomie i pionie z maksymalnym rozstawem 4,7 m. W kompletacji zastosowano rotator marki Indexator typ G121 (10 t) z zawiesiem Epslink oraz osprzęt w postaci chwytaka do drewna (przekroju poprzecznego chwytanego drewna 0,5 m2, udźwig 5000 kg).
Operator pracuje z doskonale przeszklonej kabiny Epscab z manualnym sterowaniem (CAM). Na przedniej szybie przewidziano wycieraczki i spryskiwacz. Dodatkowo na kabinie znalazły się trzy reflektory (kolejne dwa umieszczone są na ramieniu zginanym żurawia), a wewnątrz komfortowe siedzisko wyposażone jest w czujnik kontaktu z operatorem, ogrzewanie postojowe Webasto z 3-stopniowym nawiewem oraz radio z CD. Kabina jest hydraulicznie podnoszona na wysokość 1100 mm. Dobrą widoczność podczas pracy nocnej zapewniają cztery dodatkowe reflektory – po jednym z lewej i prawej strony pojazdu oraz dwa z tyłu.
Zabudowa typu kłonicowego ma podłogę pomiędzy podłużnicami pokrytą aluminiową blachą ryflowaną. Z tej samej blachy zrobiono osłony zbiornika oleju, paliwa i skrzynki akumulatorowej. Rama ściany przedniej, zabezpieczająca kabinę przed uderzeniem ładunku, wykonana została z ceownika zimnogiętego ze stali o podwyższonej wytrzymałości i pokryta stalową blachą ryflowaną. Górna część ściany przedniej jest ażurowa w celu zminimalizowania oporu powietrza.
W zabudowie z aluminiowymi kłonicami, przewidziano łoże spoczynkowe na chwytak i cztery stalowe ławy ExTe typ D5 o dopuszczalnym obciążeniu 5 t każda. Pomiędzy ławami umieszczono dwa ślizgi zabezpieczające ramę pomocniczą przed kleszczami chwytaka podczas przeładunku drewna. Aluminiowe kłonice mają regulowaną wysokość w zakresie 2040–3000 mm.
Dodajmy, że firma Graco poza wyprodukowaniem powyższej zabudowy (a w zasadzie dwóch identycznych), zadbała również o odbiór UDT a także przeszkoliła operatorów w swojej siedzibie, w zakresie obsługi podczas przekazania kompletnego pojazdu. AK
Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (285) 2020