Po blisko trzech latach od uruchomienia przez firmę Case produkcji ładowarek kołowych serii G, użytkownicy przyzwyczaili się do wysokiej jakości tych maszyn. Docenili wysoki poziom komfortu operatora, najlepszą w swojej klasie widoczność, wysoką produktywność i wydajność oraz niskie spalanie i związane z tym niskie koszty użytkowania. Duże znaczenie ma także niska emisja spalin uzyskana bez użycia filtra cząstek stałych. Linia ładowarek kołowych Case serii G powyżej 10 t obejmuje siedem modeli, w tym dwa najbardziej popularne 821G i 921G.

Ładowarka kołowa Case 821G. Podstawowe osiągi: moc silnika 230 KM, masa eksploatacyjna 18,2–19,4 t, siła odspajania na łyżce 145 kN, pojemność łyżki 2,8–3,6 m3
Fot. Case
Ładowarki 821G i 921G napędzane są silnikami FPT (marka należąca do koncernu CNH Industrial). Unikatowym rozwiązaniem, którym się charakteryzują jest sposób zabudowania silnika. Znajduje się on za tylną osią (na końcu ramy, za kabiną i chłodnicami), co zdecydowanie poprawia parametry udźwigu oraz stanowi naturalną przeciwwagę, zapewniającą większą stabilność. Unikatowe jest również samo rozmieszczenie chłodnic – tzw. sześcian chłodzący Case. Blok pięciu chłodnic oddzielono od przestrzeni silnika, a konstrukcja sześcianu daje łatwy dostęp do każdej z osobna.
Dzięki obecności układu uzdatniania spalin HI-eSCR, obydwie ładowarki, podobnie jak pozostałe z serii G, spełniają standardy emisyjne normy EU Stage IV (Tier 4 final), co jest znaczącym krokiem w kierunku czystszego środowiska. Aktualnie w gamie wprowadzane są stopniowo maszyny spełniające normę Stage V, począwszy od modeli 721G oraz 821G. W skład tego układu wchodzi mniej komponentów, jakość oleju silnikowego pozostaje tak samo wysoka, nie ma także potrzeby stosowania filtra cząstek stałych lub dodatkowego chłodzenia. Taka konstrukcja pozwoliła na zamknięcie silnika w bardzo zwartej komorze, i tym samym osiągnięcie doskonałej widoczności obszaru za maszyną. Ponadto brak filtra DPF daje kilka znaczących korzyści. Przede wszystkim nie ma konieczności jego wymiany po określonym przebiegu, gazy spalinowe mają niższą temperaturę, jest niższe zużycie paliwa – nie ma zużycia na wypalanie, i nie jest wymagane stosowanie specjalnego oleju silnikowego. Maksymalna temperatura osiągana przez HI-eSCR wynosi 500°C – to mniej o 200°C od maksymalnej temperatury filtra cząstek stałych.
Ładowarki, zarówno 821G jak i 921G, wyposażono w przestronną i ergonomiczną kabinę, zapewniającą doskonałą widoczność na osprzęt. Za bardzo dobry, niezakłócony panoramiczny widok do przodu odpowiada przede wszystkim jednoczęściowa (bez „łączeń”) szyba przednia. Nie gorzej jest z widokiem do tyłu. Tutaj operator ma do dyspozycji liczne wypukłe lusterka wsteczne, kamerę cofania z wyświetlaczem, wąską maskę silnika oraz ogrzewaną tylną szybę. Z kolei efektywne oświetlenie LED sprawia, że praca w nocy jest równie komfortowa jak w ciągu dnia.
Operator w kabinie jest dobrze chroniony przed wibracjami i hałasem. Fotel klasy Premium z aktywną amortyzacją ma automatyczną regulację wysokości, system dynamicznego tłumienia i system absorpcji drgań o niskiej częstotliwości. Fotel jest podgrzewany i ma podłokietniki. W połączeniu z kabiną zamontowaną na wiskotycznych bloczkach tłumiących drgania i silnika umieszczonym z tyłu wpływa to na ograniczenie hałasu i wibracji, którym podlega operator. Poziom hałasu w kabinie jest nie tylko niski, ale też przyjemny dla ucha i wynosi 68–69 dB. Do tego operator może oddychać czystym, wolnym od pyłów powietrzem. Skuteczność filtracji podstawowej i recyrkulacyjnej cząsteczek stałych sięga 99%, czemu towarzyszy ulepszona zdolność zatrzymywania pyłu i dłuższe odstępy pomiędzy konieczną wymianą filtrów. W przypadku pracy w wyjątkowo trudnych warunkach istnieje możliwość zamontowania dodatkowych filtrów HEPA lub filtrów z węglem aktywnym. Bezpieczny i łatwy dostęp do kabiny zapewniają operatorowi zoptymalizowane poręcze i uchwyty. Interfejs sterowania Premium z dużym, 8 calowym kolorowym wyświetlaczem LED, umieszczony na poziomie wzroku operatora, pozwala na intuicyjną nawigację po informacjach i ustawieniach maszyny.
Ładowarka Case 921G. Ma maksymalną masę roboczą 21450 kg i może być wyposażona w łyżkę o pojemności do 4,2 m3. Napędzana jest silnikiem FPT o mocy 255 KM
Fot. Case
O wysokiej produktywności ładowarek świadczy wartość stosunku maksymalnego udźwigu w łyżce do masy maszyny, który wynosi do 38% oraz najlepsza w swoich klasach siła odspajania.
Producent idealnie połączył produktywność z wydajnością, co przejawia się przy jeździe na wprost na twardym gruncie i ładowaniu na gruncie miękkim. W obydwu przypadkach daje o sobie znać 100% blokada mechanizmu różnicowego (opcja).
Blokada mostu może działać w trybie automatycznym kiedy wykryty zostanie uślizg koła lub może zostać włączona za pomocą przycisku na podłodze. Jako, że blokada jest włączana jedynie w momencie kiedy zajdzie potrzeba, nie powoduje zużycia opon i strat w pozostałych przypadkach, np. kiedy maszyna porusza się po łuku.
Wysoka niezawodność to kolejna zaleta, którą osiągnięto dzięki zastosowaniu w konstrukcji ładowarki opcjonalnych mostów wzmocnionych typu Heavy Duty, do pracy z oponami klasy L5 lub pełnymi, w środowisku materiałów bardzo abrazyjnych. Daje to dodatkowe zalety w postaci: 20-30% niższego zużycia opon ze względu na brak poślizgu pomiędzy kołami; ograniczonego zużycia paliwa ze względu na brak tarcia w mechanizmie różnicowym; skróconego czasu konserwacji ze względu na mniejszą ilość ruchomych komponentów z otwartymi mechanizmami różnicowymi. Opcjonalna 5-biegowa przekładnia ProShift daje oszczędność średnio 1,5 l/godz., a także do 20% szybszy czas cyklu. Przekładnia jest również wyposażona w blokadę zmiennika momentu, który poprzez eliminację poślizgu zapewnia większą efektywność i osiągi podczas jazdy np. po wzniesieniu.
Po wybraniu trybu Eco, silnik nie tylko daje pierwszeństwo efektywności paliwowej, także przekładnia zmienia przełożenie przy niższych obrotach, w celu obniżenia zużycia paliwa oraz poziomu hałasu.
Serwis codzienny i okresowy ładowarek Case serii G jest praktycznie w całości realizowany z poziomu gruntu. Maszyny można również wyposażyć w system monitorowania pracy Case SiteWatch.
Warto jeszcze przypomnieć, że za doskonałość konstrukcyjną ładowarek kołowych serii G firma Case otrzymała w USA nagrodę „Good Design Award For Design Excellence” w kategorii przemysłowej. Doceniona została rewolucyjna szyba przednia oraz oczywiście komfort i bezpieczeństwo operatora.
I na koniec dobra wiadomość dla zainteresowanych zakupem ładowarki Case. Oferowana do tej pory w cenie maszyny, dodatkowa, rozszerzona gwarancja pozostaje aktualna również w 2020 roku.
Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (284) 2020