Najnowsze konstrukcje koparek gąsienicowych, aktualnie dostępne u krajowych dealerów spełniają przede wszystkim wymagania norm Stage IIIB/Tier 4 Interim. Każda kolejna seria przynosi także szereg nowych rozwiązań, które zmniejszają zużycie paliwa i zwiększają produktywność.
Koparka gąsienicowa Case CX470C, należąca do nowej serii C
Fot. Case
Case seria C
Firma Intrac Polska ma w swoim typoszeregu 12 bazowych koparek gąsienicowych Case o masie od 12 do 82 t. Z całej tej linii 10 modeli spełnia normy Tier 4 Interim. Najnowsza seria koparek gąsienicowych Case została oznaczona literą „C”.
W koparkach serii C, nowe, ekonomiczne, niskoemisyjne silniki Isuzu w połączeniu z wysokowydajnym, inteligentnym systemem hydraulicznym doprowadziły do zmniejszenia zużycia paliwa o 10% w stosunku do modeli z poprzedniej serii B.
Wprowadzono także kilka nowych systemów oszczędzania energii, które przyczyniają się do znaczącej redukcji kosztów operacyjnych, a także zastosowano zmiany w konstrukcji maszyny prowadzące do wzrostu wydajności i trwałości. Użytkownicy poprzedniej serii B przekonali się już o bardzo niskim zapotrzebowaniu koparek Case na paliwo, a dzięki nowemu silnikowi z nowym systemem zarządzania jego pracą otrzymają dalsze zmniejszenie zużycia.
W koparkach serii C funkcjonuje nowoczesny inteligentny układ hydrauliki Case Intelligent Hydraulic System, zawierający pięć systemów oszczędzania energii: Boom Economy Control (odpowiada za zmniejszanie obrotów silnika i wydatku oleju hydraulicznego podczas opuszczania wysięgnika), Automatic Economy Control (analizuje pracę operatora i obniża moc silnika oraz hydrauliki, podczas chwilowych bezczynności), Swing Relief Control (zarządza rozkładem mocy w układzie hydraulicznym podczas operacji obrotu), Spool Stroke Control (reguluje automatycznie ciśnienie w układzie hydraulicznym podczas kopania i wyrównywania gruntu) oraz Idle Shut Down (wyłącza maszynę, gdy operator nie wykazuje aktywności).
Nowe modele serii C mają do 5% szybszy czas cyklu pracy niż ich poprzednicy serii B, a także większy o ok. 6% udźwig (w zależności od modelu).
Panel sterowania koparki Case CX250C z 7-calowym, kolorowym wyświetlaczem LED
Fot. Case
Komfort pracy operatora i jego efektywność zapewnia zwiększona przestrzeń w kabinie, poprawiony obieg powietrza oraz ulepszona, automatyczna klimatyzacja. Dzięki jednemu z najlepszych w tej klasie maszyn wytłumieniu dźwięków, poziom hałasu w kabinie wynosi 71 dB(A) i może być porównywany z poziomem w kabinie samochodu osobowego. Kabina z zabezpieczeniami ROPS/FOPS jest osadzona na nowych amortyzatorach znacznie redukujących wibracje, co jednocześnie przyczynia się do dodatkowego obniżenia poziomu hałasu wewnątrz. Kabinę wyposażono w klimatyzację ze zwiększonym o 25% przepływem powietrza i zwiększoną o 8% wydajnością. Nowe lusterka oraz kamera cofania w standardzie i opcjonalna kamera boczna (przekazująca obraz na 7-calowy, kolorowy wyświetlacz LED) wpływają na bezpieczeństwo operatora, a także osób i maszyn pracujących w bezpośrednim otoczeniu koparki.
Więcej informacji o koparkach gąsienicowych najnowszej serii C można uzyskać w firmie Intrac Polska Sp. z o.o., która jest autoryzowanym dealerem marki Case Construction w Polsce.
Doosan DX420LC-3
W 2013 roku firma Doosan Construction Equipment wprowadziła na rynek koparkę gąsienicową DX420LC-3, zgodną z normą Stage IIIB. W porównaniu do wycofywanych modeli, nowa koparka posiada szereg usprawnień. Charakteryzuje się znacznie większą mocą, co przekłada się na lepsze parametry eksploatacyjne i zwiększa ogólną wydajność maszyny.
Koparka DX420LC-3 ma bardzo różne zastosowania. Przeznaczona jest m.in. do ciężkich robót ziemnych, budowy dróg, wykorzystania w inżynierii lądowej, prac rozbiórkowych, wydobywania i przenoszenia materiałów na dużą skalę.
Koparkę DX420LC-3 napędza 6-cylindrowy, turbodoładowany silnik diesla Isuzu AL-6UZ1X. Spełnia on wymagania normy Stage IIIB w zakresie emisji spalin. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu technologii recyrkulacji spalin oraz filtra cząstek stałych. Nowy silnik zapewnia moc większą o 19% (270 kW/362 KM) przy 2000 obr./min oraz moment obrotowy większy o 6%. Nowy napęd jezdny koparki DX420LC-3 zwiększa siłę uciągu o 10%, moment mechanizmu obrotowego o 5% oraz prędkość jazdy o 10%. 9-procentowy wzrost ciśnienia hydraulicznego do 350 barów, znacznie poprawia wydajność dzięki większemu udźwigowi, krótszym cyklom i większej sile na łyżce. W porównaniu z poprzednimi modelami, przedni udźwig został zwiększony o 14% (wynosi 17,33 t na wysokość 6 m), zaś udźwig na boki – o 2%. Moc kopania ramienia/łyżki wzrosła nawet o 3% (25,2 t).
Koparka gąsienicowa Doosan DX420LC-3 w stosunku do poprzedniego modelu tej marki ma większą moc i lepsze parametry eksploatacyjne
Fot. Doosan
W nowej kabinie, zgodnej z normami ROPS i OPG, zwiększono ilość miejsca dla operatora (+6%). Bezpośrednie sterowanie za pomocą joysticków wyposażonych w proporcjonalne pokrętła i zintegrowane przyciski pozwala na dokładne i proporcjonalne sterowanie dodatkowym osprzętem. Siedmiocalowy, kolorowy panel kontrolny wysokiej jakości jest wyposażony w przejrzysty i bardzo funkcjonalny wyświetlacz. Sterowanie wszystkimi funkcjami może odbywać się zarówno z tablicy przyrządów, jak i za pomocą nowego kontrolera jog/shuttle umieszczonego obok joysticka. Standardowo operator ma dostęp do funkcji wyboru i ustawienia nowego osprzętu z możliwością zapisywania wielu profili ustawień. Podgrzewany fotel wysokiej jakości z zawieszeniem pneumatycznym sprawia, że operator mniej się męczy. Nowe zawieszenie kabiny pozwala na redukcję drgań nawet o 20% i ograniczenie hałasu wewnątrz nawet do 72 dB(A).
W porównaniu z poprzednim modelem masa robocza koparki DX420LC-3 została zwiększona do 41900 kg, a przeciwwagę zwiększono o 200 kg – do 8200 kg. Wzmocnione podwozie wyposażone jest w ulepszone ogniwa gąsienic, sprężyny gąsienic, zębatki i tuleje. Te rozwiązania wpłynęły na znaczne wydłużenie żywotności.
Koparki JCB z silnikiem Ecomax
Gama koparek gąsienicowych marki JCB jest ciągle udoskonalana pod kątem większej produktywności, wydajności oraz szerszego zastosowania. Efektem tej pracy jest 19 koparek o masie od 11 do 36 t, w tym 3 modeli typu ZTS, których promień obrotu mieści się w obrysie maszyny, oraz 6 koparek typu Long Reach.
Koparki gąsienicowe JCB są wyposażone w instalację hydrauliczną niskiego ciśnienia obsługującą m.in. łyżkę skarpową uchylną oraz dwukierunkową instalację wysokiego ciśnienia, która może obsługiwać różnego rodzaju osprzęty wymagające przepływu dwukierunkowego.
Duża, przestronna kabina zapewnia operatorowi wysoki komfort pracy, ergonomicznie rozmieszczone przyciski na panelu sterowania gwarantują łatwą i intuicyjną obsługę. Kabina wyposażona jest w automatyczną klimatyzację, nowy komputer sterujący z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem, który pełni także rolę monitora kamery wstecznej. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości komponentów wyświetlacz jest doskonale czytelny w każdych warunkach oświetleniowych. Nowy monitor ułatwia codzienną eksploatację maszyny, pokazując wszystkie istotne informacje jak np. spalanie rzeczywiste, efektywność pracy. Dzięki zastosowaniu tego systemu operator nie musi codziennie sprawdzać poziomu płynów eksploatacyjnych, gdyż uzyskuje pełną informację o ich stanie na wyświetlaczu.
Koparka JCB JS130LC. Napędzana jest silnikiem JCB Ecomax, który podlega normom Stage IIIB/Tier 4 bez konieczności używania filtra DPF
Fot. JCB
W koparkach dostępne są cztery tryby pracy, a ich wybór jest uproszczony, dzięki zastosowaniu paska z barwnym kodem na wyświetlaczu. Nowy komputer ma możliwość programowania parametrów poszczególnych osprzętów hydraulicznych montowanych na ramieniu – maksymalnie można zaprogramować 10 osprzętów.
Koparki JS200 i JS220 wyposażono w zupełnie nowe ramię koparkowe, które w kluczowych punktach zostało powiększone i uzyskało wyższą wytrzymałość. Dodatkowo na końcu ramienia kopiącego oraz na połączeniu ramienia kopiącego i ramienia boom zastosowano odlewy, które także zwiększają wytrzymałość.
Firma JCB w większości modeli koparek gąsienicowych (JS115, JS130, JS145, JS160, JS180, JS200, JS220) stosuje silniki własnej produkcji określone nazwą Ecomax. Jednostki te podlegają normie Stage IIIB/Tier 4 bez konieczności używania filtra DPF. Zastosowano natomiast bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail, układ recyrkulacji gazów spalinowych oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii, które zapewniają wysokie osiągi i zmniejszają zużycia paliwa.
Gąsienice w podwoziach koparek JCB wyposażone są w klepki stalowe o szerokości od 600 do 900 mm. Na zamówienie dostępne są specjalne klepki o szerokości do 1200 mm.
JCB w maszynach z silnikami Ecomax stosuje innowacyjny system blokady poziomu bezpieczeństwa o nazwie 2GO. Całkowicie izoluje on funkcje układu hydraulicznego, co pozwala wyeliminować niezamierzone ruchy, zapewniając bezpieczeństwo pracy osób znajdujących się w jej otoczeniu.
Komatsu PC290LC/NLC-10 najnowszej generacji
Najnowszej generacji koparka Komatsu PC290LC/NLC-10 wyposażona została w silnik spełniający normy EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim o mocy 159 kW/213 KM. Wysokie osiągi, niższe zużycie paliwa (do 10 %) i duża czystość spalin są wynikiem zastosowania turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowującego, bezpośredniego wtrysku paliwa i chłodzonego układu recyrkulacji spalin EGR.
Operator ma do dyspozycji 6 trybów pracy: pełnej mocy, podnoszenia, odspajania, ekonomiczny, osprzętu – pełna moc, osprzętu – ekonomiczny E-mode. Tryb ekonomiczny jest programowalny i pozwala na idealne zrównoważenie mocy i zużycia paliwa, zależnie od wymagań miejsca pracy. Przepływ oleju zasilającego osprzęty robocze reguluje się bezpośrednio na panoramicznym monitorze LCD.
Koparka Komatsu PC290NLC-10 o maksymalnej masie eksploatacyjnej 30900 kg
Fot. Komatsu
Konstruktorzy Komatsu zadbali także o bezpieczeństwo operatora. Kabina koparki PC290LC/NLC-10 spełnia wymagania normy ISO 12117-2:2008 dotyczące konstrukcji ROPS. Posiada stalową rurową ramę oraz charakteryzuje się dużą skutecznością tłumienia wstrząsów, odpornością na uderzenia i trwałością. W razie przewrócenia się maszyny pas bezpieczeństwa utrzymuje operatora w bezpiecznej strefie. Na życzenie koparka może być również wyposażona w konstrukcję chroniącą przed spadającymi obiektami (FOPS), z otwieraną osłoną przednią. Wokół gorących elementów silnika są umieszczone osłony termiczne, a przy komorze silnika rozlokowano płyty antypoślizgowe, zapewniające wygodny i bezpieczny dostęp ze wszystkich stron. Solidne poręcze gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa. Będąca w wyposażeniu standardowym ulepszona kamera cofania pozwala obserwować tylną strefę roboczą na panoramicznym ekranie układu monitorującego. Kamera ma kompaktowy rozmiar, jest regulowana i wbudowana w pokrywę przeciwwagi. Wysoki komfort pracy zapewnia operatorowi nowy podgrzewany i pneumatyczny fotel z wysokim oparciem, zintegrowana z fotelem konsola oraz największy w tej klasie maszyn monitor o wysokiej rozdzielczości.
Koparka charakteryzuje się wyjątkowo niskim poziomem hałasu zewnętrznego i jest dobrze przystosowana do pracy na ograniczonej przestrzeni lub w mieście. Dzięki zastosowaniu wolnoobrotowego wentylatora, chłodnicy o dużej pojemności, osłon wyciszających i materiałów dźwiękochłonnych, poziom hałasu w kabinie jest porównywalny z wnętrzem samochodu osobowego.
Standardem w maszynach Komatsu jest bezprzewodowy system monitorujący Komtrax. Kontroler czwartej już generacji został wyposażony w trzy dodatkowe funkcje tj.: raport o parametrach maszyny, informacje o wydajności i wykorzystaniu, informacja o regeneracji filtra KDPF.
Liebherr R922 i R946
Rodzinę koparek gąsienicowych Liebherr tworzą maszyny o ciężarze eksploatacyjnym od 14 do 804 t i mocy układu napędowego od 76 do 2984 kW. Do ostatnich nowości należą modele R922 do prac ziemnych i R946 do wyburzeń.
Jak wszystkie maszyny nowej generacji koparka Liebherr R922, wyposażona jest 2-obwodowy system hydrauliczny Positive Control. W porównaniu z innymi systemami, pozwala on na oszczędność energii, ponieważ zredukowano straty ciśnienia lub w niektórych przypadkach całkowicie je wyeliminowano. Konstrukcja stalowa została zoptymalizowana pod względem funkcyjnym i spełnia ciągle rosnące wymagania w zakresie wydłużenia okresu eksploatacji. Typ budowy „X” podwozia zwiększa stabilność i lepiej odprowadza występujące naprężenia. Element środkowy i wspornik wzdłużny zostały dostosowane celem zoptymalizowania czyszczenia i konserwacji. Siła o wartości 190 kN nawet w trudnym terenie zapewnia niezwykłą swobodę podczas manewrowania. Wyższe siły podczas kopania, siła zrywania o wartości 123 kN i siła potrzebna do odspajania gruntu o wartości 149 kN poprawiają wydajność R922. Kabina koparki R922 wyznacza w swojej klasie nowe standardy pod względem komfortu jazdy i ergonomii obsługi. Niski poziom hałasu, dobra atmosfera panująca wewnątrz i seryjnie montowany automatyczny układ klimatyzacji wpływają pozytywnie na samopoczucie operatora. Łatwo dostępne jednostki układu sterowania i intuicyjnie obsługiwany kolorowy wyświetlacz dotykowy oraz całkowicie otwierana szyba przednia uzupełniają komfort pracy. Wzmocniona struktura kabiny odpowiada dyrektywom ROPS i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Bezpieczeństwo podczas pracy zwiększa zintegrowana w balaście, seryjnie montowana kamera cofania, z której obraz o wysokiej rozdzielczości prezentowany jest na wyświetlaczu dotykowym.
Koparka Liebherr R946. Podobnie jak model R922 spełnia wartości w zakresie emisji spalin poziomu Stage IIIB/Tier 4i
Fot. Liebherr
Wydajność koparki Liebherr R922 poprawia siła zrywania 123 kN i siła potrzebna do odspajania gruntu 149 kN
Fot. Liebherr
Koparka gąsienicowa R946 spełnia wartości w zakresie emisji spalin poziomu Stage IIIB/Tier 4i. Maszyna ta bazuje na standardowej koparce gąsienicowej R946, zaprezentowanej w 2012 roku i łączy zalety wersji standardowej, takie jak zwiększona skuteczność, wysoki komfort oraz uproszczone czynności konserwacyjne. Szczególne znaczenie ma tutaj zintegrowana technika systemu koparki, która jest elementem składowym wszystkich maszyn nowej generacji koparek gąsienicowych oraz zapewnia szybkie i płynne wykonywanie prac. Dla zagwarantowania koniecznego przepływu w sposób szybki i bez znaczącego wzajemnego oddziaływania odbiorników energii oraz optymalnego wykorzystania energii zastosowano 2-obwodowy system hydrauliczny Positive Control. Wytrzymała konstrukcja stalowa koparki R946 gwarantuje niezawodność także w trudnych warunkach zastosowania. Dalszym elementem specyfiki koparki R946 jest zintegrowany podwójny system szybkiej wymiany Likufix. Koparka ta napędzana jest silnikiem wysokoprężnym Liebherr, który odpowiada aktualnemu standardowi emisji substancji szkodliwych poziom Stage IIIB/Tier 4i. Ten 6-cylindrowy silnik osiąga moc 200 kW/272 KM przy 1800 obr./min.
Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (215) 2014