Wózki widłowe najczęściej są wykorzystywane w magazynach, gdzie poruszają się po równym podłożu. Jednak w warunkach budowlanych zachodzi konieczność ich użycia w trudnym terenie. Tutaj niestety zwykłe wózki nie poradzą sobie. Nieozowne jest zastosowanie wózków uniwersalnych lub przystosowanych do pracy w ciężkich warunkach.
Półprzemysłowy wózek Manitou MSI 25
Fot. Manitou
Firma Manitou oferuje cztery serie wózków widłowych, oznaczone symbolami MSI i MI, oraz MC i M.
Serie MSI i MI to wózki półprzemysłowe. W połowie 2010 roku modele MSI40 i MSI50 zostaną wyposażone w silniki spełniające wymagania normy Euro 3, natomiast modele MI60 i MI70 pod koniec bieżącego roku.
Wózki MC przeznaczone są do podnoszenia ciężkich ładunków o znacznej objętości, na zewnątrz lub na niestabilnym gruncie. Wózki z serii M zaprojektowano z kolei do pracy w trudnych, wręcz ekstremalnych warunkach np. na terenach błotnistych, grząskich. Obie konstrukcje różnią się m.in. osiami, promieniem skrętu, prześwitem, skrzyniami biegów: w wózkach MC 40-70 zainstalowano elektro-hydrauliczną, a w M26-50 ręczną skrzynię biegów. Dzięki zintegrowanemu cylindrowi promień skrętu w wózku MC jest mały (np. w MC 30 wynosi 3170 mm). W serii M-2 jest terenowa oś, dzięki górnemu położeniu cylindra uzyskano lepszy prześwit, promień skrętu w wózku M 26.2 i M 30.2 wynosi 3930 mm, w M.26.4 i M.30.4 – 4095 mm, a w M.40.4 i M 50. 4 – 4360 mm. Prześwit w modelu MC 30 wynosi 385 mm w środku wózka, a w M-26/30-2 – 465 mm w środku wózka.
Wózek Manitou MC 30
Fot. Manitou
Serie MC i M mają także wspólne cechy konstrukcyjne, takie jak np. wygłuszenie. W celu wygłuszenia w terenowych wózkach Manitou zainstalowano maty wygłuszające w komorze silnika, uszczelki wokół komory silnika oraz maty wygłuszające pomiędzy silnikiem i kabiną. Wspólnym wyróżnikiem jest też wysoka siła uciągu. W obydwu konstrukcjach na życzenie instalowany jest pochył karetki.
Manitou MC 50 z osprzętem w postaci łyżki do kruszywa
Fot. Manitou
Do wszystkich wózków firma oferuje szeroki wybór osprzętu. Kabiny zapewniają wysoki komfort pracy. Dzięki mocnej ramie wytrzymałość wózków Manitou stanowi znaczący atut. Łatwy dostęp do komory silnika powoduje, że obsługa wózków jest prosta.
Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (168) 2010