Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Wamet Sp. z o.o. jest producentem wiertnic pionowych, służących do wykonywania robót wiertniczych różnymi technologiami i technikami, dla różnych zastosowań. Wiertnice różnią się między sobą parametrami technicznymi oraz wielkością mechaniczną, a także sposobem zabudowy wynikającym z zastosowanego podwozia.
Małogabarytowe wiertnice MWG-6
Fot. PIW Wamet
Najmniejszą produkowaną przez PIW Wamet jest lekka wiertnica pozioma typ LWP-16 na podwoziu kołowym zasilana małym niezależnym agregatem hydraulicznym oraz wiertnica samochodowa typ H16S montowana na dowolnym samochodzie typu pick-up wyposażona we własny napęd układu hydraulicznego. Wiertnicami tymi można wiercić wyłącznie metodą obrotową za pomocą świdrów ślimakowych o maks. średnicy 160 mm do głębokości 15 m.
Drugą grupą wielkościową są wiertnice typu H20P (montowane na przyczepach o DMC 2,6 t) oraz H20S (montowane na podwoziach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej DMC 3,5 t).
Trzecią grupą wielkościową są wiertnice typu H25S (montowane na podwoziach samochodowych o DMC 5,5 t, np. Unimog, Iveco Daily 4x4 itp.) oraz wersja gąsienicowa tej wiertnicy, występująca pod nazwą „małogabarytowa wiertnica gąsienicowa” typ MWG-6. Wiertnice te mogą być także wyposażone w głowice obrotowo-udarowe z górnym młotkiem hydraulicznym oraz w możliwość połączenia sprężarki śrubowej do pracy pneumatycznym młotkiem wgłębnym, wyposażonym w amortyzator drgań. Jest także możliwość wiercenia szybkoobrotowego do rdzeniówek po wyposażeniu wiertnicy w odpowiednią głowicę obrotową.
Czwartą grupą wielkościową wiertnic pionowych są wiertnice samochodowe typu H30S (montowane na podwoziach samochodowych o ładowności min. 5 t) oraz wiertnice gąsienicowe typu H30G (montowane na podwoziach gąsienicowych gumowych o masie całkowitej wiertnicy do 6000 kg), a także wiertnice typu H30P (montowane na przyczepach dwuosiowych o dopuszczalnej masie całkowitej DMC 6000 kg). Wiertnice te mają udźwig na głowicy obrotowej 50 kN i mogą być wyposażone w różnego rodzaju głowice obrotowe o momencie obrotowym do 6000 Nm.
Wiertnica typ H25S na podwoziu Iveco Daily 4x4
Fot. PIW Wamet
Piątą grupą wielkościową wiertnic pionowych są wiertnice samochodowe typu H35S montowane na podwoziach samochodowych z napędem 6x6, o ładowności minimalnej 12 t, mające udźwig na głowicy obrotowej 80 kN. Wiertnice te mogą być także wyposażone w system zmechanizowanego podawania żerdzi z magazynka umieszczonego na platformie podwozia do głowicy obrotowej. Proces podawania żerdzi z magazynka jest sterowany z pulpitu operatora.
Największe produkowane przez PIW Wamet wiertnice pionowe to wiertnice typu H61S montowane na podwoziach samochodowych lub H61P montowane na przyczepach trzyosiowych. Dysponują one udźwigiem głowicy obrotowej 150 kN oraz udźwigiem zblocza głowicy krążkowej 200 kN.
Przy wszystkich wiertnicach montowanych na podwoziach samochodowych może być stosowany napęd pomp hydraulicznych z samochodu lub z niezależnych agregatów hydraulicznych montowanych na ramie nadwozia. Wiertnice mają układy hydrauliczne oparte na komponentach firmy Parker, które gwarantują wysoką jakość i trwałość eksploatacyjną.
Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (215) 2014