Wykonywanie otworów w gruncie jest łatwiejsze i szybsze, gdy używa się do tego celu specjalistycznych wiertnic. Dostępne na rynku urządzenia różnią się między sobą parametrami technicznymi oraz rodzajem podwozia. W zależności od potrzeb wiertnice mogą być indywidualnie kompletowane w podzespoły umożliwiające wykonywanie robót w różnych technologiach.
Wiertnica samochodowa typ H35S
Fot. PIW Wamet
Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe Wamet Sp. z o.o. działające od 1990 r. jest producentem wiertnic pionowych służących do wykonywania robót wiertniczych różnymi technologiami i technikami; dla różnych zastosowań. Wiertnice różnią się między sobą parametrami technicznymi oraz wielkością mechaniczną, a także sposobem zabudowy wynikającym z zastosowanego podwozia (podwozie samochodowe, zabudowa na przyczepie lub podwozie gąsienicowe).
Najmniejsza z produkowanych wiertnic to lekka wiertnica pozioma typ LWP-16 na podwoziu kołowym zasilana małym niezależnym agregatem hydraulicznym oraz wiertnica samochodowa typ H16S montowana na dowolnym samochodzie typu pick-up wyposażona we własny napęd układu hydraulicznego. Wiertnicami tymi można wiercić wyłącznie metodą obrotową za pomocą świdrów ślimakowych o maks. średnicy 160 mm do głębokości 15 m.
Lekka wiertnica typ LWP-16 na podwoziu kołowym zasilana agregatem hydraulicznym
Fot. PIW Wamet
Drugą grupą wielkościową są wiertnice typu H20P (montowane na przyczepach o DMC 2,6 t) oraz H20S (montowane na podwoziach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej DMC 3,5 t). Wiertnice te w zależności od uzgodnionej z użytkownikiem kompletacji mogą pracować metodami obrotowymi świdrami ślimakowymi, świdrami rurowymi, metodą udarową za pomocą szarpaka i wciągarki z jednoczesnym rurowaniem otworu do maks. średnicy 194 mm, a także w technologii płuczkowej z prawym obiegiem płuczki.
Wiertnice typu H20P i MWG-6
Fot. PIW Wamet
Trzecią grupą wielkościową są wiertnice typu H25S (montowane na podwoziach samochodowych o DMC 5,5 t, np. Unimog, Iveco Daily 4x4 itp.) oraz wersja gąsienicowa tej wiertnicy występująca pod nazwą „małogabarytowa wiertnica gąsienicowa” typ MWG-6. Są to wiertnice o podobnej konfiguracji jak przedstawiona powyżej, ale dysponujące zwiększonymi parametrami technicznymi podzespołów oraz ich większą masą wymagającą zastosowania większych podwozi bazowych. Wiertnice te mogą być także wyposażone w głowice obrotowo-udarowe z górnym młotkiem hydraulicznym oraz w możliwość połączenia sprężarki śrubowej do pracy pneumatycznym młotkiem wgłębnym wyposażonym w amortyzator drgań. Jest także możliwość wiercenia szybkoobrotowego do rdzeniówek po wyposażeniu wiertnicy w odpowiednią głowicę obrotową.
Wiertnica typ H25S na podwoziu Iveco Daily 4x4
Fot. PIW Wamet
Czwartą grupą wielkościową wiertnic pionowych są wiertnice samochodowe typu H30S (montowane na podwoziach samochodowych o ładowności min. 5 t) oraz wiertnice gąsienicowe typu H30G (montowane na podwoziach gąsienicowych gumowych o masie całkowitej wiertnicy do 6000 kg), a także wiertnice typu H30P montowane na przyczepach dwuosiowych o dopuszczalnej masie całkowitej DMC 6000 kg). Wiertnice te mają udźwig na głowicy obrotowej 50 kN i mogą być wyposażone w różnego rodzaju głowice obrotowe o momencie obrotowym do 6000 Nm. W zależności od potrzeb użytkownika wiertnice mogą być indywidualnie kompletowane w podzespoły umożliwiające wykonywanie robót w różnych technikach i technologiach wiertniczych. W przypadku wierceń płuczkowych może być na wiertnicy zamontowany magazynek żerdzi ułatwiający operatorom podawanie i odbiór żerdzi w trakcie robót.
Piątą grupą wielkościową wiertnic pionowych są wiertnice samochodowe typu H35S montowane na podwoziach samochodowych z napędem 6x6 i o ładowności minimalnej 12 t. Wiertnice te mają udźwig na głowicy obrotowej 80 kN i mogą być wyposażone podobnie jak wszystkie produkowane w PIW Wamet wiertnice w podzespoły kompletowane indywidualnie wg potrzeb użytkownika. Wiertnice te mogą być także wyposażone w system zmechanizowanego podawania żerdzi z magazynka umieszczonego na platformie podwozia do głowicy obrotowej. Proces podawania żerdzi z magazynka jest sterowany z pulpitu operatora.
Największe produkowane przez PIW Wamet wiertnice pionowe to wiertnice typu H61S montowane na podwoziach samochodowych lub H61P montowane na przyczepach trzyosiowych. Dysponują one udźwigiem głowicy obrotowej 150 kN oraz udźwigiem zblocza głowicy krążkowej 200 kN.
Przy wszystkich wiertnicach montowanych na podwoziach samochodowych może być stosowany napęd pomp hydraulicznych z samochodu (o ile producenci podwozi samochodowych taką możliwość przewidują) lub z niezależnych agregatów hydraulicznych montowanych na ramie nadwozia.
Wiertnice posiadają układy hydrauliczne oparte na komponentach firmy Parker, które gwarantują wysoką jakość i trwałość eksploatacyjną.
inż. Wiesław Czajor
dyrektor techniczny
PIW Wamet Sp. z o.o.
Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (185) 2011