Scania Polska oddała najnowsze pojazdy budowlane do jazd testowych w ramach Scania Test Tour 2015 Off Road. Z myślą o użytkownikach pokazy zostały zaplanowane w różnych terminach i w pobliżu 12 największych miast Polski. Pierwsze spotkanie odbyło się 16 marca w Lublinie, a ostatnie 31 marca w Warszawie.

Fot. Forum Budowlane
W serii imprez Scania Test Tour 2015 Off Road do dyspozycji kierowców oddano 11 ciężarówek Scania, 2-, 3- i 4-osiowych z silnikami Euro 6 o mocy od 320 do 490 KM i kabinami typu P lub G. Były to pojazdy budowlane, jak wywrotki czy betonomieszarka FM Leżajsk, ale także pojazdy dla leśnictwa, podwozia pod zabudowę hakową czy specjalny pojazd w konfiguracji 4x4 ze skrzynią i żurawiem dla branży energetycznej. Pokazom towarzyszyły również maszyny budowlane Liebherr. W kopalni Głazica k. Gdańska, gdzie pojazdy testowali również dziennikarze, była to spycharka gąsienicowa 724 i ładowarka kołowa 576.

Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska
Fot. Forum Budowlane
„Wróciliśmy ze Scania Test Tour po prawie czteroletniej przerwie. Od ostatniego „boomu” budowlanego minęło trochę czasu. Konstruktorzy Scania nie próżnowali i nasze ciężarówki są jeszcze lepiej przygotowane do pracy w trudnych warunkach. W związku z napływem kolejnej transzy funduszy unijnych, Polskę czeka nowa fala inwestycji. Scania jest na to doskonale przygotowana” – mówi Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska.
Jak poinformował Paweł Paluch, w 2014 roku Scania zarejestrowała w Polsce 452 pojazdy co dało marce 22,2% udziałów w rynku całkowitym i uplasowało ją na pierwszym miejscu. W tej liczbie znalazło się 109 szt. podwozi konstrukcyjnych, z czego 31 to wywrotki budowlane. Jeżeli chodzi o układ osi największą popularnością cieszyły się konfiguracje 8x4 i 8x6.
W pierwszych dwóch miesiącach 2015 roku Scania sprzedała już 68 szt. podwozi (26,4% udziału w rynku całkowitym), w tym 18 wywrotek, co pozwoliło jej utrzymać wypracowaną w ubiegłym roku pozycję. Bieżący rok Scania Polska planuje zakończyć udziałem w rynku rzędu 20–25%.
Ale wróćmy do pojazdów Scania. O nowych rozwiązaniach technicznych, które w nich zastosowano opowiadał podczas konferencji prasowej Paweł Cegliński, specjalista ds. sprzedaży Scania Polska.

Ciekawie prezentowała się Scania P 360 CB4X4HHZ dla energetyki (ze skrzynią Konar i żurawiem HMF 2620), a zwłaszcza jej możliwości pokonywania przeszkód terenowych
Fot. Forum Budowlane
Rozwiązania zaproponowane przez Scania gwarantują nie tylko niskie zużycie paliwa, ale ułatwiają zabudowę dowolnym nadwoziem. Sprawdzone w dalekim transporcie skrzynie biegów ze zautomatyzowanym sterowaniem Opticruise, coraz częściej są wykorzystywane także w branży budowlanej. Ich podstawową zaletą w tego typu zastosowaniach jest doskonała ochrona sprzęgła. W trudnym terenie jest to element układu napędowego najbardziej narażony na zniszczenie, do czego kolosalnie przyczyniają się niedoświadczeni kierowcy, jeżdżący „na półsprzęgle”.
Zautomatyzowana skrzynia całkowicie eliminuje ryzyko zniszczenia sprzęgła. Dzięki nowym trybom pracy oraz udoskonalonemu sterowaniu zmianą przełożeń, ciężarówki Scania ze skrzyniami wyposażonymi w Opticruise dobrze radzą sobie na nierównej i grząskiej nawierzchni. Do wymagającego terenu polecany jest tryb off-road, który skraca do minimum czas zmiany przełożenia i maksymalnie wykorzystuje osiągi silnika.

Paweł Cegliński, specjalista ds. sprzedaży Scania Polska, zwrócił uwagę na nową konstrukcję kabin, w których znalazły się także osłony reflektorów i płyta ochronna pod komorą silnika
Fot. Forum Budowlane

W najnowszych pojazdach budowlanych Scania standardowym wyposażeniem jest zaczep holowniczy. Na zdjęciu zakładanie liny holowniczej dynamicznej. Widoczny stopień serwisowy
Fot. Forum Budowlane
Różne konfiguracje napędu pozwalają stworzyć samochód, w którym przy zachowaniu dobrych własności terenowych priorytetem jest niska masa własna, a także ciężki pojazd z napędem wszystkich osi i kompletem blokad mechanizmów różnicowych, dostosowany do jazdy w najtrudniejszych warunkach.
Doskonałe własności trakcyjne zapewniają progresywne resory paraboliczne o nośności 19/21 t (2x38+2x45) i 26 t (2x41+2x48), wytrzymałe zwolnice ze zwiększonym o 10% przełożeniem oraz mocniejsze półosie (dla nowych zwolnic) o 18% zwiększonej średnicy (o 92% zwiększona wytrzymałość na skręcanie) i o 25% zmniejszonych wahaniach przenoszonego momentu. W kabinie znalazł się nowy panel kontroli trakcji, umiejscowiony blisko dźwigni zmiany biegów. Zawiera zintegrowany przełącznik wszystkich blokad i kontroli trakcji w tym samym przycisku. Jest łatwy w użytkowaniu nawet na wyboistych drogach. Zastosowany w pojazdach budowlanych retarder Scania o momencie 4100 Nm zapewnia optymalną wydajność podczas hamowania już w niskim przedziale prędkości.

Paweł Cegliński, specjalista ds. sprzedaży Scania Polska
Fot. Forum Budowlane
„Warto zwrócić uwagę na kabiny pojazdów Scania off-road. W standardzie zostały wyposażone m.in. w dodatkowe uchwyty, stopień serwisowy i zaczep holowniczy o uciągu 35 t. Punkty oświetleniowe są chronione metalowymi osłonami, a mocny, stalowy zderzak nie tylko dobrze zabezpiecza pojazd, ale jest atrakcyjnym dodatkiem” – wyjaśnia Paweł Cegliński, specjalista ds. sprzedaży Scania Polska.
Scania Test Tour 2015 był doskonałą okazją do zapoznania się z nowymi ciężarówkami Scania i wypróbowania ich w trudnych warunkach kopalni odkrywkowych. Pokazy w każdej lokalizacji ciszyły się dużym zainteresowaniem. Podczas każdego dnia testów stale było obecnych kilkadziesiąt osób, a najwięcej uczestników przybyło w okolice Szczecina. Warto także dodać, że większość pojazdów zostało sprzedanych, jeszcze przed zakończeniem tegorocznej imprezy. AK
Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (227) 2015