Systemy zabezpieczające ładunek

Ocena: 0
5125
Mowa tutaj o systemach służących do zabezpieczenia materiałów sypkich przewożonych na wywrotkach. Wykorzystywane są do tego celu plandeki i daszki. Dwa takie rozwiązania opisujemy w poniższym artykule.

Hydrauliczny dach aluminiowy w trakcie składania
Fot. KH-kipper


Hydrauliczny dach aluminiowy
Hydrauliczny dach aluminiowy stosowany jest jako zabezpieczenie ładunku w zastępstwie systemu plandekowego. Tego typu rozwiązanie stosuje się przy zabudowach tylnozsypowych, trójstronnych i dwustronnych do transportu ciężkiego, na podwoziach 6x4, 6x6 i 8x4, 8x6, 8x8. Pełna obsługa odbywa się z kabiny kierowcy bez konieczności wysiadania, co zapewnia czystość kabiny i stwarza bezpieczne warunki pracy. Czas otwarcia oraz zamknięcia wynosi ok. 20 sekund. Dla porównania tradycyjne zwijane systemy plandekowe na rozłożenie/złożenie wymagają średnio 5 minut. Oszczędność czasu na całym cyklu to minimum 10 minut. Wartość tę należy pomnożyć razy wykonywaną dziennie ilość cykli.

System składa się z napędu hydraulicznego (2 siłowniki dwustronnego działania, sekcja rozdzielcza, sterowanie, przewody), przeniesienia napędu (mechaniczna zmiana ruchu tłoka na obrotowy), desek aluminiowych z ramionami i uszczelkami oraz akcesoriów.


Hydrauliczny dach aluminiowy po złożeniu na zewnętrznej stronie prawej burty
Fot. KH-kipper


Kierowca za pomocą sterownika uaktywnia składanie lub rozkładanie, a hydraulika wywrotki przesterowuje przepływ oleju do siłowników napędu dachu. Ruch siłowników hydraulicznych jest zamieniany na obrót ramienia dachu. Dach otwiera się do załadunku składając się na prawą burtę lub zamyka się nad ładunkiem szczelnie go zabezpieczając.

Do zalet hydraulicznie zamykanego aluminiowego dachu można zaliczyć: krótki czas obsługi (ok. 20 sekund), szczelne zabezpieczenie ładunku, obsługę z kabiny kierowcy oraz możliwość przykrycia ładunku wystającego ok. 40 cm ponad burty.

System Cramaro
System jest stosowany w zastępstwie standardowych plandek zwijanych na burcie przedniej lub bocznej. Plandeka Cramaro w rozwiązaniu KH-kipper jest zwijana na daszku nad siłownikiem, nie wchodząc w światło skrzyni wywrotki, co umożliwia bezproblemowy załadunek. Łuki dachu umożliwiają przykrycie górki usypowej nawet do 40 cm ponad górną krawędź burt. System jest obsługiwany z ziemi, a więc nie wymaga wspinania się na skrzynię.


Plandeka Cramaro na zabudowach wywrotczych KH-kipper
Fot. KH-kipper


Tradycyjne zwijane systemy plandekowe na rozłożenie/złożenie wymagają średnio 5 minut. Otwarcie/zamknięcie opończy Cramaro zajmuje tylko 30 sekund, co stwarza możliwość zaoszczędzenia ok. 10 minut na całym cyklu. Dodatkowo kształt przedniej części skrzyni, dzięki mniejszym oporom powietrza, powoduje redukcję zużycia paliwa nawet do 8% (dane Cramaro), a więc zastosowanie tego typu rozwiązania redukuje czas, koszty i oszczędza paliwo.

Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

- Reklama -


Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ