Pojazdy budowlane z reguły charakteryzują się dużą wytrzymałością i niezawodnością. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne umożliwiają im bezawaryjną eksploatację także w trudnych warunkach terenowych jakie najczęściej panują na budowach.

Wywrotka DAF CF 8x4
Fot. DAF
Popularne DAF’y CF
Firma DAF dla sektora budowlanego proponuje popularne modele CF na podwoziach 6x2, 6x4 i 8x4.
Znane ośmiokrążkowe zawieszenie tandemowych mostów napędowych DAF, które dają wysoką mobilność terenową i stabilność toczenia oraz duży skok (270 mm), zaopatrzone jest w łączniki gumowe („silent blocks”). Taka budowa pozwoliła na zwiększenie cichobieżności, a tym samym poprawę komfortu jazdy.
Samochody wyposażone są w system hamulcowy EBS. W standardowym wyposażeniu znajduje się także asystent hamowania oraz system kontroli poślizgu SMR.
By zwiększyć kąt natarcia i tym samym zmniejszyć podatność na uszkodzenia oraz powiększyć prześwit, podwozie 6x4 FAT umieszczone jest o 5 cm wyżej nad osią przednią, niż w poprzednich wersjach. Z tych samych powodów we wszystkich podwoziach 6x4 i 8x4 przy chłodnicy zamontowana została stalowa płyta ochronna o grubości 5 mm.
Z myślą o zastosowaniach terenowych zaprojektowano specjalną odmianę 12-biegowej skrzyni zautomatyzowanej AS Tronic do warunków off road. Główną jej zaletą jest płynność zmiany biegów, znacznie szybciej uruchamiane jest też sprzęgło. W efekcie pojazd może być także prowadzony w trybie automatycznym w warunkach terenowych, zachowując płynność ruchów i latwość pokonywania przeszkód. Podczas jazdy po normalnych drogach przycisk na desce rozdzielczej pozwala na zmianę sposobu zmiany biegów z powrotem do trybu drogowego („on road”).
Silniki stosowane w pojazdach serii CF to jednostki o pojemności 12,9 l i mocy do 510 KM. Pojazdy w nie wyposażone odznaczają się niezwykłą trwałością, niezawodnością, oferując przy tym najniższy koszt 1 km przebiegu.
Modele ciągników CF 6x2 z osią wleczoną są zazwyczaj wykorzystywane do specjalnych, ciężkich zastosowań, wymagających częstego manewrowania. Podniesienie osi wleczonej pozwala na uzyskanie krótszego rozstawu osi, co polepsza zwrotność i własności trakcyjne pojazdu. Ciągniki serii CF są także dostępne z kierowaną osią wleczoną.
Scania – bez AdBlue
Pojazdy budowlane Scania powstają na bazie wielu dziesięcioleci doświadczeń ciężkiej pracy w najtrudniejszych warunkach. Charakteryzują się wytrzymałą konstrukcją, dużą ładownością i niskimi kosztami eksploatacji. Zapewniają bezpieczeństwo, komfort i odpowiednie właściwości jezdne w ciężkim terenie.

Scania R 420
Fot. Scania
W transporcie budowlanym chodzi o to, by przewieźć jak najwięcej ładunku przy jak najmniejszych kosztach. Scania oferuje gruntowną pomoc techniczną w doborze właściwej specyfikacji pojazdów. Podejmując decyzję o wyborze samochodu budowlanego, należy rozważyć szereg czynników: od możliwości i niezawodności pojazdu do komfortu i bezpieczeństwa. Decydujące znaczenie ma właściwe wsparcie techniczne, zwłaszcza jeżeli warunki eksploatacji są trudne.
Scania jako jedyna na rynku oferuje pełną gamę silników Euro 5. Wszystkie pojazdy budowlane Scania napędzane są w silnikami Euro 5 EGR XPI bez konieczności stosowania dodatku AdBlue. Zmniejszenie emisji tlenków azotu NOx uzyskano metodą recyrkulacji spalin EGR. Dzięki temu nowe silniki Euro 5 nie wymagają stosowania żadnych metod oczyszczania spalin. Podczas tankowania kierowca nie musi pamiętać o stosowaniu jakichkolwiek dodatków. Nie są również potrzebne żadne dodatkowe urządzenia w pojeździe. Technika recyrkulacji spalin Scania EGR ułatwia także zabudowę pojazdu, udostępniając więcej wolnego miejsca w podwoziu.
Volvo FM
Transport budowlany to wymagające zajęcie, w którym niezawodność i maksymalna dostępność pojazdów są szczególnie istotne. Volvo Trucks dysponuje szeroką gamą samochodów ciężarowych do wielu zastosowań, a jednym z nich jest segment pojazdów budowlanych dedykowanych do pracy w trudnych warunkach.
W gamie samochodów ciężarowych Volvo Trucks dla branży budowlanej znajdują się pojazdy z każdego z oferowanych przez firmę typoszeregów: FH16, FH, FM, FE i FL.
W ofercie firmy dostępna jest szeroka gama konfiguracji i rozstawów osi, tylnych osi oraz zawieszeń. Oznacza to, że można wybrać lekkie, a mimo to wytrzymałe podwozie, precyzyjnie dostosowane do realizacji określonych potrzeb, charakteryzujące się konkurencyjną ładownością i zapewniające minimalne straty mocy.

Wszechstronnym pojazdem budowlanym Volvo do pracy w trudnych warunkach jest seria FM
Fot. Volvo
Pojazdy budowlane Volvo zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej opłacalności transportu. Są solidne, mocne i wydajne, a równocześnie zapewniają komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Wszystkie samochody ciężarowe Volvo oferują dobrą trakcję, komfort i pełną kontrolę.
Dzięki możliwości szybkiej zabudowy, są dobrze przystosowane do realizacji wielu różnych zadań transportowych w branży budowlanej. Dostępnych jest kilka wysokości ram, wysokości i grubości profilu ram oraz konfiguracji zawieszeń. Pozwala to na optymalne dostosowanie wymiarów i wyposażenia podwozia do indywidualnych potrzeb. Zabudowę pojazdu ułatwiają także m.in.: dodatkowe fabryczne okablowanie, dodatkowe przyłącza elektryczne czy elektroniczne oraz specjalnie przygotowane układy otworów montażowych.
Wytrzymałym, mocnym i wszechstronnym pojazdem budowlanym do pracy w trudnych warunkach jest Volvo FM, dostępne w bogatej gamie konfiguracji i rozstawów osi oraz zawieszeń, napędzane silnikami w dwóch klasach pojemności: 11 i 13 l. Jego uniwersalność oznacza, że do każdego zadania transportowego można dobrać odpowiednie podwozie. Dla ciężkich podwozi pod zabudowę dedykowany jest 13-litrowy silnik D13C, który dostępny jest w czterech wariantach mocy: 380, 420, 460 i 500 KM. Podwozia budowlane Volvo dostępne są w konfiguracjach: 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 i 8x6.
Volvo FM oferowane jest również jako 2- lub 3-osiowy ciągnik siodłowy, zarówno z 11-litrowym silnikiem D11C (330, 370, 410 lub 450 KM), jak i 13-litrowym. Dla potrzeb transportu budowlanego, pojazd w tych wersjach może być wykorzystywany np.: do transportu naczep wywrotek.

Volvo FM 500 EEV
Fot. Volvo
Pojazdy budowlane Volvo są wyposażone w przystawki odbioru mocy napędzane od silnika lub skrzyni biegów, służące do obsługi urządzeń dodatkowych. Z przystawek można korzystać podczas jazdy lub postoju, odbierając do 1000 Nm momentu obrotowego. Do dyspozycji są przystawki nisko- lub wysokoobrotowe, z kołnierzem lub ze złączem pompy hydraulicznej, pojedyncze lub podwójne.
Szeroka oferta tylnych osi obejmuje osie pojedyncze i podwójne – z pojedynczą przekładnią główną i ze zwolnicami w piastach kół, wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego, zwiększającą przyczepność na śliskich nawierzchniach. Najcięższe samochody budowlane lub pojazdy z ciężkimi żurawiami zamontowanymi za kabiną mogą być wyposażone w podwójną oś przednią. Oferta obejmuje również przednią oś napędową stosowaną w pojazdach budowlanych 4x4 i 6x6.
Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010