Równiarki New Holland na rynek europejski

Ocena: 0
5795
Innowacyjne równiarki.

Równiarka New Holland F156.7A
Fot. New Holland

W ofercie New Holland na 2011 r. znajduje się pięć modeli równiarek z dwóch odrębnych linii produkcyjnych. Trzy z nich – F140, F170 i F200 z brazylijskiej fabryki w Belo Horizonte to produkty przewidziane na pozaeuropejskie rynki. Natomiast na Europę New Holland Construction wypuścił zupełnie inne, dobrze przemyślane modele – F106.7 i F156.7 dostosowane do miejscowych zastosowań. Oba europejskie modele, dostępne od początku roku, produkowane są w Berlinie, co jest gwarancją ich najwyższej jakości.

W Polsce sprzedaż lub wynajem oraz serwis tych maszyn oferuje HKL Baumaschinen Polska. W ofercie tej firmy znajdują się oba modele, również z napędem na wszystkie koła, tj. F106.7A i F156.7A, o mocy odpowiednio 99 kW (135 KM) i 129 kW (175 KM). Wagi operacyjne maszyn, w zależności od doposażenia w osprzęt, wynoszą: 11330–12180 kg dla F106.7A i 15000–16200 kg dla F156.7A.
Przyjrzyjmy się zatem bliżej tym maszynom.

Najważniejszym elementem równiarek, poza oprzyrządowaniem równającym, jest układ napędowy. W maszynach marki New Holland składa się on z turbodoładowanego silnika diesla CNH w technologii common rail, zmiennika momentu, przekładni Power Shift, tylnego mostu typu Tandem, napędu przedniej osi, dwóch pomp wielotłoczkowych o zmiennej wydajności i pomp zębatych. Silnik z technologią Dual Power przy zmianie biegów z trzeciego na czwarty (do dyspozycji jest łącznie 6 biegów) automatycznie zwiększa moc: z 99 kW/133 KM do 104 kW/139 KM (dla F106.7A) i z 129 kW/173 KM do 142 kW/190 KM (dla F156.7A). Dzięki temu otrzymano wysoką precyzję na niskim biegu, a wysoką moc, wówczas, gdy jest rzeczywiście potrzebna, np. podczas jazdy pod górę, co gwarantuje lepszą wydajność podczas pracy. Chłodzenie zapewnia wentylator o średnicy 662 mm, którego prędkość regulowana jest w zależności od potrzeb przez aktualną temperaturę silnika. Inaczej niż w maszynach konkurencji z napędem bezpośrednim New Holland zastosował przekładnię hydrokinetyczną ze zmiennikiem momentu obrotowego na wejściu. Ze skrzynią ZF Ergopower serii WG zbudowaną z myślą o równiarkach operator może liczyć na duży zakres prędkości na jednym biegu i ich płynną zmianę bez „zakłóceń” siły pociągowej w trakcie dokładnego równania.

Osprzęt równiarek New Holland stanowią: lemiesz środkowy, lemiesz przedni i tylny zrywak. Funkcjonowanie lemiesza środkowego reguluje w pełni zamknięte wałeczkowe łożysko obrotu z wewnętrznym uzębieniem wolnym od luzów, charakteryzujące się niskim współczynnikiem tarcia, co generuje wyjątkowy moment obrotowy. Dzięki skomplikowanej geometrii lemiesz środkowy ma zakres obrotu ponad 90° po obu stronach, a jego profil o zacieśniającym się promieniu zapewnia optymalne skrawanie, rolowanie i odprowadzenie materiału. Przedni lemiesz natomiast zapewnia rozściełanie materiału, bo wstępne poziomowanie oszczędza lemiesz środkowy. Należy pamiętać, że równiarka to nie spychacz i z założenia bardziej liczy tu się precyzja niż możliwość przepychania wielkich hałd ziemi. Przy wykorzystaniu do odgarniania śniegu przedni lemiesz może być wyposażony w funkcję „pływania”. Do pracy na większych przestrzeniach można wyposażyć lemiesz środkowy w automatyczny system laserowej lub ultradźwiękowej kontroli oferowane przez zewnętrznych producentów takiego sprzętu, np.: Trimble, Topcon czy Leica GeoSystems. Aby oszczędzić maszynę i zwiększyć wydajność warto wyposażyć ją w 3- lub 5-zębny tylny zrywak do cięcia trudnoskrawalnego podłoża.

To co odróżnia równiarki F106.7A i F156.7A od poprzednich modeli to całkowicie nowa, szersza i dłuższa kabina operatora. W przestronnym wnętrzu wysoki poziom komfortu gwarantuje m.in. w pełni regulowany fotel, ustawiana w czterech pozycjach konsola, otwierane o 180° drzwi na zawiasach z obu stron, nowe systemy ogrzewania i klimatyzacji czy dodatkowa skrzynka pod prawą ręką. Zaprojektowanie fotela bardziej z tyłu kabiny dało więcej miejsca na nogi. Mimo iż w równiarkach liczy się głównie widok na środkowy lemiesz i obszar pracy, w nowych modelach dla poprawy bezpieczeństwa i wydajności zadbano o lepszą widoczność dookoła całej maszyny. W tym celu zwiększono powierzchnię przeszkloną. Dodatkowo przy wydłużonej kabinie udało się jednocześnie skrócić maskę i tak ją wyprofilować, aby zwiększyć widoczność z tyłu i zapewnić wygodniejszy dostęp serwisowy do podzespołów silnika. Aby dostosować go do nowej, większej kabiny, przeprojektowano również budowę układu ogrzewania i klimatyzacji, zwiększając jego wydajność. Natomiast naturalną cyrkulację powietrza dodatkowo poprawiają uchylne przednie okna. Systemy zabezpieczeń kabiny: ROPS – przed przewróceniem i FOPS – przed spadającymi obiektami oferują niezbędne bezpieczeństwo dla operatora.


Przestronna kabina ze znakomitą widocznością
Fot. New Holland

Wszystkie równiarki New Holland mają przegubową ramę. Pozwala to na pracę w trzech trybach jazdy: z prostą ramą, z łamaną ramą i w trybie „kraba”, gdzie przednia rama pozostaje pod kątem w stosunku do ramy tylnej, ale przednie koła są skierowane równolegle z kołami tylnymi. Przy przegubowej konstrukcji nie bez znaczenia jest umieszczenie kabiny na tylnej ramie, bo dzięki temu operator jest zawsze świadomy kąta odchylenia przedniej ramy, a w trybie „kraba” kabina i operator zawsze pozostają w linii z kierunkiem jazdy. Funkcja odchylenia od pionu przednich kół przydaje się podczas pracy przy skarpach. Gwarantuje stabilność, a tym samym bezpieczeństwo oraz precyzyjną trakcję.

Dzięki połączeniu pochyłych kół przednich, skrętnej przedniej osi i przegubowej ramy równiarki New Holland mają zmniejszony promień skrętu. Modele F106.7A i F156.7A dzięki silnikom w przednich kołach mają napęd na wszystkie koła, który często przydaje się w ciężkich warunkach gruntowych znacząco zwiększając siłę uciągu. Jest to napęd hydrostatyczny, niezależny od tylniego napędu. Prędkość przednich kół jest regulowana elektronicznie za pomocą systemu E.D.C.V. (Electronic Drive Control Volum). System ten używa hydraulicznego zmiennika momentu w celu regulacji ilości oleju napędzającego przednie koła dopasowując ich prędkość do prędkości kół tylnich. Dzięki przełącznikowi przyspieszenia/opóźnienia przedniego napędu, operator może wybierać spośród ośmiu ustawień roboczych regulujących pracę przedniego napędu względem tylnego, dostosowując w ten sposób maszynę do każdego rodzaju pracy.

Modele F106.7A i F156.7A w podstawowej konfiguracji HKL Baumaschinen Polska to bardzo ciekawa oferta będąca połączeniem wyposażenia standardowego i niektórych opcji producenta.

Źródło: Forum Budowlane, nr 3 (178) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

- Reklama -


Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ