Praktyczne zastosowanie wibromłotów Movax

Ocena: 0
5781
Urządzenia Movax były już opisywane na naszych łamach. Tym razem chcemy pokazać
do jakich zadań, oraz gdzie są wykorzystywane. Przytaczamy zatem trzy wybrane przykłady z branży kolejowej i wodnej. Wyłącznym dystrybutorem wibromłotów Movax na rynku polskim jest firma Am-Tec Engineering z Katowic.


Wibromłot Movax SP-30 z uchwytem bocznym zainstalowany na poruszającej się po torach koparkoładowarce Huddig 1260B i końcowy efekt jego pracy

Fot. Movax

Duża część zadań jakie mają do wykonania wibromłoty Movax skupia się na kolei. Zarówno tam, jak również w trzecim z opisanych przypadków użyto urządzeń Movax z uchwytem bocznym. Jest to innowacyjna technologia opatentowana przez producenta – firmę Movax Ltd. Uchwyt boczny eliminuje podstawowe ograniczenie jakiemu podlegają wibromłoty montowane na koparkach, dotyczące maksymalnej długości wbijanego elementu. Dodatkowo umożliwia wbijanie profili w miejscach niedostępnych dla standardowych wibromłotów. W praktycznym użyciu wibromłoty boczne doskonale nadają się do wbijania pali w pobliżu trakcji kolejowych oraz w gęstej zabudowie miejskiej. A oto zapowiadane przykłady.

W połowie 2011 roku, firma Sabel z Wrocławia, otrzymała zlecenie na remont ponad 5-kilometrowego odcinka linii kolejowej w pobliżu dworca Prochowice. Ważną częścią tego projektu była budowa nowej sygnalizacji świetlnej. Do tego celu dostarczono 35 stalowych rur o przekroju 255 mm, które miały być podstawami słupów oznakowania świetlnego. Pozostał tylko do rozwiązania problem ich szybkiego wbudowania w grunt. Firma Sabel skorzystała z oferty Am-Tec, która dostarczyła do realizacji tego zadania wibromłot Movax SP-30 z uchwytem bocznym. Urządzenie zainstalowano na poruszającej się po torach koparkoładowarce Huddig 1260B. Opisywany projekt był tylko częścią większego remontu przeprowadzanego pod kątem mistrzostw Euro 2012.

Kolejne inwestycje pochodzą z rynku skandynawskiego.

Pierwsza jest częścią większego projektu obwodnicy kolejowej o wartości 655 mln euro. Obwodnica jest aktualnie budowana w miejscowości Vantaa w pobliżu stolicy Finlandii — Helsinek. Po oddaniu do użytku w 2015 roku ta częściowo podziemna dwutorowa linia kolejowa połączy ze sobą pięć nowych stacji, w tym stację przy lotnisku Helsinki-Vantaa, z północną magistralą kolejową.


Stalowe pale na budowie obwodnicy kolejowej Helsinek wbijano przy użyciu wibromłota Movax SP-60F i dobijano do ostatecznej głębokości młotem hydraulicznym Movax IH 25 o energii uderzenia 25000 J. Prace odbywały się w nocy, aby nie stanowiły utrudnień dla ruchu kolejowego

Fot. Movax


W celu podparcia rozjazdu z torem, który łączy nową i istniejącą linię kolejową zaistniała konieczność zamontowania wstępnie odlanych staliwnych pali. Odbyło się to głównie na zasadzie ich pogrążania. Ta część objęła również montaż pali między istniejącymi torami z siecią trakcyjną. Mając na uwadze zminimalizowanie wpływu na odbywający się ruch kolejowy pale były wbijane za pomocą wibromłota Movax SP-60F z uchwytem bocznym oraz młota do palowania Movax IH-25d. Prace prowadzono w nocy, w okresach pięciogodzinnych. Roboty ziemne zaklasyfikowano jako palowanie 1b i przeprowadzono wymagane testy PDA.

Wykonawca, firma Graniittirakennus Kallio Oy, korzystała z wibromłota Movax SP-60F z uchwytem bocznym, zamontowanego na 30-tonowej koparce gąsienicowej. Umożliwiło to swobodne manipulowanie palami pod liniami trakcyjnymi i wbijanie ich do granic możliwości młota. Następnie, na tej samej maszynie montowano młot IH-25, który miał za zadanie dobicie każdego pala w celu zapewnienia mu właściwej nośności. Wbudowywane pale miały średnicę 220 mm, a ich długość wyniosła od 6 do 11 m. Wszystkie zostały wkopane do poziomu litego podłoża skalnego.

W Oslo, w ramach rozbudowy instalacji Midgard Serpent, realizowany jest obecnie jeden z największych norweskich projektów wodno-kanalizacyjnych. Prace ziemne prowadzone są głównie na niewielkich przestrzeniach pomiędzy budynkami i innymi obiektami, co stawia przed wykonawcą specyficzne wymagania. Norweska firma budowlana Marthinsen & Duvholt zdecydowała się na zastosowanie wibromłota Movax SP50-F z uchwytem bocznym i automatycznym układem obsługi w połączeniu z koparką o małym promieniu skrętu. Jak się okazało przełożyło się to na dużą wydajność i jakość realizowanych prac. Do podparcia wykopów zastosowano podwójne larseny AZ-12-770 o długości od 8 do 10 m, ustawione w dwóch rzędach.


Montaż larsenów w ramach rozbudowy Midgard Serpent w Oslo. Ze względu na niewielkie przestrzenie wykonawca zdecydował się na użycie wibromłota Movax SP50-F z uchwytem bocznym

Fot. Movax


Midgard Serpent jest ważną instalacją wodno-kanalizacyjną oplatającą Oslo. Ten projekt o budżecie 1,3 mld koron norweskich ma na celu modernizację miejskiego systemu kanalizacji. Głównym zadaniem w zakresie środowiskowym jest podniesienie jakości wody w zatoce oraz na fiordzie w pobliżu Oslo. Zakończenie prac zaplanowano na 2014 rok. 

Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (203) 2013
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

- Reklama -


Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ