FM Solutions, twórca systemu do zarządzania flotą pojazdów i zasobami ludzkimi FM Professional, nie boi się nietypowych zastosowań swojego produktu. Jest specjalistą od rozwiązań "szytych na miarę", czego przykładem może być zakończona sukcesem współpraca z Gebomsa Polska, największą w kraju firmą świadczącą usługi pompowania betonu.
Zadowoleni ze współpracy: Marek Błażejczyk, dyrektor techniczny Gebomsa Polska (z lewej) oraz Marcin Pioterczak, regionalny kierownik sprzedaży FM Solutions
Fot. Forum Budowlane
Gebomsa Polska ma swoje korzenie na rynku hiszpańskim. W Hiszpanii Gebomsa dysponowała parkiem ok. 500 pomp do betonu, które po spowolnieniu gospodarki tego kraju, a tym samym spadku zamówień na roboty budowlane, przebazowano do nowo otwartych oddziałów w Polsce, Portugalii, Mozambiku, Chile, Peru i Argentynie. Do Polski trafiło 50 pomp. W całej Europie Gebomsa ma ich łącznie 380.
Gebomsa Polska ma siedzibę w Świętoszowicach, gdzie znajduje się Oddział Południe. Ponadto jest jeszcze Oddział Centralny i Oddział Zachodni. W trakcie tworzenia jest czwarty – Oddział Północ. Obecnie Gebomsa Polska ma łącznie 53 pompy w tym stacjonarne mogące podawać beton na odległość do 1,5 km oraz samochodowe o wysięgu od 23 do 65 m. Trzeba tu zaznaczyć, że pompy są przemieszczane nie tylko na budowy, ale także pomiędzy oddziałami w zależności od potrzeb. We wszystkich przypadkach wynajmowane są z doświadczonymi operatorami, mającymi odpowiednie uprawnienia. Obecnie pompy Gebomsa można spotkać m.in. na budowie obwodnicy Częstochowy i południowej obwodnicy Warszawy.
Dodajmy jeszcze, że Gebomsa Polska ma również własny warsztat stacjonarny w Warszawie, w którym na bieżąco usuwane są wszelkie awarie nie tylko pomp, ale także podwozi. W przypadku napraw w terenie do dyspozycji są dwa serwisy mobilne, operujące w całym kraju. W sumie w serwisie zatrudnionych jest sześciu mechaników, którzy są jednocześnie operatorami. Gebomsa Polska posiada także uprawnienia TDT, w zakresie badania pomp.
Tak pokrótce wygląda materia, z którą przyszło zmierzyć się firmie FM Solutions.
„Zanim podjęliśmy decyzję o wyborze FM Solutions rozmawialiśmy z wieloma podobnymi firmami. Pompa jest drogim urządzeniem, warto wiedzieć, gdzie w danej chwili się znajduje, czy jest w rękach operatora, czy np. została skradziona, ale to nie wszystko. Potrzebowaliśmy kontroli nad pojazdem i nad pracującą pompą jednocześnie, a więc jednego raportu, który uwzględnia czas przejazdu oraz przebywania i pracy na budowie” – mówi Marek Błażejczyk, dyrektor techniczny Gebomsa Polska Sp. o.o.
Na rynku jest wiele firm oferujących systemy podobne jak FM Solutions, jednak jak dowiedzieliśmy się od Marka Błażejczyka, nie były w stanie „wydobyć” danych z pompowania betonu. Duża ilość problemów związanych z przystosowaniem systemów sprawiła, że firmy te rezygnowały. Brakowało im doświadczonych instalatorów, ale także chęci do podjęcia trudniejszych wyzwań.
Nie było więc prosto. Proces tworzenia finalnego raportu przez FM Solutions trwał w sumie kilka miesięcy. Wynikało to z racji tego, iż jak wspomniano informacje nie były łatwe do uzyskania. Konieczne było wykonanie dużej ilości testów, oraz ścisła współpraca między kontrahentami.
„Najtrudniejszym zadaniem, jakie nałożyliśmy na FM Solutions było zebranie sygnałów z pomp wielu marek, różniących się zasadą działania, często także w ramach jednego producenta. Należało więc dobrać takie rozwiązanie, aby pozbyć się błędów w raportach, czemu służyły właśnie długotrwałe testy” – kontynuuje Marek Błażejczyk.
Sprzęt należący do Gebomsa Polska jest bardzo różnorodny. Centrala w Hiszpanii preferuje przede wszystkim pompy do betonu marki Schwing. Jednocześnie, wskutek przeprowadzonych przejęć w Europie znalazła się w posiadaniu urządzeń innych producentów, jak JunJin, Cifa, czy Putzmeister. Przykładowo w Polsce była to spółka Betopompa, która korzystała z pomp Sermac. Różne są również podwozia, na których zamontowano pompy.
„Pompy do betonu, na których instalowany był nasz system nie zawsze były „pod ręką” w Warszawie i trzeba było szybko reagować, kiedy wróciły z budowy w innym mieście. Wspólnie z mechanikami Gebomsa Polska szukaliśmy też odpowiednich rozwiązań. Ta chęć współpracy z obydwu stron przyczyniła się do osiągnięcia sukcesu” – mówi Marcin Pioterczak, regionalny kierownik sprzedaży FM Solutions S.A.
W firmie Gebomsa Polska zainstalowano system FM Professional w pełnej wersji z dostępem do wszystkich funkcji. Jedynie od użytkownika zależy, w jakiej mierze będzie chciał go wykorzystać. FM Solutions oferuje wiele rozwiązań.
Największa w parku maszynowym Gebomsa Polska pompa JunJin o zasięgu 65 m, na 6-osiowym podwoziu
Fot. Forum Budowlane
Dla Gebomsa Polska ważne było monitorowanie zużycia paliwa, a więc instalacja sond paliwa. Należy tu powiedzieć, że proces ich montowania w pompach do betonu nie należy do najłatwiejszych. Zbiorniki paliwa umieszczone są w podporach stabilizacyjnych wykonanych z grubej konstrukcyjnej blachy Hardox/Weldox. Trudności dotyczyły głównie wykonania niezbędnego otworu o średnicy 40 mm, ale także były związane z samym kształtem zbiornika odbiegającym od standardowego. Konieczne było również uzyskanie zgody od producenta pompy na wykonie takiego otworu, w konkretnym miejscu. W zależności od modelu pompy zastosowano jedną lub dwie sondy. Trud poniesiony podczas instalacji opłacił się. Potwierdzoną korzyścią w Gebomsa Polska jest zmniejszenie zużycia paliwa wynoszące 20–30% dla każdej pompy, w stosunku do lat wcześniejszych. Specjalnie dla tego kontrahenta, firma FM Solutions opracowała również tzw. raport efektywności pracy. Na czym to polega? Praca pompy została podzielona na trzy etapy: pojazd jedzie/pompa nie pracuje, pojazd stoi/pompa pracuje i najmniej korzystny pojazd jedzie/pompa pracuje. Na postawie zebranych przez system kilku parametrów można wyeliminować ten najbardziej niekorzystny trzeci etap, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa. Raport efektywności może być tworzony nie tylko dla pomp, ale także dla maszyn budowlanych, czy pojazdów ciężarowych.
Ciekawym rozwiązaniem, które oferuje system FM Professional a wykorzystywanym również w pojazdach Gebomsa jest moduł odpowiadający za identyfikację kierowcy. Za każdym razem, kiedy wsiada do kabiny musi się zalogować za pomocą specjalnej karty. Jeżeli tego nie zrobi, będzie mu o tym przypominał sygnał dźwiękowy, automatycznie wysyłane jest również odpowiednie powiadomienie. Ustawienie to można również zdalnie zmienić tak, aby nie mógł on uruchomić pojazdu.
Czujnik GPS, poza lokalizacją pojazdu (FM Solutions udostępnia to również za granicą), pozwala na pełną i dokładną kontrolę czasu pracy pompy. W przypadku różnych rozwiązań uruchomienia samej pompy, system można połączyć elektrycznie (w nowszych konstrukcjach) lub hydraulicznie. W tym drugim przypadku odczytywane są wartości ciśnienia w siłowniku i na tej podstawie można określić, czy pompa pracuje czy nie.
W systemie FM Professional dostępnych jest wiele różnych modułów, w tym m.in.: pozwalający na sprawowanie kontroli nad terminami przeglądów technicznych i ubezpieczeń, serwisowy, dający wgląd w historię napraw, czy kosztowy. Moduł kosztowy daje możliwość porównania ile dany pojazd kosztuje firmę w ciągu danego okresu czasu. Istnieje także możliwość zdalnego monitorowania czasu pracy kierowców, włącznie z pobieraniem pliku DDD.
W najbliższym czasie dołączą moduły do zarządzania zleceniami, do organizacji transportu oraz informacji o dostawach, które FM Solutions opracowuje dla kolejnego dużego kontrahenta.
Widać zatem, jak bardzo system jest rozbudowany. Nie zawsze wszystkie jego funkcje będą danej firmie potrzebne. W Gebomsa Polska wykorzystywany jest jedynie w 30–40%.
Pompy Gebomsa na budowie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Fot. Gebomsa
„Podczas procesu instalowania i zbierania danych pojawił się również problem z ich obrazowaniem, prostym i intuicyjnym dla użytkownika. Tutaj również współpraca obydwu stron, przełożyła się na doskonały efekt końcowy. W gotowym raporcie można aktywować lub dezaktywować wybrane pola, w calu uzyskania jedynie potrzebnych informacji. Raport można przenieść do formularza XLS, w którym widoczne są dodatkowe kolumny, uzupełniane wewnętrznymi danymi przez pracowników firmy. Dodaliśmy również możliwość generowania raportu w języku angielskim, dla centrali Gebomsa w Hiszpanii” – dodaje Marcin Pioterczak.
W aplikacji FM Solutions widoczne jest nie tylko zużycie paliwa, czy liczba motogodzin przepracowana na budowie. Dział logistyki Gebomsa Polska otrzymuje raporty o ilości przepompowanego betonu przez daną pompę, w danym dniu, czy miesiącu, co pozwala na stałą kontrolę i właściwe rozliczenie. I tutaj należy wspomnieć o jeszcze jednej ważnej zalecie systemu FM Solutions, jaką daje firmom pompującym beton, ale także zajmującym się jego produkcją i transportem. Jak powiedział Marek Błażejczyk było to kolejnym powodem przemawiającym za jego wyborem. Korzysta z niego również główny kontrahent – firma Lafarge. Praca w tej samej aplikacji pozwala na idealne skoordynowanie dostaw wraz z dojazdem pompy, co znacznie ułatwia i skraca czas obsługi danej inwestycji.
„Montaż czujników, ze względu na różnorodność pomp i marki podwozi spowodował, że wymagaliśmy od FM Solutions podłączenia od razu we wszystkich, jakie mamy. Proces instalacji trwa nadal na kolejnych urządzeniach. Jesteśmy zadowoleni zarówno z korzyści, jakie daje wdrożony system FM Professional, uzyskiwanych raportów, ale także z dotychczasowej współpracy. Z firmą FM Solution podpisaliśmy już umowy na kolejne lata” – podsumowuje Marek Błażejczyk.
AK