Maszyny kołowe, np. ładowarki o sterowaniu burtowym, ładowarki kołowe, ciągniki, ładowarki teleskopowe, mają wiele zalet przy usługach odśnieżania. Przykładowo wywierają większy nacisk na podłoże, sprawdzają się lepiej na powierzchniach twardych i poruszają się z większą prędkością niż pojazdy gąsienicowe. Pojazdy kołowe to znakomite rozwiązanie do pracy zimą, jednak trzeba podjąć pewne działania w celu maksymalizacji ich osiągów i wydłużenia okresu trwałości eksploatacyjnej w sezonie opadów śniegu.
1. Praca przy optymalnym ciśnieniu napompowania
Ciśnienie napompowania opon ma wpływ na wszystko, począwszy od osiągów opony aż po jej okres trwałości. Wraz ze spadkiem temperatury spada również ciśnienie powietrza w oponach. Dzieje się tak, ponieważ opona traci około jednego funta ciśnienia na każdy spadek temperatury o 10 stopni. Często się mówi, że flaczejące opony to pierwsza oznaka zimowej pogody.
Niedostatecznie napompowane opony mogą zmniejszać zdolność spychania i unoszenia śniegu przez pojazdy odśnieżające, co przekłada się na straty produktywności, wydajności i czasu, nie wspominając o zmniejszeniu bezpieczeństwa eksploatacji. Jazda na niedopompowanych oponach zwiększa również naprężenia i powoduje wytwarzanie przez opony nadmiernej ilości ciepła, co z kolei wiąże się ze skróceniem okresu trwałości i zmniejszeniem zwrotu z inwestycji (ROI). Kolejny powód utrzymywania odpowiedniego poziomu napompowania opon? Niedostateczne napompowanie zmniejsza oszczędność paliwa.
Jak widzimy, poziom napompowania opon może się przełożyć na polepszenie lub pogorszenie wyników finansowych. Aby obliczyć optymalny poziom ciśnienia powietrza w oponach i utrzymywać ich napompowanie na tym poziomie, trzeba znać prędkość jazdy pojazdów odśnieżających (lub ustalić ją we współpracy ze sprzedawcą). Warto wypracować sobie nawyk regularnego sprawdzania poziomu ciśnienia w oponach i ich odpowiedniego dopompowywania. Ciśnienie w oponach najlepiej sprawdzać z samego rana, po okresie bezczynności sprzętu, gdy opona jest „zimna”, ponieważ ciśnienie napompowania wzrasta wraz z „nagrzewaniem się” opon podczas eksploatacji.
2. Radialna konstrukcja
Niedopompowanie jest dla opon niekorzystne, natomiast zdolność do jazdy przy niskim ciśnieniu napompowania jest korzystna przy odśnieżaniu, ze względu na większą, bardziej jednorodną powierzchnię nacisku, z większym kontaktem bieżnika z podłożem, a tym samym lepszą przyczepnością. Opony radialne mogą być użytkowane przy niższym ciśnieniu napompowania niż ich diagonalne odpowiedniki, a tym samym gwarantują one takie właśnie korzyści w pojazdach odśnieżających.
Dodatkowo radialna konstrukcja rozprasza ciepło, co jest istotne dla trwałości użytkowej opon, która również w ekstremalnie niskich temperaturach jest wyższa niż w przypadku opon diagonalnych. Największym wrogiem opony jest właśnie ciepło, które może skracać ich okres eksploatacji. Ciepło może się gromadzić także w wersjach zimowych, w wyniku czego opony są narażone na zniszczenie podczas jazdy maszyn z dużą prędkością lub na duże odległości, np. przemieszczania się od jednego klienta do drugiego.
3. Odpowiedni typ bieżnika
Na śniegu poradzi sobie każda opona, jednak niektóre z nich radzą sobie lepiej od innych. Najlepiej na śniegu i lodzie sprawdzają się opony z blokowym wzorem bieżnika. Liczne bloki znajdujące się na takich oponach jak nasze Alliance 550 MultiUse to wiele powierzchni wgryzających się w podłoże, zapewniających doskonałą przyczepność w warunkach zimowej ślizgawki, niski wskaźnik porowatości zapewnia odporność na zużywanie się, a samoczyszcząca konstrukcja z łatwością odrzuca śnieg i błoto śniegowe.
Jednym ze sposobów kontroli osiągów sprzętu do odśnieżania jest dobór opon zaprojektowanych specjalnie do pracy zimowej. Bieżniki najlepszych opon zimowych wykonane są ze specjalnych mieszanek, gwarantujących przyczepność i elastyczność przy niskich temperaturach (jak np. nasze Alliance 551 MultiUse) , a ponadto opony te mają lamele (występujące np. na naszym modelu Galaxy Mighty Trac ND . Lamele to niewielkie rowki w bieżniku opony, które dodatkową powierzchnią wgryzają się w podłoże, zwiększając przyczepność i odprowadzając śnieg oraz błoto z powierzchni bieżnika specjalnymi kanałami.
4. Częsta kontrola opon
Praca w warunkach zimowych jest dużym obciążeniem dla opon. Niskie temperatury powodują większą niż normalnie sztywność gumy (w wyniku czego formujące się przez dłuższy czas nieszczelności przy stopce prowadzą do efektu przebitej opony i zmniejszają przyczepność), śnieg zasłania wszelkiego typu przeszkody, a sól drogowa działa bardzo korozyjnie. Przed odstawieniem maszyny po pracy należy koniecznie oczyścić felgi i opony z soli, aby uniknąć przedwczesnej korozji i zniszczenia, a jednocześnie skontrolować ich stan.
Podczas kontroli opon maszyny należy zwracać uwagę na oznaki uszkodzeń pod wpływem uderzenia (np. wybrzuszenia) oraz duże otarcia ścian bocznych. Pilnować odpowiedniej wysokości bieżnika opon, gdyż sprzęt pracujący na bardzo zużytych oponach może generować większe koszty pod względem produktywności niż koszt wymiany takich opon. Uważać też na wszelkie uszkodzenia, które mogą prowadzić do nieoczekiwanych przestojów w nieodpowiednich momentach, np. podczas usuwania śniegu z terenu klienta podczas zamieci. Niekiedy warto wymienić zniszczoną oponę choćby po to, aby oszczędzić sobie potencjalnych trosk.
5. Edukacja operatorów
Sposób eksploatacji sprzętu ma ogromny wpływ na okres trwałości użytkowej opon. Operatorzy stosujący nadmierny nacisk w dół podczas odśnieżania pługiem mogą w ten sposób powodować nierównomierne zużywanie się opon, a tym samym narażać się na niebezpieczeństwo. Podobnie wykonywanie skrętów techniką „na trzy” zamiast ostrych skrętów pomaga chronić ogumienie i zmniejszać naprężenia oddziałujące na opony, natomiast jazda prosto po wzniesieniach (nie w poprzek) pozwala rozkładać obciążenia opon bardziej równomiernie i tym samym przekłada się na większe bezpieczeństwo. Ponadto operatorzy powinni unikać przekraczania ograniczeń prędkości i obciążenia opon maszyny, gdyż przekraczanie ich w najlepszym wypadku przyspieszy proces zużycia, a w najgorszym – spowoduje niebezpieczeństwo.
Ponieważ śnieg bardzo skutecznie zakrywa przeszkody, należy koniecznie edukować operatorów w zakresie rozmieszczenia wszelkich potencjalnie ukrytych zagrożeń, takich jak krawężniki, wysepki czy wystające włazy, zanim dojdzie do nagromadzenia się śniegu. Jeszcze korzystniejsze jest przydzielanie operatorom zadań w określonych obszarach. Mogą się wówczas dobrze zapoznać z konkretnym miejscem, a w rezultacie odśnieżać je w sposób bardziej efektywny i bezpieczny.
Bonus: Przygotuj się na niespodzianki
Jak mówi prawo Murphy’ego: „wszystko, co może pójść źle, pójdzie źle”. W przypadku odśnieżania oznacza to zwykle awarię ważnego sprzętu podczas zawiei lub zamieci. Proaktywna strategia pozwalająca zabezpieczyć się przed pechowymi przestojami z powodu opony to posiadanie opon zapasowych. Komplet opon oczekujących na zapleczu, szczególnie gdy użytkujemy kilka podobnych pojazdów lub we flocie pojazdów wykorzystywany jest ten sam rozmiar opon, to różnica pomiędzy przetrwaniem najcięższej burzy a koniecznością uprzątnięcia jeszcze jednej rzeczy, gdy burza ustanie.
Yokohama Off-Highway Tires
Yokohama Off-Highway Tires – opony do jazdy poza drogami publicznymi – to lider na rynku opon do zastosowań specjalnych. Niezależnie od tego, czy odśnieżamy ładowarką o sterowaniu burtowym, ładowarką kołową, ciągnikiem, czy ładowarką teleskopową – do każdej z tych maszyn mamy opony zaprojektowane specjalnie z myślą o wyzwaniach wiążących się z odśnieżaniem. Zachęcamy do kontaktu z lokalnym sprzedawcą już dziś – można tam dowiedzieć się więcej o naszym szerokim asortymencie opon do sprzętu odśnieżającego.
Źródło: Yokohama