Siniki Honda znajdujące się obecnie w programie produkcyjnym firmy uznawane są za jedne z najnowocześniejszych na świecie. Czy tak jest w istocie? Po tym, co zobaczyliśmy i usłyszeliśmy w Serwisie Centralnym firmy Aries Power Equipment, odpowiadamy – to prawda.

Przedstawiciel nowej serii GX – silnik GX390
Fot. Honda
Serwis Centralny połączony z Centrum Szkoleniowym i Salonem Firmowym Honda znajduje się w Warszawie przy ul. Puławskiej 467. Szczegółowych informacji o najnowszych konstrukcjach silników Honda udzielili nam Andrzej Boguski – trener i menadżer serwisu oraz Tomasz Mazur – menedżer produktu silniki spalinowe.
Nasza rozmowa dotyczyła nowej rodziny silników wywodzących się ze znanej i cenionej serii GX. Od wiosny 2010 roku, Honda wprowadza na rynki całego świata nowy rodzaj silników GX, począwszy od GX240 poprzez GX270, GX340 do GX390. Silniki te spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin, EPA fazy III. W planach na rok 2011 jest rozszerzenie tej grupy o silniki GX120, GX160 i GX200.
Nowe funkcje, takie jak zmienny kąt wyprzedzenia zapłonu (cyfrowy CDI), zwiększenie stopnia sprężania, wydajniejszy gaźnik, cewka z elektronicznym ogranicznikiem obrotów, zapobiegającym przesterowaniu silnika, lżejszy układ korbowo-tłokowy, pozwoliły na zwiększenie mocy i momentu obrotowego, dalsze obniżenie jednostkowego zużycia paliwa, obniżenie poziomu wibracji, i co bardzo cenne, zredukowanie poziomu emisji hałasu aż o 2 dB.


Wielofunkcyjna cewka zapłonowa oraz gaźnik stosowane w nowych silnikach serii GX
Fot. Forum Budowlane
W porównaniu z dotychczasową wersją różnego typu zmiany wprowadzono w ponad 80% elementów, które przestały być kompatybilne ze „starym” typem. Działania takie oprócz wykorzystania w silnikach przemysłowych małej mocy najnowszych rozwiązań technologicznych ograniczyły skutecznie proceder kopiowania.
Wymiary i wygląd zewnętrzny, pozostały w zasadzie niezmienione, w celu zagwarantowania 100% wymienności z dotychczas produkowanymi silnikami GX. Z tego samego powodu pozostawiono dotychczasowe oznakowanie silników.

Korpus nowego silnika GX z widoczną metalową uszczelką. Obok nowy tłok
Fot. Forum Budowlane
Szczególną uwagę nasi rozmówcy zwrócili na serię iGX. Czym szczególnym wyróżnia się seria iGX? Wersja iGX tych silników ma oprócz wyżej wymienionych nowych funkcji, elektroniczny system regulacji przepustnicy, pozwalający na utrzymanie stałych obrotów silnika w całym zakresie zmieniających się obciążeń. Jest to nieco uproszczona wersja elektroniki silnika, wprowadzona już w 2005 roku w produkowanym cały czas silniku iGX440 o mocy 9,5 kW.
Elektroniczny regulator, zaprogramowany już w fabryce, pozwala na użycie silnika „bezpośrednio po wyjęciu z pudełka”. Bardzo łatwo możemy także wprowadzić do systemu indywidualne ustawienia, a także... przeprowadzić szybką diagnostykę uszkodzeń – wstępną – licząc impulsy diody, i szczegółową „wpinając” się przez specjalne złącze w układ elektronicznego sterowania.

Drugi bohater naszej wizyty – silnik Honda iGX 440
Fot. Honda
Silniki iGX doskonale sprawdzają się w agregatach prądotwórczych, gdzie bardzo dobra stabilizacja obrotów pozwala na uzyskanie idealnych parametrów wyjściowych. Inne zastosowania to: odśnieżarki, rębarki, myjki wysokociśnieniowe, gdzie silnik sterowany jest zaworem w lancy, a nawet maszyny budowlane, takie jak zagęszczarki płytowe, przecinarki do betonu, gdzie w układzie filtracji zastosowano nowy wkład filtra powietrza o 6-krotnie wydłużonym okresie użytkowania.
Standardem w silnikach jest już ekologiczny korek wlewu paliwa z karbonową wkładką, zatrzymującą opary paliwa.
Wszystkie elementy nowych silników GX i iGX zostały zaprojektowane metodą symulacji komputerowej.
Reasumując: nowe silniki serii GX w niedługim czasie zastąpią w naturalny sposób dotychczasowe modele tej serii. Użytkownik za tą samą cenę otrzyma silnik, który będzie mocniejszy o ok. 15% i będzie spalał o ok. 20% mniej paliwa. Dodatkowym atutem będzie zmniejszona emisja hałasu do środowiska oraz niższe wibracje.
Dla bardziej wymagających odbiorców powstała seria iGX, która będzie droższa od GX o ok. 20–30%, ale za to oferować będzie nowoczesny design oraz możliwość adaptacji do najbardziej wymagających urządzeń.
Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (177) 2011