Coraz nowocześniejsze rozwiązania techniczne trafiają również do koparek gąsienicowych. Przede wszystkim dotyczą one nowych jednostek napędowych, których konstrukcje spełniają najnowsze normy dotyczące emisji spalin oraz systemów umożliwiających oszczędzanie paliwa.

Koparka gąsienicowa CAT 336E H z napędem hybrydowym
Fot. CAT
CAT 336E H z nowej linii koparek hybrydowych
Od czasu wprowadzenia przez firmę Caterpillar do oferty w 1994 r. maszyny serii 300, koparki te są powszechnie używane do różnego rodzaju prac w budownictwie, kamieniołomach i innych ciężkich zadań. Standardowy model 336E został zaprezentowany w 2010 r. i zastąpił maszynę 336D.
W październiku 2012 Caterpillar zaprezentował pierwszy model CAT 336E H z nowej linii koparek hybrydowych. Oficjalnie maszyna została wprowadzona do oferty podczas targów bauma 2013 w Monachium. Jednym z głównych celów opracowania koparki 336E było zapewnienie zgodności z normami emisji spalin Tier 4 Interim/Stage IIIB, ale podobnie jak inne maszyny CAT oferowała kilka udoskonaleń w porównaniu ze swoją poprzedniczką, takich jak większa moc, oszczędność paliwa, większy udźwig oraz większa siła odspajania i automatyczny układ regeneracji. Koparka 336E H ma takie same zalety, jak 336E, ale największą różnicę pomiędzy tymi dwoma modelami stanowi zużycie paliwa. W tym celu zastosowano trzy podstawowe technologie. Pierwsza z ich umożliwia oszczędzanie paliwa dzięki zarządzaniu pracą silnika przy użyciu pompy ESP (Electronic Standarized Programmable) zapewniającej płynne przełączanie między hydraulicznymi hybrydowymi źródłami zasilania, silnikiem i akumulatorem. Druga pozwala na optymalizację wydajności dzięki wykorzystaniu opatentowanego zaworu ACS (Adaptive Control System), umożliwiającego inteligentne sterowanie ograniczeniami i przepływem, a w efekcie płynną kontrolę ruchów bez utraty mocy, oraz sterowanie, udźwig i moc takie same jak w przypadku standardowej maszyny. Trzecia technologia zapewnia ponowne użycie energii przy zastosowaniu hydraulicznego hybrydowego układu obrotu, który magazynuje ją w akumulatorach podczas hamowania ruchu nadwozia, a następnie wykorzystuje do przyspieszania obrotu.
Koparka 336E H zużywa do 25% mniej paliwa w porównaniu ze standardowym modelem 336E, a w przypadku 330/336D różnice sięgają nawet 33%. Zintegrowanie trzech filarów technologii (oszczędności, optymalizacji i ponownego wykorzystania energii) zapewnia bardzo wymierne korzyści w różnorodnych zastosowaniach. Nawet podczas prac o małej intensywności, oszczędności paliwa mogą być istotne, choć wpływ na to mają również inne czynniki, takie jak doświadczenie operatora czy warunki na placu budowy. Ze względu na mniejsze zużycie paliwa oraz niską emisję spalin, koszty utrzymania i eksploatacji tej maszyny są znacznie niższe w porównaniu ze standardowym modelem. Czas zwrotu z inwestycji zależy od cen paliwa oraz sposobu jej użytkowania. Przy obecnych cenach oleju napędowego i intensywnej eksploatacji sprzętu, koparka 336E H może się zwrócić w czasie krótszym niż jeden rok.
Nowa koparka została zaprojektowana tak, aby miała jak największą trwałość i była niezawodna. W konstrukcji koparki 336E H wykorzystano sprawdzone od wielu lat podzespoły hydrauliczne, co gwarantuje maksymalną dostępność i wydajność. Podobnie jak w przypadku standardowej koparki, komponenty w modelu 336E H można wymieniać lub regenerować w celu wydłużenia okresu eksploatacji.
Nabywcy koparki CAT 336E H mogą liczyć na wsparcie profesjonalnej sieci serwisowej Beregrat Monnoyeur w Polsce.
Koparki JCB z silnikami Ecomax
Firma JCB poszerzyła gamę modeli koparek wyposażonych w silniki zgodne z najnowszymi normami emisji spalin UE Stage IIIB oraz przepisami amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) Tier 4 Interim, wprowadzając modele JS160LC i JS220LC napędzane silnikiem wysokoprężnym JCB Ecomax.
Silnik JCB Ecomax osiąga zgodność z najnowszymi normami emisji dzięki innowacyjnej konstrukcji i zastosowaniu wysokociśnieniowego systemu bezpośredniego wtrysku Common Rail oraz chłodzonego układu recyrkulacji gazów spalinowych. Nie wymaga przy tym zastosowania kosztownego filtra cząstek stałych, układu selektywnej redukcji katalitycznej ani innej metody oczyszczania gazów spalinowych.
Silniki JCB Ecomax o pojemności 4,4 i 4,8 l umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa o 10% w stosunku do poprzednich modeli, a ponadto charakteryzują się lepszą reakcją na żądania operatora, zapewniając płynne działanie maszyny. Jednostki spełniają wymagania normy emisji Stage IIIB bez konieczności kosztownego oczyszczania gazów spalinowych. We wszystkich silnikach JCB Ecomax wykorzystywana jest technologia czystego spalania, co eliminuje potrzebę stosowania drogiego filtra cząstek stałych i tym samym obniża koszty eksploatacji.

Koparka JS220LC napędzana silnikiem JCB Ecomax
Fot. JCB
W krajach, w których obowiązują mniej restrykcyjne przepisy, 33-tonowy model JS330LC oraz 36-tonowy model JS360LC mogą być teraz wyposażone na zamówienie w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny JCB 672. Silnik o pojemności 7,2 l, początkowo dostępny tylko przy wymogach poziomów emisji według norm Stage II/Tier 2, umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o 30% w stosunku do poprzednich modeli, nie powodując przy tym zmniejszenia wydajności.
Wszystkie modele koparek serii JS wyposażono w kabiny o zmodernizowanym wnętrzu, które zapewniają znaczne ograniczenie poziomu hałasu. W kabinie znajduje się nowy, wielofunkcyjny, kolorowy wyświetlacz LCD o przekątnej 7 cali, który jest doskonale czytelny w każdych warunkach oświetlenia. Wybór trybów roboczych uproszczono przez zastosowanie widocznego na wyświetlaczu paska z barwnym kodem. Funkcja zwiększenia mocy Power Boost jest dostępna we wszystkich trybach roboczych.
W prezentowanych modelach maszyn zastosowano udoskonalone rozwiązanie systemu telemetrycznego LiveLink firmy JCB. Dzięki w pełni elektronicznemu sterowaniu silnikiem system LiveLink firmy JCB zapewnia właścicielom i administratorom flot zdalny dostęp do danych dotyczących zużycia paliwa dla poszczególnych maszyn i umożliwia podgląd wybranego trybu i wykorzystywanej mocy silnika. Zwiększono także bezpieczeństwo dzięki opcjonalnemu systemowi zgodności ECU, który pozwala powiązać moduł sterujący LiveLink z modułem w maszynie. System LiveLink służy też administratorom do zdalnej zmiany kodów PIN dostępu dla poszczególnych maszyn, dzięki czemu są używane wyłącznie przez upoważniony personel.
JCB poszerzyło także ofertę specjalistycznych wysięgników oraz wyposażenia roboczego dostępną dla branży wyburzeń i utylizacji. Obejmuje ona wysięgnik do modelu JS260XD zapewniający zwiększenie poziomego i pionowego zasięgu w stosunku do standardowego wysięgnika typu mono. Wysięgnik umożliwia zwiększenie odległości między sworzniami o 350 mm, co przekłada się na ponad 2 m dodatkowego zasięgu pionowego. Producent wprowadził również wysięgniki o dalekim zasięgu przeznaczone dla modeli JS145, JS180, JS220, JS260, JS330, JS360 i JS460. Dają one maksymalny zasięg 13–24 m z poziomu gruntu, co jest przydatne w licznych zastosowaniach, np. utrzymaniu dróg wodnych, pogłębianiu i innych zadaniach związanych z kopaniem na dużej głębokości.
Najnowsze maszyny Komatsu serii 10
Najnowsza generacja koparek Komatsu serii 10 wyposażonych w silniki spełniające normy przejściowe EU Stage IIIB/EPA Tier 4 kontynuuje długą tradycję bezkompromisowej jakości i kompleksowej obsługi serwisowej, a jednocześnie podnosi poprzeczkę w dziedzinach takich jak bezpieczeństwo i ochrona środowiska naturalnego. Większa moc użyteczna, niższe zużycie paliwa i czystsze spaliny, a także nowoczesny elektroniczny układ sterowania, kontrolujący natężenie przepływu powietrza oraz parametry wtrysku paliwa i procesu spalania w celu zapewnienia optymalnych osiągów przy jeszcze mniejszej niż dotąd emisji cząstek stałych i tlenków azotu.
Przykładem może być koparka PC240-10 napędzana mocnym, a jednocześnie oszczędnym silnikiem Komatsu SAA6D107E-2 rozwijającym moc maksymalną 141 kW/189 KM i spełniającym normy emisji spalin EU Stage IIIB/EPA Tier 4 Interim. Wysokie osiągi, niskie zużycie paliwa i duża czystość spalin są wynikiem zastosowania turbosprężarki, chłodnicy powietrza doładowującego, bezpośredniego wtrysku paliwa i chłodzonego układu recyrkulacji spalin EGR.
W maszynie PC240-10 zaimplementowano funkcje synchronizacji prędkości obrotowych silnika i pompy hydraulicznej oraz automatycznego biegu jałowego. Ta nowa technika sterowania silnikiem i pompą zapewnia niższe zużycie paliwa oraz sprawność i precyzję ruchów roboczych, zarówno pojedynczych, jak i złożonych.
Nowy wskaźnik Eco wyposażono w funkcję programowania docelowego zużycia paliwa, co motywuje operatora do jak najefektywniejszej pracy. Aby zapobiegać niepotrzebnemu marnowaniu paliwa, na ekranie pojawia się specjalne ostrzeżenie, jeżeli silnik pracuje na biegu jałowym przez 5 minut lub dłużej.

Koparka gąsienicowa Komatsu PC240LC-10
Fot. Komatsu
Koparki gąsienicowe Komatsu serii 10 charakteryzują się wyjątkowo niskim poziomem hałasu zewnętrznego i są szczególnie dobrze przystosowane do pracy w ograniczonej przestrzeni lub w mieście. Dzięki zastosowaniu wolnoobrotowego wentylatora, chłodnicy o dużej pojemności, osłon wyciszających i materiałów dźwiękochłonnych, pod względem poziomu hałasu kabina operatora jest porównywalną z wnętrzem samochodu osobowego.
Rozległa sieć dystrybutorów i dealerów Komatsu jest zawsze gotowa pomoc w utrzymaniu maszyn w optymalnym stanie. Aby zagwarantować maksymalną wydajność, dostępne są indywidualne pakiety serwisowe, obejmujące m.in. ekspresowe dostawy części zamiennych.
W standardzie dla każdej nowej maszyny budowlanej Komatsu spełniającej normy emisji spalin EU Stage IIIB, producent oferuje bezpłatnie program Komatsu Care, mający za zadanie utrzymanie w pełnej sprawności i ograniczenie kosztów eksploatacji. Program obejmuje planową obsługę techniczną w okresie pierwszych 3 lat lub 2000 mtg eksploatacji maszyny, wykonywaną przez wykwalifikowanych mechaników oraz niezbędne oryginalne części. W zakres programu wchodzą maksymalnie dwa filtry cząstek stałych Komatsu Diesel Particulate Filter (KPDF), oferowane jako części w systemie wymiany, oraz gwarancja dla KPDF na pierwszych 5 lat lub 9000 mtg eksploatacji. Standardowa oferta dotycząca wszystkich maszyn klasy S3B obejmuje: oryginalny olej i zestawy części obsługowych Komatsu dla przeglądów przy przebiegu 250 (tylko wozidła przegubowe S3B), 500, 1000, 1500 i 2000 mtg; robociznę i dojazd związane z przeglądem okresowym; czyszczenie filtra KPDF przy przebiegu 4500 mtg/9000 mtg/5 lat gwarancji (lub dla silników o mocy mniejszej niż 174 KM: czyszczenie przy przebiegu 3000 mtg/6000 mtg/5 lat gwarancji). Dodatkowo można wzbogacić Komatsu Care o Main-tenance Plus. Proponowana z myślą o przedłużeniu ochrony przed nieplanowanymi wydatkami opcja Maintenance Plus udostępnia rozszerzoną gwarancję, profesjonalny serwis w następnych latach oraz stałe koszty części i robocizny w okresie przedłużonej gwarancji.
Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (205) 2013