Według szacunków analityków, rynek koparek gąsienicowych średniej wielkości w nadchodzących latach czeka znaczny wzrost. Między innymi w tym segmencie firma Interhandler wprowadza nowe serie maszyn JCB, które zaprezentowane zostały po raz pierwszy we wrześniu 2014 r.
Wizualnie podobna do nowych modeli klasy 6,5 t, koparka 100C-1 o masie 9,5 t. Duży zwis zapewnił miejsce na mocniejszy silnik i pompę hydrauliczną o większej wydajności
Fot. JCB
W sytuacji rosnącego, globalnego popytu na koparki kompaktowe, firma JCB przedstawiła modele: 65R-1 o zredukowanym zachodzeniu przy skręcie oraz 67C-1 i 100C-1 z konwencjonalnym zachodzeniem przy skręcie. Ponadto w klasie w klasie kompaktowej wprowadziła również dwa nowe modele pośrednie oznaczone symbolami 85Z i 86C.
Koparki mają ulepszone podwozie w układzie H, wytrzymałe stalowe panele nadwozia, przestronne miejsce pracy operatora oraz mocne silniki, które wyróżniają się wysoką sprawnością i niskimi kosztami eksploatacji. Model 65R-1 jest zasilany przez silnik wysokoprężny Tier 3 o mocy 48 KM/36,9 kW, a 67C-1 i 100C-1 przez silnik wysokoprężny JCB by Kohler Tier 4 Final o mocy 55 KM/41 kW (bez filtra DPF), w którym wykorzystano zawory hydrauliczne Bosch Rexroth, silniki obrotu i napędy gąsienic Nachi.
Nowe koparki wyposażone są w hydrauliczny system bezpieczeństwa 2Go, spotykany dotąd w większych koparkach JS. Po podniesieniu lewego panelu z dźwigniami następuje standardowe odcięcie układu hydraulicznego. Operator musi aktywować układ przyciskiem na prawej konsoli.
Dzięki ramieniu o długości 1900 mm, model 65R-1 zapewnia maksymalną głębokość kopania 3957 mm oraz zasięg na poziomie gruntu 6572 mm, natomiast 67C-1 z lemieszem o długości 2000 mm zapewnia maksymalną głębokość kopania 4054 mm i zasięg 6458 mm. Siła skrawająca łyżki to 47,5 kN w obu modelach.
Nowe koparki średniej wielkości JCB są oparte na zupełnie nowej ramie podwozia gąsienic w kształcie litery H. Ma otwartą konstrukcję i pochyłe panele boczne, co ułatwia czyszczenie
Fot. JCB
Koparka 100C-1 o masie roboczej 9500 kg została zbudowana na ramie ważącej 8,6 t maszyny średniej 86C-1, ma tą samą szerokość i wysokość nad kabiną, ale tylny zwis jest większy o 90 mm i wynosi 450 mm. Ta dodatkowa konstrukcja nadwozia zapewnia miejsce na mocniejszy silnik i pompę hydrauliczną o większym wydatku, co przekłada się na siłę zrywania łyżki 72,4 kN i ramienia 42,3 kN. Osprzęt kopiący zapewnia koparce 100C-1 maksymalną głębokość kopania 4628 mm, wysokość przenoszenia 5603 mm i zasięg na poziomie gruntu 7475 mm.
Koparki wyposażono w panele nadwozia wykonane w całości ze stali prasowanej, zapewniające solidną ochronę komponentów i ułatwiające naprawę. Konstrukcja kabiny pozwala na jej odchylanie o 30°, umożliwiając dostęp do węży i elementów hydraulicznych w celu naprawy i konserwacji. Wszystkie szyby kabiny są płaskie. Firma JCB poprawiła również pogrupowanie elementów w celu skrócenia czasu obsługi. Ponadto maszyny mają zdejmowane boczne osłony i panele poszycia, co ułatwia serwisowanie, a także daje lepszy dostęp do układu chłodzenia. Przy niższym zużyciu paliwa i interwale smarowania, wynoszącym 500 godzin koszty eksploatacji nowych koparek są znacznie mniejsze.
Źródło: Forum Budowlane, nr 12 (223) 2014