Case Construction Equipment uzupełnił typoszereg ładowarek kołowych serii F o dwa nowe modele – 1021F i 1121F. Obie maszyny dzięki silnikom o niskiej emisji spalin, licznym trybom roboczym oraz zaawansowanemu układowi chłodzenia cechuje zwiększona wydajność i niskie koszty eksploatacji.

Fot. Case
W ładowarkach zastosowano 9-litrowy silnik Case/FPT spełniający zapisy normy przejściowej Tier IV o mocy 320 KM w modelu 1021F i 347 KM w 1121F. W tej jednostce napędowej zastosowano sprawdzoną technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z wtryskiem wodnego roztworu mocznika (Diesel ExhaustFluid), która znacząco zmniejsza szkodliwe emisje i podnosi wydajności maszyny. Silniki z technologią SCR zużywają mniej paliwa i nie wymagają stosowania drogiego filtra cząstek stałych.
Aby odpowiednio dobrać moc maszyny oraz wydatek układu hydraulicznego do wymagań danego zadania, operatorzy nowych ładowarek korzystać mogą z czterech trybów roboczych. Standardowa funkcja zarządzania biegiem jałowym pozwala zwiększyć oszczędność paliwa oraz ograniczyć czas pracy na tym biegu.
Dzięki zmienionemu wyprofilowaniu łyżki udało się poprawić penetrację urobku, a tym samym skrócić czas napełniania i czas całego cyklu roboczego. Przy kącie złożenia wynoszącym 51 stopni w modelu 1121F i 48 stopni w 1021F nowe łyżki zapewniają lepsze utrzymywanie materiału, zarówno podczas podnoszenia, jak i załadunku. Układ kontroli jazdy Case Ride Control (CRC) zapewnia dalsze ograniczenie wysypywania się materiału z łyżki podczas przejazdów.
Nowe ładowarki wyposażono w hydromechaniczną skrzynię biegów. Rozwiązanie to ma wszystkie zalety napędu hydrostatycznego, a jego trwałość jest porównywalna z tradycyjną skrzynią mechaniczną. Nowa przekładnia automatycznie dobiera odpowiedni bieg do prędkości obrotowej silnika. Przyspiesza to reakcję, zapewnia płynność cykli roboczych i podnosi stopień wykorzystania maszyny.

Fot. Case
Mając na uwadze niezawodność nowych ładowarek, konstruktorzy Case zastąpili konwencjonalne chłodnice wykonane z zachodzących na siebie paneli zaawansowanym układem chłodzenia w kształcie sześcianu. Obecnie każdy panel chłodnicy stanowi bok sześcianu, co ułatwia przepływ powietrza przez rdzenie chłodzące i czyszczenie za pomocą wentylatora o zmiennym kierunku obrotów. Układ taki zapewnia utrzymanie stałej temperatury płynów technologicznych i pozwala wydłużyć okres między wymianami oleju do 500 motogodzin.
Wzmocnione mosty napędowe firmy Zahnrad Fabrik wyposażono w automatyczną blokadę przedniego mechanizmu różnicowego. Dzięki temu udało się uzyskać dobre właściwości trakcyjne w każdych warunkach terenowych przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia opon i zmniejszeniu pozostałych kosztów eksploatacyjnych.
Obie ładowarki zaprojektowano z myślą o najwyższej wydajności roboczej w tej klasie maszyn, w tym udźwigu. Model 1021F może unieść ciężar wynoszący 8 t, a obciążenie robocze ładowarki 1121F wynosi blisko 9 t. Pozwala to na załadowanie 27-tonowej wywrotki w ciągu zaledwie trzech cykli roboczych.
Konstruktorzy Case zadbali także o zapewnienie doskonałej widoczności krawędzi łyżki. Opcjonalnie istnieje możliwość zamówienia dodatkowej szerokokątnej kamery do obserwacji obszaru roboczego z tyłu, co ma pozytywny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa pracy zarówno samego operatora, jak i innych osób przebywających w pobliżu maszyny.
Nowe ładowarki Case serii F – 1021F (zdjęcie górne) i 1121F
Źródło: Forum Budowlane, nr 3 (190) 2012