Firma Hitachi planuje zmianę całej linii ładowarek kołowych. Aktualnie produkowane ładowarki serii ZW zostaną zastąpione nowymi modelami serii ZW-5. Pierwszym reprezentantem będzie ładowarka oznaczona symbolem ZW250-5, która zadebiutuje przed szeroką publicznością podczas paryskich targów Intermat w kwietniu br.
Pierwszym reprezentantem nowej serii ZW-5 będzie ładowarka ZW250-5, która zadebiutuje na paryskich targach Intermat
Fot. Hitachi
Wiadomo już, że maszyny serii ZW-5 pokażą się w zupełnie nowej stylistyce. Wiadomo też, że nowy wygląd to nie wszystko, bowiem wiele ciekawych rozwiązań kryje się w ich wnętrzu. Ładowarki zostały praktycznie zbudowane od nowa. Zastosowano w nich wiele usprawnień technicznych, począwszy od nowych materiałów sworzni i tulei mających zwiększyć żywotność, przez zupełnie nową kabinę, gdzie jeszcze bardziej zmniejszono drgania i poziom hałasu.
W kabinie znalazł się zupełnie nowy fotel, który dzięki większemu zakresowi regulacji daje więcej miejsca na nogi, a tym samym poprawia komfort pracy operatora. Szczególnie odczują to osoby o większych od przeciętnej wadze i wzroście. Pojawi się też teleskopowa kolumna kierownicy z większym zakresem regulacji, zapewniająca wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie z kabiny.
W nowych ładowarkach operator będzie korzystał z nowej deski rozdzielczej, wyposażonej w bardzo czytelny, najnowszej generacji wyświetlacz ciekłokrystaliczny, ze zintegrowanymi polami obsługi radia i klimatyzacji. Ten sam wyświetlacz zamienia się, jeśli zajdzie taka potrzeba w monitor pokazujący obraz z tylnej kamery, która w serii ZW-5 będzie elementem wyposażenia standardowego.
Bardzo poprawi się także wygoda obsługi maszyny przez operatora. Uproszczono ustawianie trybów pracy, gdzie dotychczasowe pokrętła programowania sprzęgła, hamulca i przekładni zostają zastąpione zaprogramowanymi trybami automatycznymi.
W trosce o środowisko naturalne pojawia się funkcja automatycznego wyłączenia silnika, gdy ten pracuje zbyt długo na biegu jałowym.
Poza tymi wszystkimi usprawnieniami, należy zwrócić uwagę na jeszcze jedną nowinkę techniczną i mimo, że na pierwszy rzut oka niewidoczną to jednak o największym ciężarze gatunkowym. Hitachi zaprojektowało dla serii ZW-5 zupełnie nowy układ hydrauliczny. System hydrauliki siłowej został naszpikowany nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi popartymi patentami koncernu Hitachi. Dzięki nim maszyny serii ZW-5 wychodzące z japońskich i europejskiej fabryki Hitachi będą zużywały ok. 10% mniej paliwa w porównaniu z aktualnymi modelami ZW.
Przy okazji wprowadzenia nowej linii modelowej cała seria ładowarek zostanie zintegrowana i znikną różnice technologiczne, jakie istniały dotychczas między maszynami produkowanymi przez fabryki Hitachi, a opuszczającymi fabrykę współpracującą Kawasaki.
Premiera kolejnych, dużych ładowarek Hitachi ZW330-5, ZW370-5 oraz ZW550-5, będzie miała miejsce pod koniec 2012 roku. Maszyny te będą w całości produkowane w Japonii.
Źródło: Forum Budowlane, nr 3 (190) 2012