Pod pojęciem maszyn do transportu bliskiego kryją się tzw. miniwozidła i taczki z napędem spalinowym. Wykorzystywane są do przewożenia różnego rodzaju materiałów. Główną zaletą maszyn są niewielkie wymiary, umożliwiające bezproblemowe manewrowanie na małych przestrzeniach.
Wozidło Ausa D120AHA
Fot. Ausa
Wozidła Ausa
Hiszpańska Ausa jest znanym i cenionym producentem kompaktowych maszyn do sektora budowlanego. Renomę na rynkach Europy Zachodniej firma zdobyła dzięki małym wozidłom budowlanym o ładowności do 10 t. Ich produkcję rozpoczęto w 1960 roku, a do tej pory fabrykę opuściło ponad 60 tys. takich maszyn.
W ofercie firmy Ausa można znaleźć wozidła o ładowności od 850 kg do 10 t. Zakres produkcji obejmuje maszyny zarówno sztywnoramowe, jak i przegubowe, z napędem na dwa lub cztery koła. Maszyny wyposażone mogą być w zależności od potrzeb i warunków pracy w przekładnię mechaniczną, hydrostatyczną oraz Power Shuttle w największych modelach.
Niektóre wozidła firmy Ausa wyposażone są w łyżkę samozaładowczą, umożliwiającą samodzielny załadunek materiału do kosza zasypowego. Ciekawym rozwiązaniem są wozidła z koszem o wysokim wysypie (nawet do 1,8 m) umożliwiające wyładowanie transportowanego materiału bezpośrednio na samochód. W ciasnych przestrzeniach z kolei świetnie sprawdzają się maszyny z obrotowym koszem umożliwiające wysyp materiału prostopadły do płaszczyzny ustawienia maszyny.
W zeszłym roku miała premierę 2,5-tonowa maszyna D250AHGA, która posiada opatentowany przez Ausa nożycowy system wysokiego wysypu (maks. 1,8 m) z obrotnicą umożliwiającą wyładunek materiału zarówno do przodu, jak i na boki. W nowym wozidle dużą wagę położono na bezpieczeństwo pracy i wyposażono je w system blokujący wysoki wysyp w przypadku, gdy maszyna jest przeciążona, a stabilność może być zachwiana.
Wozidła Ausa można nabyć w Polsce w sieci autoryzowanych dealerów, którzy oprócz sprzedaży świadczą również pełną obsługę posprzedażną (serwis oraz dostawa części zamiennych).
Miniwozidła Carry
Miniwozidła Carry z oferty Biura Handlowego Bumar z Wrocławia są idealnym sposobem zaspokojenia mniejszych potrzeb transportowych na placach budów, szczególnie w miejscach o ograniczonym dostępie oraz w przypadku konieczności minimalizacji naruszania podłoża przez maszynę. Podobnie, jak w przypadku minikoparek szerokie gumowe gąsienice zapewniają obniżenie nacisków jednostkowych oraz ograniczają uszkodzenia nawierzchni i hałas towarzyszący poruszaniu się urządzenia. W wybranych wersjach Carry zastosowano układ zmiany rozstawu gąsienic. Powyższe cechy decydują o dużej przydatności pojazdu w pracach realizowanych w obrębie terenów zabudowanych.
Możliwości wyładunku prezentuje miniwozidło Ihimer Carry 107
Fot. Bumar
Miniwozidła serii Carry dostarczane są w trzech podstawowych wersjach – Carry 105, Carry 107 oraz Carry 110. Wszystkie modele mogą być wyposażone w szereg zabudów, obejmujących: wywrotkę tylnowysypową, wywrotkę trójstronną, zaś 107 i 110 dodatkowo w betoniarkę oraz pług lemieszowy nastawny lub też służyć w roli przejezdnej stacji hydraulicznej, zapewniającej zasilanie różnorodnych urządzeń (np. wiertnice, młoty, pompy wodno-szlamowe). Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest szufla umożliwiająca samozaładunek materiałów do skrzyni lub do otworu zasypowego betoniarki.
Carry 105 napędza silnik Honda. W modelu Carry 107 stosowane są silniki Honda lub Yanmar. Model 110 napędzany jest silnikiem Yanmar.
Nowościami w ofercie są modele 105 E oraz 107ht. Pierwszy napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 2 kW. Model 107ht wyposażony jest w układ wysokiego wysypu umożliwiający rozładunek na wysokości 1600 mm, licząc od krawędzi wysypu.
Taczki spalinowe Pezal
Taczka napędzana silnikiem spalinowym jest szczególnie przydatna do transportu towarów o małej objętości, lecz o dużym ciężarze właściwym. Dzięki niej można bezpiecznie i bez wysiłku przemieszczać towary – trudno bowiem wygodnie popychać po nierównym terenie tradycyjną taczkę, załadowaną np. gruzem, odpadami stalowymi czy betonem, tymczasem taczka spalinowa doskonale zdaje egzamin w takich przypadkach. Taczki spalinowe sprawdzają się zarówno w małych, jak i dużych firmach budowlanych. To także doskonałe rozwiązanie dla osób, chcących samodzielnie wykonywać jakieś prace budowlane, a mających np. dolegliwości kręgosłupa. Oferta taczek samojezdnych jest skierowana także do nich.
Taczka spalinowa na gąsienicach PWB300-PG200
Fot. Pezal
Firma Pezal Sp. z o.o. oferuje dwa modele taczek spalinowych: PWB100-PG140 i PWB300-PG200.
Oba urządzenia posiadają wszelkie stosowne certyfikaty CE na całą Unię Europejską oraz certyfikat jakości ISO 9001:2008. Zarówno taczka PWB100-PG140, jak i PWB300-PG200 są napędzane jednocylindrowym, 4-suwowym, chłodzonym powietrzem silnikiem benzynowym. Pojemność silnika wynosi w pierwszym przypadku 140 cm³, a w drugim – 196 cm³. Pozostałe parametry silnika pracującego w modelu PWB100-PG140 to: moc maksymalna 2,9 kW, maksymalny moment obrotowy 7,5 Nm (przy 2500 obr./min.). W przypadku taczki PWB300-PG200 parametry te wynoszą odpowiednio: 4,4 kW i 10,8 Nm (przy 2500 obr./min.).
Typowa taczka spalinowa PWB100-PG140
Fot. Pezal
Zasadnicze różnice w przeznaczeniu i zastosowaniu obu modeli widać najlepiej, jeśli porównamy inne ich parametry. Różni je przede wszystkim waga – taczka PWB100-PG140 waży 62 kg, a PWB300-PG200 aż 300 kg – i ładowność: dla pierwszej taczki jest to maksymalnie 100 kg, a dla drugiej – 300 kg. Takiej rozpiętości nie ma w przypadku maksymalnej osiąganej przez taczki prędkości jazdy, bowiem mniejsze urządzenie rozwija prędkość w przód do 3,6 km/h, a większe – do 4 km/h.
Wartość prędkości jazdy w tył jest w obu przypadkach taka sama i wynosi 2 km/h.
Wymiary taczki PWB100-PG140 to 1300 (dł.)×670 (szer.)×1050 (wys.) mm; taczki PWB300-PG200 odpowiednio 1785×1765×1093 mm.
Pojemność zbiornika paliwa w modelu PWB100-PG140 wynosi 1 l, w PWB300-PG200 – 3,6 l. Mniejsza taczka zużywa 1,5 l benzyny PB 95 na godzinę pracy, większa – 2 l. Rozruch w taczce PWB100-PG140 odbywa się ręcznie, drugi model PWB300-PG200 posiada rozruch elektyczny i ręczny.
Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (169) 2010