Japoński koncern Kubota działa już od ponad 100 lat i jest znanym producentem minikoparek oraz ładowarek kołowych. Ich wspólną cechą jest wysoka jakość, będąca efektem połączenia japońskiej precyzji z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku maszyn budowlanych. Dodatkową zaletą jest z pewnością bogate wyposażenie oferowane w standardzie.
Koparka Kubota KX101 z kabiną zabudowaną
Fot. Kubota
Maszyny budowlane Kubota przeznaczone na rynek europejski budowane są niemal w całości w fabryce Kubota Baumaschinen GmbH w Zweibrücken w Niemczech. Jedynie niektóre podzespoły minikoparek z serii U (z tzw. zerowym obrotem) produkowane są bezpośrednio w Japonii i montowane w jedną całość w niemieckiej fabryce.
Minikoparki Kubota występują w przedziale wagowym od 1 do 8 t i dzielą się na serię podstawową KX oraz U (z tzw. zerowym obrotem). W przypadku serii U zastosowano rozwiązanie rodem z Japonii, polegające na tym, iż kabina maszyny jest zaprojektowana w taki sposób, aby koparka mogła obrócić się wokół własnej osi bez wystawania poza obrys podwozia. Jest to szczególnie istotne na ograniczonych przestrzennie obszarach zurbanizowanych, gdyż zyskuje się większą swobodę pracy eliminując przy tym ryzyko zahaczenia/uszkodzenia jakichkolwiek elementów występujących wokół miejsca pracy.
Kubota K008 z osłoną
Fot. Kubota
Część modeli występuje w opcjach z kabiną zabudowaną lub jedynie z osłoną. W zależności od wybranego rozwiązania maszyny Kubota spełniają normy ROPS (Roll Over Protective Structure) TOPS (Tip-Over Protective Structure), OPG (Operator Protective Guard), czy FOPS (Falling Objects Protective Structure). Zamknięte kabiny zapewniają wysoki komfort pracy operatora za sprawą dużej przestrzeni, szerokich drzwi, fotela z zawieszeniem dostosowującego się do wagi, podłokietników, nawiewu i ogrzewania, funkcji rozmrażania szyb oraz czytelnych i łatwych w obsłudze wyświetlaczy, informujących o wszystkich parametrach pracy i ewentualnych usterkach.
Zarówno silniki, jak i pozostałe części są oryginalnej produkcji Kubota. Mówiąc o częściach warto wspomnieć, iż firma zadbała o dogodny dostęp do wszystkich układów, ułatwiając tym samym prowadzenie prac serwisowych. Maszyny mają także możliwość płynnej regulacji tempa jazdy.
Większość minikoparek Kubota w przedziale wagowym do 2 t w standardzie posiada opcję rozsuwania podwozia. Dodatkowo wszelkie przewody zabudowano w ramie podwozia, eliminując w ten sposób ryzyko ich zerwania.
Wygodnym rozwiązaniem jest także umieszczenie wysięgnika po prawej stronie, zamiast w centrum, co skutecznie zwiększyło pole widzenia podczas pracy.
Minikoparka Kubota U25 z tzw. zerowym obrotem
Fot. Kubota
Kompaktowa ładowarka Kubota R310
Fot. Kubota
Bardzo istotną funkcją, jaką posiada większość modeli maszyn Kubota w standardowym wyposażeniu jest opatentowany system antywłamaniowy Anti Theft System. Pozwala on na proste i wygodne zaprogramowanie do czterech kluczyków służących do rozruchu maszyny. W przypadku utraty któregokolwiek, może on zostać łatwo wyłączony z obiegu (próba uruchomienia maszyny za jego pomocą zakończy się włączeniem alarmu), a w przypadku odnalezienia – przywrócony z powrotem do działania.
Równie ważnym rozwiązaniem występującym w większości maszyn jest możliwość ustawienia i zaprogramowania do pięciu różnych poziomów przepływu oleju w zależności od stosowanego osprzętu. Odbywa się to z poziomu kabiny za pomocą wyświetlacza i specjalnego przycisku na joysticku sterującym, bez dodatkowych mechanicznych regulacji przy maszynie.
Oprócz minikoparek, Kubota ma w swojej ofercie także łamane w pół kompaktowe ładowarki kołowe z napędem 4x4 będące alternatywą dla dużych koparkoładowarek. Maszyny te mają wiele z wyżej wymienionych rozwiązań stosowanych w minikoparkach (przestronne kabiny, płynna regulacja tempa jazdy, itp.) oraz takie cechy jak szybkozłącze hydrauliczne umożliwiające szybką zmianę osprzętu z poziomu kabiny i wymienne widły w komplecie. Dzięki swym rozmiarom, dużej zwrotności oraz możliwości dokupienia ramienia podsiębiernego ładowarki Kubota są dobrym rozwiązaniem dla firm z branży komunalnej i brukarskiej.
Forum Budowlane, nr 8 (195) 2012