Przy remontach nawierzchni drogowych często zachodzi konieczność usuwania istniejącej, uszkodzonej warstwy. Powstała tzw. „kora” jest dużym problemem dla drogowców. Rozwiązuje go urządzenie do przerobu zerwanych mas bitumicznych o nazwie Magma, produkowane przez firmę Madro Kraków.

Recykler Magma ZPN-800
Fot. Madro Kraków
Maszyna do przerobu zerwanej nawierzchni Magma ZPN-800 pracuje w technologii tzw. recyklingu.
Materiał do przerobu może być dostarczany w postaci wiórów z frezarki lub w postaci kawałków o wymiarach nie większych niż 200x400x600 mm.
Maszynę można stosować w ciągu całego roku uniezależniając się od wytwórni mas asfaltowych.
Sposób jej pracy, polegający na roztopieniu materiału i ujednorodnieniu przez wymieszanie, nie wymaga, jak w metodach tradycyjnych transportu poszczególnych składników masy asfaltowej, ich składowania, dozowania, suszenia, mieszania i ponownego transportu na miejsce zabudowy. Jest metodą bezpyłową, pozwalającą przerobić odpady masy zanieczyszczające środowisko. W czasie przeróbki masy jest możliwość korekty jej składu przez dodawanie kory asfaltu lanego jeżeli przerabiana kora asfaltobetonu jest zbyt „chuda” lub przez dodanie piachu lub drobnego kruszywa do przerabianego materiału jeżeli zawartość bitumu jest zbyt duża.

Magma zabudowana na dwuosiowym podwoziu typu tandem ma zwartą konstrukcję, składającą się z następujących podzespołów:
- ramy spawanej z profili giętych i blach, konstrukcji przestrzennej z zamykaną komorą silnikową wyłożoną wewnątrz izolacją wygłuszającą;
- dyszla o regulowanej wysokości, zaczepu;
- układu hamulcowego, zasadniczego (najazdowego), postojowego i awaryjnego;
- bębna izolowanego cieplnie z umie-szczoną wewnątrz płomienicą i łopatkami, z otworem wysypowym zamykanym zasuwą. Bęben napędzany jest silnikiem hydraulicznym przez przekładnię łańcuchową;
- silnika wysokoprężnego napę-dzającego pompę hydrauliczną i alternator prądu przemiennego 230 V;
- instalacji hydraulicznej z pompą, filtrem, rozdzielaczem, silnikiem hydraulicznym i zbiornikiem oleju hydraulicznego;
- palnika agregatowego na olej napędowy ze zbiornikiem i instalacją zasilającą;
- instalacji świateł drogowych.
Źródło: Forum Budowlane, nr 9 (172) 2010