27 kwietnia w Kochcicach k. Lublińca odbyła się prezentacja nowej koparki EW60E.
Jest to nie tylko najmniejsza „kołówka” w ofercie Volvo Maszyny Budowlane Polska, ale także na rynku. Jej masa to jedynie 5,6 t. Koparka ma też wiele innych zalet oraz wyposażenie, które powinno zadowolić nawet najbardziej wymagających operatorów.
Jest to nie tylko najmniejsza „kołówka” w ofercie Volvo Maszyny Budowlane Polska, ale także na rynku. Jej masa to jedynie 5,6 t. Koparka ma też wiele innych zalet oraz wyposażenie, które powinno zadowolić nawet najbardziej wymagających operatorów.

Koparka EW60E jest najmniejszą w ofercie Volvo CE. Jej masa wynosi jedynie 5,6 t. Na zdjęciu z łyżką skarpową o szerokości 1500 mm
Fot. Forum Budowlane
Koparka EW60E napędzana jest 4-cylindrowym silnikiem Volvo D2.6H, spełniającym wymagania normy Stage IIIB. Moc maksymalna tej jednostki wynosi 47,3 kW. Oszczędny silnik o pojemności 2,6 l wraz z dobrze dopasowaną hydrauliką zapewnia niskie zużycie paliwa. W połączeniu ze standardową funkcją automatycznej redukcji obrotów do biegu jałowego, w przypadku przerwy w pracy (po 5 s), maszyna spala ok. 4 l paliwa na godzinę pracy. Są rekordziści, którzy osiągnęli 3,5 l/godz., a nawet mniej. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 110 l. Maszynę wyposażono w pompę automatycznego tankowania o wydajności 35 l/min. Szybkie tankowanie odbywa się bez wchodzenia na maszynę.
Za przeniesie napędu odpowiada 2-biegowa skrzynia Powershift. Maksymalne prędkości jazdy na poszczególnych biegach wynoszą 10 i 30 km/h. Przedni most został wzmocniony i ma automatyczną lub ręczną blokadę wychylenia. Tylny most jest sztywny ze 100-procentową blokadą mechanizmu różnicowego.

Wszystkie filtry znajdują się pod tylną pokrywą silnika. Dostępne są z podłoża, wymienia się je szybko i łatwo
Fot. Forum Budowlane

W kabinie koparki jest wyjątkowo dużo miejsca
Fot. Forum Budowlane
Standardowo koparka wyposażona jest w instalację hydrauliczną, do której można podłączyć np. łyżkę skarpową. Zasilanie układu hydraulicznego odbywa się za pomocą pompy wielotłoczkowej o wydajności 60 l/min i ciśnieniu roboczym 225 bar. Układ hydrauliczny może pracować w trzech trybach: postojowym, jazdy i pracy. Istnieje możliwość zamontowania dodatkowej instalacji hydraulicznej np. do głowicy obrotowej, z którą to maszyna może być dostarczona bezpośrednio z fabryki. Koparka z tyłu ma lemiesz ze wzmocnionymi elementami ściernymi, podpory transportowe i stabilizatory. Standardowym osprzętem jest łyżka koparkowa o szerokości 600 mm.
W kabinie tej małej koparki, jest wyjątkowo dużo miejsca (powierzchnia jest o 10% większa w stosunku do podobnej, koparki gąsienicowej ECR58) i jest ona „bogato” przeszkolona. Boczne szyby są przesuwane, a przednia odchylana i w całości podnoszona pod sufit kabiny. Operator ma zatem dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, a na jego komfort pracy wpływa regulowana kolumna kierownicy, regulowany fotel wraz z konsolami. Dopełnieniem jest dostępna w standardzie automatyczna klimatyzacja, dżojstiki do sterowania osprzętem roboczym z suwakami do sterowania proporcjonalnego oraz zestaw Bluetooth z głośnikami. Zamiast klasycznego panelu z przyciskami zastosowano 7-calowy wyświetlacz LCD, na którym m.in. można na bieżąco śledzić parametry pracy, sprawdzać średnie zużycie paliwa, ilość przepracowanych motogodzin, termin kolejnego przeglądu, czy ustawiać czułość pracy osprzętu lub szybkość pracy łyżki skarpowej i młota.

Zamiast klasycznego panelu z przyciskami zastosowano 7-calowy wyświetlacz LCD
Fot. Forum Budowlane

Lemiesz ma specjalnie wzmocnione elementy ścierne
Fot. Forum Budowlane
Wszyscy chętni, przed zakupem, mogą koparkę przetestować na budowie. Sprawdzić jak zachowuje się podczas wykonywania konkretnych zadań. Dodatkową zachętą może być pakiet promocyjny 2016, który obejmuje szybkozłącze, łyżkę skarpową 1500 mm i koparkową 300 mm w cenie.AK
Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (240) 2016