Ładowarki teleskopowe

Ocena: 4.4
9106
Ładowarki teleskopowe znajdują coraz większe uznanie wśród przedsiębiorców budowlanych. Mogą mieć różnorakie zastosowanie, a to głównie za sprawą szerokiej gamy osprzętu dodatkowego. Także oferta rynkowa jest pod tym względem bogata i zróżnicowana, co pozwala na dobór odpowiedniej maszyny.

Ładowarka teleskopowa JCB TH 524-50
Fot. JCB


Nośniki JCB
Firma JCB z szerokiego programu produkcyjnego, do zastosowań budowlanych proponuje cztery modele ładowarek teleskopowych, oznaczonych symbolami: TH 515-40, TH 520-40, TH 524-50 i TH 527-55.

Ładowarka TH 515-40 napędzana jest czterocylindrowym silnikiem Deutz, TH 520-40 silnikiem Perkins 404D, a ostatnie dwa modele silnikiem produkcji JCB – model JCB 444. Wszystkie spełniają wymagania europejskich norm niskiej emisji spalin Tier III.

Pierwsze dwa modele mają stały skręt i napęd na obie osie 4x4. Obie osie są skrętne bez możliwości zablokowania, wyłączenia czy zmiany ustawienia systemu ustawiania kół. Nośniki te nie mają możliwości zamontowania układów zmiany ustawiania kół.

Nośniki TH 524-50 i TH 527-55 mają trzy osie skrętne oraz trzy tryby sterowania maszyną – przednia oś skrętna, obie osie skrętne, tryb „kraba”.

Maszyny mają układ kierowniczy wspomagany hydraulicznie. Sterowanie odbywa się za pomocą pojedynczego joystic’a.

Wyposażenie ładowarek w całą gamę osprzętów oferowanych przez JCB możliwe jest za pomocą montowanego standardowo szybkozłącza. Specjalny układ zapewnia samopoziomowanie osprzętu podczas podnoszenia/opuszczania.


Kabiny ładowarek spełniają normy ROPS/FOPS. Wyposażone są w: ogrzewanie, wentylator, fotel operatora, otwieraną boczną szybę, dwa lusterka wsteczne zewnętrzne, światła robocze, immobiliser, radio CD, wskaźnik z alarmem stabilności wzdłużnej, wskaźnik poziomu paliwa, wskaźnik przepracowanych godzin, pełne oświetlenie sygnalizacyjne pozwalające na poruszanie się po drogach publicznych, światła robocze, wycieraczkę szyby przedniej, sygnalizację wizualną i dźwiękową zanieczyszczenia filtra powietrza, ciśnienia oleju silnikowego i hydraulicznego, temperatury silnika i płynu chłodzącego, stanu ładowania akumulatora.

W opcji dostępne są: klimatyzacja, światła robocze, osłony przedniej szyby i dachu, wycieraczki szyby tylnej i dachowej, LSD obu mostów, przesuw boczny, rolety, hydrauliczna blokada osprzętu, pakiet dodatkowy (osłony szyb i podwozia, światła robocze przód i tył, osłony świateł – wybór tylko w maszynie z klimatyzacją).

Wyłącznym, autoryzowanym dystrybutorem maszyn JCB na rynek polski jest Interhandler Sp. z o.o.

Nowa seria Liebherr’a
Nowa seria ładowarek teleskopowych Liebherr obejmuje cztery modele
TL 435-10, TL 435-13, TL 445-10 i TL 442-13. Maszyny te charakteryzuje wysokość podnoszenia od 10 do 13 m oraz udźwig w zakresie od 3,5 do 4,5 t. Wszystkie napędzane są jednorzędowym, czterocylindrowym silnikiem o mocy 84 kW/114 KM.

Optymalna współpraca hydrostatycznego napędu jezdnego i silnika diesla pozwala na oszczędność paliwa, w szczególności widoczne jest to przy częstych zmianach kierunku jazdy. Ekonomiczna praca oszczędzająca komponenty maszyny osiągana jest również dzięki sterowaniu Load Sensing, które sprawia, że pompa dostarcza hydraulice roboczej tylko wymaganą w danym momencie ilość oleju.

Dzięki optymalnemu umiejscowieniu środka ciężkości, ładowarki zapewniają – zarówno przy podnoszeniu, jak i ładowaniu, dużą stabilność i siłę podnoszenia w górnym zakresie zasięgu.

Hydraulika robocza o wysokiej sprawności oraz sprawdzony hydrostatyczny napęd jezdny zapewniają moc i szybkość pracy oraz krótkie cykle robocze. Bezstopniowa regulacja i czułość na reakcję hydrostatycznego napędu jezdnego umożliwiają dokładne manewrowanie maszyną, jak również jazdę bez szarpnięć wynikających ze zmian biegów w całym zakresie prędkości.


Ładowarka teleskopowa Liebherr TL 445-10
Fot. Liebherr
Wszystkie cztery typy ładowarek teleskopowych Liebherr bazują na tym samym podwoziu. Kompaktowa budowa maszyn oraz mały promień skrętu wynoszący 3,80 m sprawia, że nadają się one do pracy na wąskiej przestrzeni.

Precyzyjne sterowanie ładowarkami odbywa się przy pomocy jednej dźwigni (joysticka). Wszystkie ruchy joysticka przekładają się dokładnie na odpowiednie ruchy robocze wysięgnika, niezależnie od przemieszczanego obciążenia. Dla ułatwienia jazdy do przodu i do tyłu w joystick wbudowano również przełącznik zmiany kierunku jazdy.

Dzięki elektronicznej preselekcji możliwy jest prosty i szybki wybór pomiędzy trzema różnymi rodzajami sterowania maszyną: skrętne przednie koła, wszystkie koła skrętne, tryb „kraba”. Przed przełączeniem na inny rodzaj sterowania nie ma potrzeby wyrównywania kół, jak ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych urządzeń.

Modele TL 435–13 i TL 442-13 o wysokości podnoszenia 13 m dysponują opcjonalnym poziomym przesuwem wysięgnika. Ta unikalna opcja pozwala na precyzyjne przemieszczanie ładunku, również na dużej wysokości, bez potrzeby przestawiania ładowarki.

Francuski lider
Firma Manitou, lider na światowym rynku podnoszenia terenowego, posiada na dzień dzisiejszy 24 filie, 10 fabryk i ok. 600 dealerów w ponad 120 krajach. Manitou nie ustaje w udoskonalaniu i rozwijaniu swoich produktów. W 2008 roku koncern kupił amerykańskiego producenta maszyn budowlanych Ghel-Mustang, który jest drugi w Europie i ma 780 dealerów na świecie. Głównym odbiorcą maszyn tej francuskiej firmy jest rynek budowlany, stanowi ponad 50% produkcji. Obecnie produkowanych jest ponad 50 modeli dedykowanych temu sektorowi.

Najmocniejszą na rynku grupę maszyn stanowią ładowarki o wysokości podnoszenia od 4 do 30 m. Maszyny te, doskonale sprawdzają się w każdych warunkach pracy; przy podnoszeniu ciężkich ładunków, pracach w miejscach trudnodostępnych i na wysokościach, zapewniają doskonałą precyzję i szybkość działania. Prezentują ogromny wachlarz możliwości dostosowany do wykonywania przeróżnych zadań. Na szczególną uwagę zasługują nowoczesne maszyny z serii Privilege. Najbardziej popularne modele to MT1440 i MT1840 posiadające maksymalny udźwig 4 t oraz zasięg wzwyż odpowiednio 13,53 i 17,50 m.


Manitou Maniscopic MT732
Fot. Manitou


Zostały wyposażone w kilka nowoczesnych rozwiązań służących wygodzie i bezpieczeństwu operatora przy jednoczesnej dużej wydajności pracy. Jednym z takich udogodnień jest automatyczny system uruchamiania hamulca postojowego (załącza się automatycznie w chwili gdy obroty silnika spadną do 200 obr./min.). Maszyny mogą pracować z wieloma różnymi osprzętami, co zwiększa ich elastyczność i funkcjonalność (np. widły, łyżka, platforma, żuraw).

Ważnym działem w tej grupie są również maszyny obrotowe, posiadające system, zapobiegający przeładowaniu. Są tu do wyboru maszyny od 14 do 30 m wysokości podnoszenia. Dzięki podwójnym joystick’om oraz systemowi komputerowemu, operator ma pełną kontrolę nad maszyną oraz jej parametrami roboczymi, co zwiększa wydajność. Dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu, operator ma zapewniony komfort podczas jazdy z dużą prędkością. Największa z nich to MRT 3050. Dzięki odpowiedniemu osprzętowi możemy ich używać jako dźwigu, maszyny do przenoszenia oraz platformy.

Firma Manitou zapewnia, że co dwa lata każda grupa produktów dedykowanych budownictwu będzie uaktualniana, poprzez wprowadzenie nowych technologii Na najbliższych targach budowlanych Bauma w Niemczech, Manitou zaprezentuje kilka nowości, gamie podestów roboczych, maszyn obrotowych i ładowarek teleskopowych kompaktowych.

Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

- Reklama -


Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ