Polski rynek przejawia coraz większą tendencję do absorbcji najnowszych technologii. Świadczy o tym chociażby rosnąca od kilku lat sprzedaż agregatów prądotwórczych Honda serii EU i EM.
Jednofazowy agregat prądotwórczy Honda EU30i
Fot. Honda
Dynamika wzrostu sprzedaży potwierdza sens wydawania przez Hondę ogromnych sum pieniędzy na wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych. Najlepiej można zaobserwować tą sytuację na przykładzie generatorów Honda EM25, EU20i oraz EU30i.
W Polsce, w przedziale mocy do 10 kVA największą popularnością cieszą się stosunkowo tanie „ramowe” agregaty prądotwórcze o bardzo prostej budowie: rama, prądnica, silnik. Niestety agregaty te, ze względu na prostotę budowy cechują także: duży ciężar oraz dość wysoki poziom hałasu emitowany podczas pracy. Ważnym ograniczeniem jest także jakość generowanego prądu, która ze względu na budowę prądnicy, pozostawia dużo do życzenia. Honda proponuje w tym miejscu nowe rozwiązania. Dla przykładu generator EM25 w porównaniu do „typowego ramiaka” o zbliżonej mocy elektrycznej jest lżejszy i mniejszy, posiada cyklokonwerterową stabilizację napięcia. Dodatkowo ma wyjście prądu stałego. Ciekawostką jest nowoczesna prądnica zintegrowana z kołem zamachowym silnika, przez co w ogóle jej nie widać – dodatkowo schowana w kompaktowej obudowie nie jest bezpośrednio narażona na ewentualne uszkodzenie.
Widoczne wyjście prądu stałego 12 V i dwa gniazda 230 V
Fot. Honda
Agregat EU20i to sztandarowy produkt Hondy. Zastosowano w nim takie rozwiązania technologiczne jak: inwerterowa stabilizacja napięcia, wielopolowa, szybkoobrotowa prądnica, wyjście prądu stałego, możliwość autosynchronizacji dwóch agregatów tego samego typu oraz układ ECO Throttle zmniejszający zużycie paliwa w zależności od wielkości podłączonego obciążenia.
Powyższe rozwiązania znajdziemy także w generatorach EU10i i EU30iS.
Na szczególną uwagę zasługują agregaty prądotwórcze Honda EM65iS oraz EU65iS. Posiadają większość rozwiązań zastosowanych w EU20i. Dodatkowo wyposażone są w powiększone zbiorniki oraz tzw. I-monitor – panel kontrolujący parametry pracy.
Podświetlany diodą LED panel przedni
Fot. Honda
Sukces sprzedaży serii EM w ogromnej części zawdzięczany jest oferowaniu jej w połączeniu z układem automatyki. Automatyka umożliwia samoczynne włączenie generatora podczas zaniku napięcia w sieci i jego wyłączenie podczas powrotu napięcia.
Honda EU30i to najnowsze „dziecko” japońskich konstruktorów. W sprzedaży pojawił się w listopadzie 2009 roku. Agregat skierowany jest do odbiorców ceniących wygodę, wysoką jakość wykonania oraz najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Mała waga, cicha praca oraz moc maksymalna równa 3 kW to najmocniejsze parametry tego generatora.
Oryginalna konstrukcja EU30i umożliwia bezpieczne zasilanie najczulszych urządzeń elektronicznych (inwerterowa stabilizacja napięcia) oraz ładowanie akumulatorów (gniazdo DC). Dzięki połączeniu dwóch agregatów EU30i istnieje możliwość uzyskania 6 kW mocy wyjściowej (autosynchronizacja). Włączenie opcji ekonomicznej (Eco Throtlle) inteligentnie zmniejsza zużycie paliwa, w zależności od wielkości obciążenia. Dodatkowo agregat wyposażony jest w podświetlany diodą LED panel przedni i wygodny zestaw transportowy.
Wygodny zestaw transportowy
Fot. Honda
EU30i należy do najlżejszych i najcichszych agregatów prądotwórczych dostępnych na rynku.
A oto zestawienie najważniejszych cech nowego generatora:
- optymalna moc 3 kW, najczęściej oczekiwana przez użytkowników;
- mały ciężar, tylko 35 kg przy uzyskanym poziomie głośności;
- głośność 92 dB(A);
- mikroprocesorowa stabilizacja na-pięcia;
- inteligentny tryb pracy ekonomicznej, oznaczający wydłużony czas pracy;
- automatyczna synchronizacja, możliwość połączenia dwóch agregatów w celu podwojenia mocy na wyjściu (2x3 kW = 6 kW);
- wyjście prądu stałego umożliwiające np. ładowanie akumulatora samochodowego;
- nowoczesny i ergonomiczny kształt zapewniający wygodne użytkowanie;
- podświetlany, czytelny i nowoczesny panel przedni;
- duża stabilność podczas manewrowania, zapewniona przez idealnie umieszczony środek ciężkości.
Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010