Całkowicie elektryczna minikoparka Volvo EX2 zdobyła nagrodę w konkursie Intermat Innovation Awards w kategorii „Roboty ziemne i wyburzeniowe”. Ta prototypowa maszyna EX2 nie wydziela spalin, jest 10-krotnie bardziej wydajna i emituje 10-krotnie mniejszy hałas – wszystko to przy niższych całkowitych kosztach posiadania.
Volvo EX2 to prawdopodobnie pierwszy na świecie prototyp elektrycznej minikoparki. Maszyna jest rozwijana i udoskonalana. Jeszcze nie jest dostępna w sprzedaży
Fot. Volvo CE
W prototypowej minikoparce silnik spalinowy zastąpiono dwoma akumulatorami litowo-jonowymi o pojemności 38 kWh. Magazynowana ilość energii wystarczy do działania maszyny przez 8 godzin w wymagającym środowisku roboczym, np. podczas kopania w twardym gruncie. Dodatkowo architekturę układu hydraulicznego zastąpiono architekturą elektryczną z elektromechanicznymi siłownikami, które optymalizują działanie przekładni łańcuchowej. Rezygnacja z układu hydraulicznego i silnika spalinowego, jak również mniejsze zapotrzebowanie na energię do celów chłodzenia, przyczynia się do znacznego ograniczenia poziomu emitowanego hałasu.
Fot. Volvo CE
Ahcéne Nedjimi, specjalista ds. elektromobilności, kierownik projektu EX2 w Volvo CE
„Dzięki zerowej emisji spalin i 10-krotnie niższemu poziomowi generowanego hałasu, minikoparka EX2 może być używana w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. 10-krotnie większa wydajność i bezobsługowe systemy oznaczają, że koszty eksploatacji i całkowite koszty posiadania są dużo mniejsze. A ponieważ minikoparka EX2 jest całkowicie elektryczna i nie ma w niej żadnych mechanicznych dźwigni, można nią sterować za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu. Przekłada się to na większe bezpieczeństwo operatora podczas pracy w niebezpiecznych warunkach. Ponadto EX2 oferuję taką samą moc i te same możliwości co typowe, konkurencyjne maszyny, a przy tym wyróżnia się większą szybkością w czasie łączonych ruchów. A jako że właśnie takie ruchy minikoparka wykonuje najczęściej, wzrasta produktywność pracy”.
Źródło: Forum Budowlane, nr 3 (262) 2018