Kubota Corporation powstała w 1890 roku w Osace (Japonia). Początkowo zajmowała się produkcją odlewów stalowych i żeliwnych. Obecnie są to komponenty dla przemysłu (rury stalowe, zawory, półfabrykaty odlewnicze), maszyny przemysłowe i rolnicze (silniki diesla, ciągniki, minikoparki, ładowarki kołowe, agregaty prądotwórcze) oraz urządzenia do ochrony środowiska (stacje uzdatniania wody, pompy wodne, maszyny do recyklingu), w sumie firma ma w ofercie blisko 20 tys. wyrobów.
Silniki Kubota V2003M-T (moc 36,5 kW) i V3800DI-TE (moc 73 kW)
Fot. Kubota
Produkcję silników Kubota rozpoczęła w 1922 roku, początkowo były to silniki na naftę, a od 1931 roku również silniki diesla. Aktualnie w ofercie Kuboty znajdują się silniki diesla chłodzone cieczą o mocy od 9,9 do 74 kW, małe silniki diesla (jednocylindrowe) chłodzone powietrzem (z chłodnicą oleju) – o mocy od 4,5 do 7 kW oraz seria silników benzynowych i dwupaliwowych (benzynowo-gazowych) o mocy od 17,5 do 24,2 kW.
O wysokiej jakości i niezawodności tych silników świadczy to, że są używane jako jednostki napędowe zarówno w maszynach budowlanych, drogowych i rolniczych Kuboty, jak i przez innych znanych światowych producentów. Od wielu lat silniki Kubota są montowane w maszynach takich firm, jak: Atlas Copco, Avant Tecno, Bobcat, Bomag, Carrier, Gutbrod, Hako, Hitachi, Holder, Ingersoll, Kaeser, Karcher, Kiefer, Kramer, Leiber, Multikar, Neuson, Ransomes, Rammax, Rasant, Reform, Schäffer, TCM, Toyota, Vibromax.
Polskim dystrybutorem silników diesla od 1998 roku jest Aries Power Equimpment. Ta polsko-japońska spółka z siedzibą w Warszawie utworzona została w 1992 roku. Aries Power Equipment jest również dystrybutorem maszyn i urządzeń Honda Motor Co.
Oferta obejmuje głównie rzędowe silniki chłodzone cieczą serii NSM, 05, 03-M i V3. Seria NSM (New Super Mini) to silniki dwu– i trzycylindrowe o mocy od 9,9 do 16,1 kW. Seria 05 obejmuje silniki trzy– i czterocylindrowe w mocy od 17,5 do 33 kW. Seria 03-M to nowa seria silników z elektronicznym regulatorem prędkości obrotowej o mocy od 23,8 do 44 kW. Do serii V3 należą największe silniki o mocy od 49,8 do 74 kW.
Wszystkie oferowane modele silników spełniają wymagania norm dotyczących emisji spalin – Stage III A i Tier III. Realizowane jest to przez opatentowany przez Kubotę system spalania E-TVCS (Ecology-Three Vortex Com-bustion System) co oznacza ekologiczny, trójwirowy system spalania. W wersjach z wtryskiem bezpośrednim (DI) zastosowano system E-CDIS (Ecology-Center Direct Injection System) czyli ekologiczny, centralny wtrysk bezpośredni. W przyszłości takie rozwiązanie umożliwi, bez ingerowania w podstawowe cechy konstrukcyjne silnika, po zastosowaniu technologii Common Rail, przejście na następny poziom obowiązywania emisji spalin wg. normy Tier IV.
Nowość na rynku – silnik Kubota V3307-DI-T (moc 55,4 kW)
Fot. Kubota
Powyższe rozwiązania oczywiście zmniejszają emisję szkodliwych związków, a dla użytkownika, przez optymalizację procesu spalania, oznaczają mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom hałasu.
Nowością jest silnik V3307-DI-T (o pojemności 3,3 l, mocy 55,4 kW i momencie obrotowym 265 Nm). Zapowiada on nową serię 07, charakteryzującą się zintegrowaną przekładnią umieszczoną między skrzynią korbową, a kołem zamachowym umożliwiającą zamocowanie hydraulicznego układu przeniesienia napędu za pomocą adaptera z boku silnika, i dzięki temu mniejszą długością konstrukcyjną. W silniku tym zastosowano również stalową uszczelkę głowicy, tłoki powlekane siarczkiem molibdenu oraz zwiększono ciśnienie wtrysku. Seria 07 spełnia wymagania norm Stage III A i Tier IV Interim.
Wieloletnie doświadczenie Kuboty wynikające ze współpracy z licznymi producentami spowodowało, że wszystkie modele silników są oferowane w wersji podstawowej z możliwością dobrania kilku opcji osprzętu (chłodnicy, filtra powietrza i paliwa, tłumika, panelu sterującego) w zależności od potrzeb wynikających ze specyfiki zabudowy i optymalizacji konstrukcji maszyny.
Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010