Leinfelden-Echterdingen. Temperatury poniżej zera, drogi pokryte śniegiem lub lodem, krótkie dni i słaba widoczność ? zima jest zawsze szczególnym wyzwaniem dla akumulatorowo-elektrycznych ciężarówek i ich kierowców. Przedsiębiorstwa transportowe stawiają im przecież te same wymogi, co ich odpowiednikom z napędem wysokoprężnym. Testy przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks na początku 2023 roku w fińskim Rovaniemi dowiodły po raz kolejny, że eActros jest w pełni zdolny do działania nawet w bardzo surowych warunkach zimowych. Jednak co jest właściwie najważniejsze podczas użytkowania eActrosa zimą? Kilka kluczowych aspektów naświetlają poniższe pytania i odpowiedzi.
Jak reagują akumulatory eActrosa na zimno?
Niezależnie od zastosowanej technologii ogniw akumulatorowych: jeśli temperatura akumulatora obniża się z powodu niskiej temperatury otoczenia, wzrasta jego rezystancja wewnętrzna. Powoduje to zwiększenie strat mocy i nieznacznie zmniejsza pojemność energetyczną akumulatora. Aby zredukować negatywny wpływ niskich temperatur otoczenia na zasięg pojazdu, można wstępnie przygotować – prekondycjonować termicznie – akumulator za pomocą stacji ładowania, korzystając z dostępnego trybu ładowania. Ogrzanie akumulatora powoduje zmniejszenie jego rezystancji wewnętrznej i umożliwia maksymalny pobór energii.
Na czym polega prekondycjonowanie termiczne akumulatora?
W przypadku dłuższego postoju pojazdu w niskich lub wysokich temperaturach otoczenia, gdy po wielu godzinach zrównuje się z nimi również temperatura akumulatora, kierowca może ustawić godzinę odjazdu, do której akumulator zostanie podgrzany lub schłodzony, a więc osiągnie optymalną temperaturę.
Czym to się różni od normalnego kondycjonowania akumulatora?
W warunkach normalnego kondycjonowania akumulator jest automatycznie wprowadzany w optymalne okno robocze podczas pracy. Dzieje się to więc podczas jazdy lub parkowania z włączoną instalacją wysokiego napięcia. W ramach możliwości technicznych akumulator wysokiego napięcia sam utrzymuje się w idealnym punkcie pracy.
Do jakiej temperatury ujemnej można ładować akumulatory eActrosa?
Podczas ładowania w niskich temperaturach automatycznie włącza się układ ogrzewania, który następnie podgrzewa akumulator do momentu przywrócenia przepływu prądu i możliwości ładowania akumulatora. W temperaturach poniżej minus 19 stopni układ akumulatora wysokiego napięcia przechodzi w tryb samozabezpieczenia, aby utrzymać żywotność ogniw.
Do jakiego stanu naładowania („State of Charge”) można ładować akumulatory eActrosa w ekstremalnie niskich temperaturach?
Zasadniczo nie ma tu dolnej granicy. Ponieważ pojazd wyłącza się odpowiednio wcześnie przed głębokim rozładowaniem. O ile kierowca nie wprowadzi innych ustawień, akumulator ładowany jest zawsze do 100%, niezależnie od temperatury.
Jakie czynniki mogą wydłużać czas ładowania akumulatora wysokiego napięcia?
Na przykład niska bądź wysoka temperatura akumulatora. Negatywny wpływ na czas ładowania może mieć również maksymalny dostępny prąd ładowania stacji ładowania lub ustawienia procesu ładowania w komputerze pokładowym, na przykład w odniesieniu do limitu ładowania.
W jakim zakresie zasięg eActrosa zmniejsza się w ekstremalnie niskich temperaturach?
Nie można w ogólnie odpowiedzieć na to pytanie z uwagi na wiele czynników, które odgrywają tutaj pewną rolę. Przy odpowiednio niskich temperaturach zdecydowanie uzasadnione jest ogrzewanie kabiny i akumulatora. Należy też wziąć pod uwagę, że w niskich temperaturach opory toczenia opon i aerodynamiczny napływ zimnego powietrza są wyższe. Także zimne łożyska napędowe stawiają większy opór, co również zwiększa zużycie energii. Zwiększone zużycie ulega jednak wyrównaniu wraz ze wzrostem przebiegu i ciepła roboczego po rozpoczęciu jazdy. Podsumowując, zużycie energii w warunkach zimowych będzie na początku wyższe, a następnie poprawi się w ciągu dnia.
Czy eActros nagrzewa się szybciej, czy wolniej niż Actros z silnikiem wysokoprężnym?
Inteligentny układ zarządzania temperaturą i energią zapewnia w eActrosie energooszczędne utrzymanie odpowiedniej temperatury zarówno w układzie napędowym, jak i w kabinie kierowcy, nawet w niskich temperaturach. Dzięki mniejszemu obiegowi grzewczemu o dużej mocy eActros ogrzewa kabinę kierowcy zasadniczo szybciej niż samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym. Ponieważ jednak potrzebna do tego energia pobierana jest z zamontowanych w pojeździe akumulatorów, co powoduje zmniejszenie zasięgu, także z tego powodu wskazane jest korzystanie z tzw. prekondycjonowania przy stacji ładowania. Zaleca się również, aby w celu oszczędzania energii po rozpoczęciu jazdy przez jakiś czas używać wyłącznie elementów ogrzewania powierzchniowego, np. ogrzewania fotela lub przedniej szyby.
Czy na zaśnieżonej drodze eActros zachowuje się inaczej niż ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym?
Jak wykazały szeroko zakrojone testy zimowe przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks, eActros doskonale i bez żadnych ograniczeń sprawdza się również na zaśnieżonych drogach. Szczególnie dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości, wynikającemu z umiejscowienia akumulatorów, eActros charakteryzuje się nie tylko doskonałą dynamiką jazdy, ale także znakomitą trakcją. Podobnie jak we wszystkich Actrosach, także w tym pojeździe bezpieczeństwo zwiększają zintegrowane systemy asystujące i układy sterowania. Jednym z najważniejszych jest system MirrorCam, którego kompaktowe kamery charakteryzują się znacznie mniejszą podatnością na zabrudzenia, na przykład błotem pośniegowym, od klasycznych lusterek głównych i szerokokątnych.
Czy na koła eActrosa można zakładać łańcuchy śniegowe?
Tak, nie ma tu żadnych ograniczeń konstrukcyjnych.
Źródło: Daimler Truck