Realizacja budowy obok szeregu innych urządzeń wymaga rozwiązania kwestii transportu pionowego materiałów i ludzi. Zasadniczo problem ten jest rozwiązywany przez zastosowanie żurawi wieżowych oraz dźwigów towarowych i towarowo-osobowych, których zadaniem jest transport lżejszych materiałów oraz osób.


Dźwigi budowlane towarowo-osobowe Scanclimber SC1532-F i SC2032-F
Fot. Scanclimber
Dźwigi budowlane towarowo-osobowe firmy Scanclimber reprezentują modele: SC1432, SC1532, SC1837, SC2032.
Przy budowie niektórych obiektów wznoszonych tradycyjną technologią i remontów obiektów niezależnie od ich wysokości dźwig budowlany jest wystarczającym rozwiązaniem problemu transportu pionowego.
Dźwigi budowlane towarowo-osobowe przeznaczone są do transportu pionowego materiałów oraz osób w budownictwie ogólnym, przemysłowym i inżynieryjnym. Mogą być instalowane na zewnątrz, jak i wewnątrz wznoszonego obiektu.
Zastosowanie dźwigów na każdej budowie ma pełne uzasadnienie. Nawet przy wznoszeniu niewysokich budynków kierownictwo musi zapewnić środki transportujące materiały budowlane na poszczególne kondygnacje. Dźwig budowlany towarowo-osobowy o napędzie zębatkowym jest najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem tego zadania. Do realizacji funkcji transportu pionowego przy budowie wysokich obiektów wskazane jest zastosowanie dźwigów towarowo-osobowych, które mają udźwig do 2000 kg i mogą przewozić w jednej kabinie nawet 18 osób.
Dźwigi mogą także być używane przy pracach elewacyjnych – dostarczając materiał na poszczególne poziomy rusztowań. System sterowania dźwigu zapewnia możliwość jego zatrzymania na każdej wysokości. Sterowanie może odbywać się z jadącej kabiny, a także z poziomu dowolnego przystanku.
Niezależnie od miejsca zamontowania, zastosowanie dźwigów daje oszczędność czasu i podnosi wydajność pracy. Użycie dźwigu zasadniczo skraca cykl oddania obiektu. Duże znaczenie ma również poprawa warunków bezpieczeństwa pracy brygad budowlanych. Tych warunków nie spełniają ani dźwigi linowe, ani wciągarki budowlane. Udźwigi, jakimi charakteryzują się te urządzenia i warunki bezpieczeństwa są znacznie gorsze.
Dźwigi zbudowane są z podstawy ładunkowej – kabiny w dźwigach towarowo-osobowych, poruszającej się po maszcie mocowanym u dołu do jego podstawy i kotwionym do ściany obiektu oraz ze stacji dolnej i przystanków, między którymi organizowany jest transport.

Dźwig Scanclimber SC1837-FL
Fot. Scanclimber
Maszt wykonany jest w postaci prostopadłościennej kratownicy z przymocowaną do jednego z boków na całej wysokości listwą zębatą (w przypadku dźwigu towarowo-osobowego dwukabinowego listwa zębata mocowana jest do dwóch przeciwległych boków). Budowa masztu jest segmentowa – żądaną wysokość uzyskuje się przez skręcanie ze sobą kolejnych elementów. Układ konstrukcyjny kotew pozwala na elastyczne zmiany odległości masztu od ściany obiektu bądź rusztowania rurowego.
Za- i wyładunek transportowanych materiałów i/lub osób odbywa się na pomostach komunikacyjnych – przystankach.
Stacja dolna stanowiąca pierwszy przystanek dźwigu wykonana jest w postaci ogrodzenia zabudowanego na podstawie masztu i wyposażona, w przypadku dźwigu towarowo-osobowego, w dwuskrzydłowe drzwi z zamkiem bezpieczeństwa.
Wykonana w postaci prostopadłościennej klatki kabina dźwigu wyposażona jest w pionowo otwierane drzwi, zabezpieczone blokadą mechaniczną i elektryczną. Otwarcie tych drzwi możliwe jest tylko wtedy, gdy kabina znajduje się na poziomie przystanku.
Dźwig towarowo-osobowy może być wykonany w wersji dwukabinowej, co daje możliwość dwukrotnego zwiększenia wydajności. W takim rozwiązaniu kabiny poruszają się niezależnie od siebie po wspólnym maszcie.
Niewątpliwymi zaletami dźwigów są proste czynności sterownicze, możliwość transportu towarów i ludzi na dowolną wysokość – aż do 300 m, duży udźwig nawet 2000 kg, łatwy montaż, możliwość cynkowania ogniowo najbardziej narażonych na korozję elementów: masztu, kotwienia i podstawy.
Dźwigi budowlane są tak zaprojektowane, aby zapewnić maksymalnie bezpieczeństwo korzystającym z niego osobom.
Konstrukcje firmy Scanclimber mają zastosowanie nie tylko w budownictwie, ale ich adaptacje mogą być również wykorzystywane w warunkach przemysłowych jako: dźwigi kominowe inspekcyjne; dźwigi stoczniowe; dźwigi stacjonarne w magazynach, halach produkcyjnych i obiektach przemysłowych.
Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010