W spycharkach Komatsu znajduje się wiele rozwiązań konstrukcyjnych, ważnych nie tylko dla właściciela maszyny z uwagi na coraz lepsze osiągi i niezawodność, ale istotnych także dla jej operatora. Dzięki temu jego praca staje się bezpieczniejsza i wygodniejsza.

Spycharka Komatsu D51EX-22
Nowoczesna konstrukcja
Wygodę i bezpieczeństwo pracy może zagwarantować tylko maszyna o nowoczesnej konstrukcji oraz wysokich osiągach. Jednymi z założeń towarzyszących konstruktorom spycharek Komatsu było stworzenie trwałej maszyny o uproszczonej, modułowej konstrukcji, charakteryzującej się dodatkowo niskimi kosztami obsługi technicznej. Cel ten został osiągnięty m.in. w spycharce gąsienicowej Komatsu D51EX/PX-22. Nisko opadająca pokrywa silnika i chłodnica zamontowana z tyłu należą do wyjątkowych rozwiązań na rynku. Takie właśnie rozwiązanie gwarantuje doskonałą widoczność i zwiększa bezpieczeństwo.
Spycharka D51EX/PX-22 o mocy silnika 99 kW/133 KM przy 2200 obr./min. ma masę własną 12710 kg (model D51EX-22) albo 13100 kg (D51PX-22). Maszynę tę, spełniającą normy emisji spalin EU Stage IIIA i EPA Tier III, cechuje wysoka ekonomika paliwowa. Liczne elementy konstrukcyjne wykonano z grubych stalowych płyt. Rama główna jest spawana. Inne zasługujące na uwagę elementy konstrukcyjne, wpływające na jej walory eksploatacyjne i użytkowe to hydrostatyczny układ napędowy, pojemny lemiesz nastawny oraz elektronicznie sterowany, hydraulicznie napędzany wentylator.
Duża moc w połączeniu z małym zużyciem paliwa zapewnia maszynie imponujące osiągi zarówno podczas przemieszczania mas ziemi, jak i w trakcie zrywania. W jednostce napędowej zastosowano nowy typ komór spalania oraz zoptymalizowano proces zapłonu. Nowy układ wtryskowy Common Rail, o podwyższonym ciśnieniu, zapewnia lepsze rozpylenie paliwa i większą sprawność cieplną silnika. Dalszą redukcję zużycia paliwa zapewnia chłodnica powietrza doładowującego, chłodząca powietrze tłoczone przez turbosprężarkę do cylindrów.
Zasadniczy wpływ na wysokie osiągi spycharki D51EX/PX-22 ma hydrostatyczny układ napędowy, zapewniający dużą siłę napędową, dokładnie wtedy, gdy jest ona potrzebna, a jednocześnie ekonomikę paliwową w masowych i precyzyjnych robotach ziemnych. Operator ma do dyspozycji dwa tryby działania: „tryb szybkiej zmiany biegów” i „tryb płynnej zmiany prędkości”, umożliwiające realizację wielu różnych zadań.
Jednostka sterująca przekładnią hydrostatyczną (HST) monitoruje parametry silnika oraz obciążenie osprzętu roboczego i opory układu napędowego, a następnie ustala wydatek pompy i chłonność silnika przekładni HST, tak aby uzyskać optymalną prędkość i siłę uciągu. Ponadto jednostka sterująca reguluje moc obydwu przekładni podczas skrętów, umożliwiając obrót maszyny w miejscu, nawet przy bardzo małych prędkościach jazdy. Dzięki temu spycharka jest wyjątkowo zwrotna.
Jednostka sterująca przekładnią automatycznie i bezstopniowo reguluje prędkość jazdy we wszystkich zakresach, ułatwiając tym samym wydajną pracę, bez żadnych szarpnięć. Dzięki temu, że zmiana biegu następuje automatycznie we właściwym momencie, wzrasta wydajność pracy i maleje zużycie paliwa.
W każdych warunkach wentylator chłodnicy wiruje z najniższą możliwą prędkością obrotową. Kierunek obrotów i prędkość obrotowa są sterowane elektronicznie, zależnie od temperatury cieczy chłodzącej i oleju hydraulicznego. Dzięki temu, w porównaniu z wentylatorem napędzanym paskiem, spada pobór mocy silnika, zużycie paliwa, emisja hałasu. Dodatkowy wzrost wydajności chłodzenia zapewnia duża powierzchnia wylotowa wentylatora. Wlot powietrza do wentylatora jest zabezpieczony gęstą siatką, zatrzymującą nawet bardzo małe zanieczyszczenia.
Podwozie Komatsu Plus dostępne jest w wyposażeniu standardowym. Obniżona konstrukcja z podwójnymi tulejami ogniw gąsienic jest wytrzymała, jednocześnie zapewnia maszynie wydajność i stabilność pracy także w bardzo trudnych warunkach terenowych. Trwałość podwozia gwarantują nowe, wzmocnione ogniwa gąsienic z pływającymi tulejami i uszczelnieniami oraz nowe osłony rolek gąsienic. Dla ułatwienia obsługi technicznej środkowy czop wahacza może być smarowany zdalnie. Sekcje dzielonych kół napędowych mogą być wymieniane ręcznie, przez jedną osobę.
Operator w komfortowych warunkach
Przesunięta do przodu kabina o zintegrowanej konstrukcji ROPS/FOPS, z dużymi przyciemnianymi szybami gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo pracy operatora. Ta wyjątkowa cecha zapewnia zauważalny wzrost wydajności i bezpieczeństwa pracy, ponieważ w każdej sytuacji są widoczne lemiesz, zrywak i obiekty znajdujące się w pobliżu. W kabinie operator nie tylko ma do dyspozycji wystarczającą ilość miejsca, ale także znajduje się bliżej lemiesza, co dodatkowo zwiększa pole widzenia i komfort podczas pracy.
Na wysoki komfort wpływ mają także takie cechy konstrukcyjne i rozwiązania użytkowe, jak przestronność i niski poziom hałasu w kabinie ciśnieniowej czy łatwość sterowania za pomocą joysticków PCCS (Palm Command Control System). Ergonomiczne joysticki umożliwiają prowadzenie maszyny. Joystick sterujący lemieszem współpracuje z zaworem proporcjonalnym PPC (Proportional Pressure Control), zapewniając precyzję i płynność ruchów roboczych – i w rezultacie większą wydajność pracy.

Dzięki nisko opadającej pokrywie silnika, spycharka D51EX/PX-22 zapewnia operatorowi doskonałą widoczność na miejsce pracy
Fot. Komatsu
Stanowisko operatora jest ciche. W zawieszeniu kabiny zastosowano amortyzatory wypełnione olejem silikonowym, które izolują kabinę od nadwozia maszyny i pochłaniają drgania. Bardzo niski poziom hałasu wynika również z nowatorskiego rozwiązania, jakim jest umieszczenie chłodnicy z tyłu maszyny i zastosowanie wolnoobrotowego hydraulicznie napędzanego wentylatora. Kabina zachowuje całkowitą szczelność i jest wyposażona w filtry powietrza. Nadciśnienie panujące w jej wnętrzu zapobiega przedostawaniu się kurzu. Co więcej, do wykończenia wnętrza użyto wysokiej jakości materiałów pochłaniających dźwięk.
W pełni regulowany, ergonomiczny fotel z zagłówkiem i zawieszeniem pneumatycznym umieszczony jest blisko środka ciężkości maszyny. Pulpit sterowniczy to drugi najważniejszy element stanowiska operatora. Wielofunkcyjny monitor wyposażony jest w ważną funkcję autodiagnostyki: w czasie rzeczywistym wyświetla informacje dotyczące czasu pracy, prędkości obrotowej silnika, poziomu paliwa, i temperatury cieczy chłodzącej. Pokazuje również informacje obsługowe, takie jak np. zalecany termin wymiany filtrów oleju, oraz diagnostyczne, np. sygnalizując usterki. Ponadto wyświetlane są szczegółowe informacje serwisowe przeznaczone dla mechaników.
Wejście do kabiny jest bezpieczne i wygodne: zapewniają to liczne poręcze i stopnie wejściowe, znajdujące się zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz kabiny.
Codzienna obsługa bez problemów
O komforcie operatora decyduje również codzienna obsługa techniczna. W przypadku spycharek Komatsu chłodnicę z napędzanym hydraulicznie i odchylanym do góry wentylatorem umieszczono z tyłu maszyny, filtry paliwa i oleju silnikowego są łatwo dostępne od przodu silnika. Łatwiejszy jest również dostęp do większości punktów obsługowych oraz wykonywanie takich czynności, jak tankowanie paliwa lub czyszczenie szyb. Drzwiczki serwisowe zapewniają wygodny i bezpieczny dostęp do punktów obsługi codziennej z poziomu podłoża. Przeguby ramy lemiesza i łożysko siłownika obrotu lemiesza są smarowane zdalnie.
Obsługę techniczną spycharki można precyzyjnie zaplanować wykorzystując system Komtrax służący do monitorowania maszyny przez satelitę. System wysyła informacje o terminach koniecznej wymiany filtrów i olejów. Jest to dodatkowy element, podnoszący także komfort psychiczny operatora, pozwala mu bowiem lepiej zaplanować swoją pracę.
Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010