Przedsiębiorca poszukuje firmy doradczej, kiedy jego organizm biznesowy nie funkcjonuje najlepiej, pojawiają się cyklicznie te same problemy (np. ponadprzeciętna fluktuacja kadry) lub wydarzył się niepokojący incydent (np. utrata kluczowego klienta). Taka firma, aby mogła usunąć przyczyny niepowodzeń, powinna dysponować odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.
Rys. PM Doradztwo Gospodarcze
Polskie, małe i średnie firmy działają często na podstawie uzmysłowionej, ale niewyartykułowanej i niezweryfikowanej strategii. Korzyść z opracowania strategii to przemyślany, dobrze opisany, wymierny cel, do którego firma chce dążyć w określonej perspektywie czasowej. Jednak sformułowanie strategii nie przysporzy ani klientów ani dochodów, jeśli nie zostaną wdrożone odpowiednie działania. Dlatego ważna jest dekompozycja celu strategicznego na konkretne zadania, przypisane do osób odpowiedzialnych za ich realizację, ze zdefiniowanymi miernikami stopnia ich wykonania i sposobami monitorowania. Strategia pokazuje cel i drogę do niego. A pomiar rezultatów pozwala orientować się czy firma zmierza do celu optymalną ścieżką, czy też błądzi, drepcze w miejscu czy może podąża drogą okrężną. Taki monitoring pozwala też wprowadzać na bieżąco ewentualne korekty w działaniach. W praktyce dla wielu polskich MMŚP jedynym miernikiem jest rachunek zysków i strat oraz bilans – te jednak informują o tym, co się wydarzyło w przeszłości. Monitorowanie stopnia realizacji strategii pozwala weryfikować czy bieżące działania pozwolą zobaczyć dobry wynik finansowy po zamknięciu roku obrachunkowego.
Ważnym czynnikiem sukcesu jest utożsamianie się załogi ze strategią i strategicznymi celami, bowiem tylko wówczas personel ma motywację do podjęcia wysiłku realizacji postawionych zadań. Aby było to możliwe, strategia musi być załodze właściwie komunikowana.
„Do skorzystania z doradztwa skłonił nas czysty przypadek życiowy, ale w biznesie – jak w sporcie – wiatr wieje w plecy lepszym... Przyszedł czas na zmiany w podejściu do naszego biznesu, którym zajmujemy się od 20 lat. Pomysły do strategii firmy się wytarły, wypaliły” – wyjaśnia Robert Jopp, prezes firmy KER+3MR.
„Najlepiej pracowało mi się na początku, kiedy zostałem prezesem zarządu. Wtedy widziałem wszystko na świeżo. Chciałbym wiedzieć czy nie popadliśmy w rutynę” – mówi prezes średniej firmy budowlanej.
W taki sposób często klienci określają motywy, które skłoniły ich do podjęcia współpracy w zakresie doradztwa strategicznego. Doświadczeni doradcy potrafią, bowiem dostrzec to, czego nie widać z wewnętrznej perspektywy organizacji. Ostrość obiektywnego postrzegania wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań aktywności biznesowej, szans i zagrożeń, zacierana jest przez rutynę, skupienie się na działalności operacyjnej i brak impulsu do wyjścia poza utarte schematy działania. Tymczasem szybko zmieniające się warunki prowadzenia działalności gospodarczej, zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów, silna konkurencja w warunkach dekoniunktury sprawiają, że definiowanie i weryfikacja celów strategicznych, pomiar stopnia ich realizacji nie może być aktem jednorazowym, lecz działaniem permanentnym. Dlatego doradztwo strategiczne stanowić może istotny element wsparcia w osiąganiu przewag konkurencyjnych.
Rys. PM Doradztwo Gospodarcze
Doradztwo strategiczne nie jest monologiem. Doradcy są tylko katalizatorem, zadają pytania, podsuwają pomysły, animują dyskusję wśród kluczowych pracowników i wśród kadry zarządzającej. Poddają w wątpliwość dotychczasowy model biznesowy, zachęcają do spojrzenia na własną firmę z punktu widzenia rynku i klienta, konkurencji i kooperantów. Namawiają do optymalizacji procesów biznesowych, poszukiwania szans i identyfikacji zagrożeń. Wszystko po to, by w dialogu z właścicielami i kadrą zarządzającą wypracować najbardziej obiecujący kierunek zmian prowadzących do realnego, zrównoważonego rozwoju firmy i jej rynkowego sukcesu.
Według wewnętrznych badań firmy PM Doradztwo Gospodarcze, na 78 firm objętych usługami doradczymi w ostatnich 24 miesiącach ponad 3/4 deklarowało osiągnięcie wymiernych korzyści biznesowych. To one decydują o tym, czy nakłady wydatkowane na usługi doradztwa strategicznego są oceniane jako uzasadnione, ponieważ znajdują swoje pozytywne odzwierciedlenie w wynikach finansowych firmy.
W ostatnich latach istnieje możliwość skorzystania z doradztwa strategicznego finansowanego w całości ze środków Unii Europejskiej. Na obszarze województwa śląskiego realizowany jest projekt „Strateg. Planowanie strategiczne szansą na sukces śląskich MŚP.
Zainteresowanych zapraszamy do odwiedzenia strony PM Doradztwo Gospodarcze, gdzie można zapoznać się ze szczegółami i warunkami uczestnictwa w tym i innych programach doradczych.
Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (209) 2013