Rozmowa z Jackiem Zawadzkim Prezesem zarządu Agrex Arcon Sp. z o.o.

Fot. Forum Budowlane
Forum Budowlane: Czy może Pan krótko przybliżyć firmę Agrex Arcon Czytelnikom. Od kiedy działa, jakie przeobrażenia przeszła?
Jacek Zawadzki: Firma rozpoczęła swoją działalność w grudniu 1991 roku pod nazwą Agrex. Sprzedaż rozpoczęliśmy już w roku następnym. Podstawowym celem założenia spółki była dystrybucja maszyn budowlanych marki Case na rynku polskim. W tym czasie w spółce pracowały trzy osoby.
W 2002 roku kapitał został podwojony o 100%, z czego 50% udziałów objęła Grupa Arcon. W związku z tym uległa również zmianie nazwa firmy. W tym samym roku siedziba została przeniesiona na ul. Baletową w Warszawie.
Po następnych przekształceniach, w roku 2009 przenieśliśmy się do kolejnej lokalizacji przy
ul. Puławskiej. Obecnie w firmie zatrudnionych jest 7 osób. Agrex Arcon jest członkiem prestiżowej organizacji Business Centre Club oraz Stowarzyszenia Dystrybutorów Maszyn Budowlanych. Posiadamy wdrożony i certyfikowany System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001:2000 dla dystrybucji oraz obsługi technicznej maszyn budowlanych i leśnych. Za dynamiczny rozwój i pełną wiarygodność zostaliśmy nagrodzeni „Gazelą Biznesu 2007” oraz „Gazelą Biznesu 2008”.
FB: Od momentu powstania zmienił się także zakres oferty. Co znajduje się w niej obecnie?
JZ: W 2008 roku oddaliśmy dystrybucję maszyn Case i Manitou firmie Intrac Polska. Działalność Agrex Arcon skoncentrowała się na podnośnikach koszowych oraz maszynach do przeróbki odpadów.
Obecnie nasza oferta składa się z podnośników samojezdnych Versalift amerykańskiego koncernu Time, podnośników włoskiej firmy Isoli oraz maszyn do rozdrabniania i recyklingu odpadów austriackiej firmy Komptech. Dla branży budowlanej przeznaczone są przede wszystkim podnośniki Versalift.
Od momentu powstania do chwili obecnej sprzedaliśmy 2000 nowych maszyn, z czego 1600 to maszyny budowlane (koparki, koparkoładowarki, koparki łańcuchowe, kilkadziesiąt ładowarek teleskopowych, 168 podnośników samojezdnych i koszowych). W 20-letniej historii firmy reprezentowanych było wiele światowych marek, w tym m.in.: Case, Manitou, Aztec, Bell.
FB: Czym podnośniki Versalift wyróżniają się spośród innych dostępnych na rynku? Jakie oferują rozwiązania?
JZ: Versalift jest największym sprzedawcą podnośników na rynku europejskim i drugim na świecie. Dysponuje ogromną ilością modeli, co pozwala zaspokoić wszystkie wymagania klientów. Firma jest jednym z oddziałów amerykańskiego koncernu Time. Od momentu powstania w 1965 roku do chwili obecnej Versalift wyprodukował ponad 90 tys. podnośników. Główna europejska siedziba firmy znajduje się w Danii, a montownie we Francji i Wielkiej Brytanii. Versalift dysponuje sprawnie działającą siecią dystrybucyjną w Europie i na świecie. Oferta Versalift składa się z trzech linii produktowych. Pierwszą stanowią podnośniki koszowe montowane na podwoziach samochodów otwartych, w liczbie ponad 30 modeli. Wysokość pracy tej grupy kształtuje się w zakresie 14–22 m.
Druga grupa to podnośniki montowane na podwoziach samochodowych zamkniętych typu van. Gama urządzeń w tej grupie również wynosi ponad 30 modeli, a wysokości pracy od 9 do 18 m. Versalift jest największym producentem takich podnośników na świecie.
Ostatnia linia to podnośniki do pracy pod napięciem izolowane do 750 kV. Tutaj oferta jest szersza, głównie ze względu na duże zainteresowanie ze strony firm energetycznych. Versalift oferuje ponad 35 modeli podnośników izolowanych. Dostarczane są na podwoziach otwartych i zamkniętych typu van. Wysokość pracy oscyluje w zakresie od 11 do 25 m. Warto zaznaczyć, że firma należy do grona nielicznych producentów tego typu urządzeń na świecie.

Fot. Isoli
FB: Jeżeli chodzi o nowości. Czego można się spodziewać w najbliższym czasie?
JZ: Na pewno taką nowością są podnośniki ekologiczne z zerową lub obniżoną emisją spalin. Jest to zupełnie nowa dziedzina, w której działa Versalift. Obejmuje przede wszystkim podnośniki ze 100-procentowym napędem elektrycznym. Dotyczy to zarówno samochodu, jak i samego urządzenia. W tej grupie dostępnych jest 6 modeli o wysięgu od 11 do 18 m.
Kolejne cztery podnośniki mają napęd hybrydowy. Dostępne są także dwa modele zasilane gazem ziemnym. Wszystkie dostarczane są łącznie z podwoziem. Ich premiera miała miejsce podczas tegorocznych targów bauma w Monachium.
FB: W Państwa ofercie znajdują się także podnośniki Isoli. Czy można prosić o krótką informację na temat tej oferty?
JZ: Isoli to firma istniejąca od 1946 roku. Specjalizuje się w produkcji podnośników oraz różnego rodzaju innych specjalistycznych zabudów.
Podnośniki koszowe Isoli charakteryzują się przede wszystkim prostą budową. Montowane są na podwoziach samochodów otwartych. W sumie w ofercie znajduje się 10 modeli podnośników, w tym trzy modele izolowane do 1 kV. Umożliwiają one pracę na wysokości od 14 do 35 m.
Są to niezawodne urządzenia, sprawdzające się zwłaszcza na rynku polskim, gdzie często o zakupie decyduje cena. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że większość modeli przeznaczona jest do montażu na 3,5-tonowych podwoziach.
FB: Jakie podnośniki wybierają polscy odbiorcy?
JZ: W Polsce największą popularnością cieszą się głównie podnośniki na podwoziach otwartych. W tym segmencie odnotowujemy znaczącą sprzedaż. Minimalne jest zainteresowanie podnośnikami na podwoziach typu van. Sprzedaliśmy do chwili obecnej jedynie kilka sztuk. Warto zaznaczyć, że jest to segment rynku podnośników koszowych, który zaczyna dominować w Europie Zachodniej.
Największymi odbiorcami podnośników są firmy energetyczne, które kupują najczęściej urządzenia o wysokości pracy do 20 m, montowane na podwoziach 10-tonowych. Oczywiście spora część sprzedanych przez nas podnośników trafiła do firm budowlanych.

Podnośnik koszowy Isoli PT 225
Fot. Isoli
FB: Czy potencjalni klienci mogą liczyć na jakieś promocje lub pomoc w finansowaniu zakupu podnośnika?
JZ: Jedna z ostatnich, aktualnie trwających promocji dotyczy właśnie podnośnika Isoli. Jest to model oznaczony symbolem PNT 205 SR z podwójnym pantografem zabudowany na podwoziu otwartym Ford Transit o masie 3,5 tony. Wysokość pracy tego urządzenia wynosi 20,3 m. Podnośnik oferowany jest z bardzo bogatym wyposażeniem standardowym i w bardzo konkurencyjnej cenie. Czas oczekiwania na ten podnośnik wynosi tylko 3 dni. Po więcej szczegółów dotyczących tej oferty zapraszam na naszą stronę internetową.
Proponujemy także różnorodne możliwości finansowania zakupu podnośników z naszej oferty, także w formie leasingu. Podnośniki mogą być także montowane na podwoziach dostarczonych klienta. Oczywiście zapewniamy uzyskanie niezbędnych atestów i odbiorów Urzędu Dozoru Technicznego.
FB: I ostatnie pytanie. Jakie są plany firmy na najbliższe miesiące?
JZ: Rozważamy możliwość montażu podnośników Versalift w Polsce. Obecnie musimy wysyłać podwozie do fabryk Versalift lub Isoli. W chwili obecnej szukamy partnera, który będzie się tym zajmował. Jest to jednak w planach i na razie skupiamy się głównie na bieżącej sprzedaży.
FB: Dziękujemy za rozmowę.
Źródło: Forum Budowlane, nr 8 (171) 2010