Firma JCB rozszerza i udoskonala serię kompaktowych, przegubowych ładowarek kołowych poprzez wprowadzenie trzeciego modelu oraz silników zgodnych z wymaganiami normy Tier 4, zapewniających większy moment obrotowy i ograniczoną emisję. Firma dodaje do oferty wytrzymały, podstawowy model przeznaczony na wymagający rynek wynajmu; udoskonalone silniki zostaną także zastosowane w modelach ładowarek teleskopowych JCB TM180 i TM220.

Oferta udoskonalonych ładowarek
Poprzednie modele ładowarek kołowych 406 i 409 zostały zastąpione przez modele 406, 407 i 409. Wszystkie trzy maszyny są napędzane przez silnik JCB Diesel by Kohler o pojemności 2,5 litra, specjalnie zaprojektowany pod kątem maszyn JCB, bez konieczności stosowania kosztownego filtra cząstek stałych (DPF).
Model 406 jest obecnie podstawowym modelem z silnikiem mechanicznym o mocy 37 kW (50 hp), przeznaczonym dla sektora wynajmu, natomiast model 407 przejmuje rolę wcześniej pełnioną przez model 406, z chłodzonym wodą i elektronicznie sterowanym silnikiem o mocy 48 kW (64 hp). 409 pozostaje modelem wysokowydajnym, z nową wersją tego samego, niezwykle wydajnego silnika o mocy 55 kW (74 hp).

Firma JCB kontynuuje ścisłą współpracę (której rozpoczęcie ogłoszono we wrześniu 2013 r.) z firmą Kohler, dostarczającą silniki specjalnie wyprodukowane dla kompaktowych maszyn JCB. Chłodzone wodą silniki Kohler z wtryskiem bezpośrednim są oznaczane marką JCB Diesel by Kohler; tak jak silnik EcoMAX firmy JCB spełniają wzmagania normy Tier 4 Final w zakresie emisji bez konieczności stosowania złożonych układów z filtrem cząstek stałych (DPF).
"Osiągnięcie przez firmę Kohler zgodności z normą Tier 4 Final bez potrzeby stosowania dużych filtrów DPF jest zgodne z naszą własną strategią i daje naszym projektantom maksymalną elastyczność, jeśli chodzi o spełnienie wymagań dotyczących konstrukcji i rozmieszczenia elementów maszyn" - mówi Alan Tolley, zajmujący w JCB stanowisko Director of Engine Programmes. "Te niezwykle wydajne silniki zapewnią naszym klientom większą efektywność i mniejsze zużycie paliwa".

Większa wydajność
Chociaż moc wyjściowa jest podobna do mocy poprzednich modeli (407 daje o 4% więcej niż stary model 406), model 407 oferuje niesamowity wzrost szczytowego momentu obrotowego aż o 58%, natomiast model 409 zapewnia moment o 20% wyższy przy niskich obrotach silnika na poziomie zaledwie 1500 obr./min. Parametry te przekładają się na zwiększoną wydajność operacji ładowania i większe siły odspajania nawet przy niskich obrotach, dzięki czemu praca operatora jest łatwiejsza, zmniejszone zostają także poziomy hałasu i emisji.
Poziomy hałasu są jeszcze bardziej ograniczone poprzez zastosowanie wentylatora chłodzącego z czujnikiem temperatury, który działa tylko wtedy, gdy jest to wymagane, dzięki czemu zmniejszone zostaje zużycie paliwa i obciążenie silnika.
Ładowarki oferują klientom dodatkowe korzyści dzięki zmienionej konstrukcji tylnego podwozia umożliwiającej założenie sprzętu do holowania oraz innych narzędzi, co zwiększa uniwersalność maszyn i możliwości ich wykorzystania. Model 407 jest dostępny z opcjonalną przekładnią obsługującą duże prędkości, dzięki której maszyna idealnie nadaje się do holowania i transportu między różnymi miejscami pracy. Można także wykorzystać dodatkowe układy hydrauliczne o wysokim przepływie, dzięki którym maszyna lepiej nadaje się do pracy z bogatszym osprzętem wymagającym zasilania. Dzięki udoskonalonemu systemowi sterowania za pomocą drążka obsługującego zmianę biegów i wiele funkcji układu hydraulicznego praca z maszyną jest bardziej wygodna i intuicyjna.
Klienci mogą także zażyczyć sobie użycia całkowitej blokady mechanizmu różnicowego na osi przedniej, dzięki czemu podczas kopania oraz pracy w trudnych warunkach terenowych zapewniona jest maksymalna przyczepność.
Dzięki nowej konstrukcji maski i przeciwciężaru maszyny zyskały masywny wygląd, zgodny z wizerunkiem korporacji. W maszynach udoskonalono także wnętrze kabiny, wyposażonej w nowy panel przyrządów. Opcjonalnie dostępny jest także immobiliser, zwiększający ochronę przed kradzieżą.
Udoskonalenia w ładowarkach teleskopowych
Konstrukcja ładowarek z teleskopowym wysięgnikiem TM180 i TM220 firmy JCB jest oparta na konstrukcji ładowarek kołowych 407 i 409, dzięki czemu stosowane są w nich takie same udoskonalenia. Udźwig modelu TM180 wynosi 1800 kg, natomiast model TM220 zapewnia maksymalny udźwig 2200 kg. Maksymalna wysokość podnoszenia obydwu maszyn wynosi 4,5 m.
Źródło i zdjęcia: JCB