Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów
Rok wydania: Numer:
Forum Budowlane 2015/7
Szanowni Czytelnicy

W pierwszym wakacyjnym numerze naszego miesięcznika, chciałbym zwrócić Państwa uwagę na tematy związane, krótko mówiąc ze smarowaniem.

Troska o zwiększanie niezawodności maszyn przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów ich eksploatacji oraz spełnianie coraz większych wymagań zachowania czystości i norm ekologicznych, stawia przed producentami konieczność stosowania nowoczesnych metod smarowania. Jedną z najczęstszych przyczyn awarii maszyn są bowiem problemy związane z ich niewłaściwym smarowaniem.

W czwartej części cyklu „Co operator wiedzieć powinien” autor zwraca zatem uwagę na prawidłową obsługę układów automatycznego smarowania. Układy takie montowane w niektórych maszynach budowlanych, stanowią bardzo ważny element, wpływający na wydłużenie żywotności podzespołów, które muszą być smarowane. Niezawodność działania, prawidłowość funkcjonowania to podstawowe ich cechy, natomiast trwałość smarowanych „części” zależy w głównej mierze od operatora i właściwie przeprowadzonych czynności obsługowych układów automatycznego smarowania (str. 27).

Równie ważny, w obsłudze maszyn i pojazdów budowlanych, jest dobór odpowiednich środków smarnych. Przedsiębiorstwa, których flota składa się z różnych pojazdów, dążą do ujednolicania kupowanych środków smarnych. Mniejsza liczba smarów i olejów jest także korzystna z punktu widzenia magazynowania jak i serwisowania. Należy jednak zdać sobie sprawę, że zagadnienie to nie jest proste, gdyż ściśle zależy od rodzaju pojazdu, wieku i stopnia zużycia. Jednak, również i w tym przypadku można nakreślić pewne ogólne zasady prawidłowego postępowania (str. 30).

Zachęcam również do lektury pozostałych artykułów

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa
Forum Budowlane 2015/6

Szanowni Czytelnicy

Branża budowlana potrzebuje nie tylko maszyn, ale również samochodów ciężarowych, w tym przede wszystkim podwozi pod zabudowę. Jest coraz bardziej wymagająca, głównie pod względem efektywności wykorzystania i wytrzymałości, co wynika ze zmiennych warunków, w jakich pojazdy są eksploatowane – trudny teren i drogi utwardzone. Producenci starają się zatem zaspokoić oczekiwania przedsiębiorców, te dotyczące lepszej trakcji, wytrzymałości, mniejszego zużycia paliwa, czy poprawy komfortu pracy kierowcy, ale także łatwiejszego montażu nadwozia. I udaje się im to z powodzeniem. O najnowszych technologiach, jakie zawitały do pojazdów budowlanych piszemy w artykule „Podwozia pod zabudowy budowlane” (str. 36).

Firmy motoryzacyjne proponują także specjalne, lekkie podwozia dedykowane pod konkretne zabudowy – np. betonomieszarki. Na korzyści płynące z użycia takiego rozwiązania zwraca uwagę nasz rozmówca w wywiadzie „Napędza nas technologia” (str. 34).

Podwozie jest nierozłącznie związane z konkretną zabudową, niezależnie od tego, czy będzie to betonomieszarka, pompa do betonu lub wywrotka. Szczególnie wywrotki stanowią dużą grupę zabudów wykorzystywanych w budownictwie. Piszemy o nich w opracowaniu redakcyjnym „Ciężkie zabudowy wywrotki” (str. 39). Bardzo popularne są konstrukcje typu half-pipe oraz mające możliwość wysypu na dwie lub trzy strony. Oferta rynkowa jest w tym zakresie imponująca. Dominują głównie polscy producenci, ale nie ma problemu z doborem wywrotek znanych firm zagranicznych.

Zachęcam także do lektury pozostałych artykułów

Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny

Forum Budowlane 2015/5

Szanowni Czytelnicy

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszych stoisk na majowych targach branżowych. Będziemy w Poznaniu, Kielcach i Bydgoszczy.

Termin 6–9 maja został zarezerwowany dla drugiej edycji targów Intermasz odbywających się w Poznaniu. Na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich, będzie można zapoznać się z najnowszymi maszynami i specjalistycznym sprzętem skierowanym dla sektora budowlanego. Z przedstawicielami redakcji „Forum Budowlanego” będzie można spotkać na stoisku 11C
w pawilonie 3.

Kolejna impreza, to coroczne święto drogownictwa, tym razem odbywające się w dniach 13–15 maja, którego organizatorem są Targi Kielce. Główną imprezą jest oczywiście Autostrada–Polska. Towarzyszą jej Maszbud, Rotra, Traffic-Expo – TIL oraz debiutujący w tym roku Międzynarodowy Salon Techniki Parkingowej Europarking. Mamy nadzieję, że poza interesującymi maszynami drogowymi, ciekawym dodatkiem będzie również dziennik targowy „Forum Budowlane Expo”. Jest on wydawany przez naszą redakcję od 2005 roku. W bieżącym ukażą się dwie edycje, na pierwszy i drugi dzień targów. Podobnie jak w latach ubiegłych, zamiarem naszym jest, aby każdy zwiedzający taką gazetę otrzymał i mógł zapoznać się z nowościami i najbardziej aktualnymi wydarzeniami, jakie będą miały miejsce podczas trwania „Autostrady”. Zapraszamy oczywiście na nasze stoisko nr 61 w hali F.
Koniec miesiąca należy do bydgoskich targów Wod-Kan, które odbędą się od 26 do 28 maja. Przypominamy, że w tym roku, ekspozycja skierowana do sektora wodociągowego i kanalizacyjnego, przeniesiona została na tereny Hali „Łuczniczka”. Nasze stoisko ma nr C131.

Zachęcam do wizyty na targach, a także do lektury aktualnego wydania miesięcznika

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa

Forum Budowlane 2015/4

Szanowni Czytelnicy

Przed nami miesiąc maj i maraton targów branżowych. Większość już zapewne wybrała Intermasz, Autostradę–Polską/Bumasz lub będzie na obydwu imprezach. Firm maszynowych nie zabraknie także na bydgoskich targach Wod-Kan, które odbywają się jako ostatnie. Dystrybutorzy największych światowych marek zaprezentują jak zwykle wiele nowości. Także pod kątem towarzyszących targom konferencji i prezentacji wygląda to ciekawie. Po bardziej szczegółowe informacje odsyłam na strony internetowe organizatorów targów.

Warto także zajrzeć na łamy „Forum Budowlanego”. Szczególnie polecam tutaj pierwszą część cyklu „Co operator wiedzieć powinien”. Współczesne maszyny i urządzenia do robót ziemnych, budowlanych i drogowych, potrzebują niezawodnych jednostek napędowych, jakimi są silniki spalinowe. Za poprawność działania i wydłużenie ich żywotności, w dużym stopniu odpowiada operator. Poprzez proste czynności obsługi codziennej może on zmniejszyć prawdopodobieństwo powstania awarii, i tym samym obniżyć całościowe koszty eksploatacji (str. 18).

Godne uwagi jest także opracowanie dotyczące koparek kołowych. Maszyny te uważane są za prawdziwie uniwersalne i od zawsze cenione przez przedsiębiorców budowlanych. Jest zatem pewne, że także najnowsze, tegoroczne modele, o których mowa w artykule „Koparki kołowe zawsze na czasie”, znajdą również swoich fanów (str. 34).

Życzę przyjemnej lektury

Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny
Forum Budowlane 2015/3
Szanowni Czytelnicy

Przed nami miesiąc maj i maraton targów branżowych. Większość już zapewne wybrała Intermasz, Autostradę–Polską/Bumasz lub będzie na obydwu imprezach. Firm maszynowych nie zabraknie także na bydgoskich targach Wod-Kan, które odbywają się jako ostatnie. Dystrybutorzy największych światowych marek zaprezentują jak zwykle wiele nowości. Także pod kątem towarzyszących targom konferencji i prezentacji wygląda to ciekawie. Po bardziej szczegółowe informacje odsyłam na strony internetowe organizatorów targów.

Warto także zajrzeć na łamy „Forum Budowlanego”. Szczególnie polecam tutaj pierwszą część cyklu „Co operator wiedzieć powinien”. Współczesne maszyny i urządzenia do robót ziemnych, budowlanych i drogowych, potrzebują niezawodnych jednostek napędowych, jakimi są silniki spalinowe. Za poprawność działania i wydłużenie ich żywotności, w dużym stopniu odpowiada operator. Poprzez proste czynności obsługi codziennej może on zmniejszyć prawdopodobieństwo powstania awarii, i tym samym obniżyć całościowe koszty eksploatacji (str. 18).

Godne uwagi jest także opracowanie dotyczące koparek kołowych. Maszyny te uważane są za prawdziwie uniwersalne i od zawsze cenione przez przedsiębiorców budowlanych. Jest zatem pewne, że także najnowsze, tegoroczne modele, o których mowa w artykule „Koparki kołowe zawsze na czasie”, znajdą również swoich fanów (str. 34).

Życzę przyjemnej lektury
Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny
Forum Budowlane 2015/2
Szanowni Czytelnicy

Innowacje nie omijają branży maszyn do transportu i podawania mieszanki betonowej. Mowa tu przede wszystkim o pompach i tzw. gruszkach, które pochodzą od liczących się na rynku producentów.
I tak, w 2015 roku firma Putzmeister oferuje przede wszystkim maszyny, które po ponad 50 latach doświadczeń w produkcji pomp do betonu dopracowała w każdym detalu. W dalszym ciągu kontynuowana jest linia „nowej generacji”, a także wprowadzane kolejne modele po przebudowie. Firma dostarcza również betonomieszarki, w tym zabudowane na specjalnym podwoziu z nisko położonym środkiem ciężkości (str. 20).

Od początku 2014 roku w Europie obowiązują nowe normy emisji spalin Euro 6 dla pojazdów ciężarowych. Aby dostosować się do rygorystycznych limitów emisji tlenków azotu i cząstek stałych, stosowane są m.in. dodatkowe elementy, które zwiększają masę pojazdów. Nie pozostało to bez wpływu na ładowność i związaną z tym mniejszą sprzedaż. Mając to na uwadze firma Stetter opracowała całkowicie nowy, wagowo zoptymalizowany mieszalnik UltraEco (str. 22).

Rok 2015 zapowiada się obiecująco pod względem ciekawych rozwiązań wprowadzanych na rynek przez firmę Cifa (str. 24). Najnowsze konstrukcje Cifa pokazane będą przede wszystkim na tegorocznych targach Intermat. W Polsce zaś, w marcu planowana jest prezentacja najnowszej „edycji” karbonowej gruszko-pompy Magnum MK25H.

Życzę przyjemnej lektury
Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny