Strona główna | Wydanie Drukowane
Rok wydania: Numer:
‹‹‹ poprzednia123456789101112następna ›››
Forum Budowlane 2017/6

Szanowni Czytelnicy

Od ostatniego wydania naszego miesięcznika miało miejsce kilka ciekawych wydarzeń branżowych.
Jednym z ważniejszych, które odbyło się w pierwszej połowie maja były targi Autostrada-Polska. W tym roku zabrakło na nich kilku ważnych dystrybutorów maszyn, nie dopisała zbytnio pogoda, ale wg naszych obserwacji było sporo odwiedzających, i jak podaje organizator Targi Kielce, ich ilość zamknęła się w 14 tysiącach. Krótkie podsumowanie i kilka ciekawych opinii wystawców zamieszczamy na str. 40.

Od 25 maja Oddział Interhandler w Warszawie ma nową, piękną siedzibę. Na uroczystości otwarcia, poza zarządem firmy, obecny był również CEO JCB Graeme Macdonald. Nie zabrakło okolicznościowego tortu z koparkoładowarką i dynamicznych pokazów maszyn (str. 48).

Kolejnym ciekawym wydarzeniem było pierwsze, plenerowe spotkanie branży transportowej Naczepomania 2017 w Zawierciu (str. 32). Podczas imprezy zaprezentowano naczepy oferowane przez firmę PTM Polska, a także pojazdy, naczepy i podzespoły sponsorów. Wśród patronów medialnych nie zabrało oczywiście „Forum Budowlanego”. Czekamy na kolejną edycję!

I wreszcie po raz pierwszy, z wykorzystaniem Keynote przez producenta maszyn budowlanych, 7 czerwca firma Manitou zaprezentowała dwie nowe obrotowe ładowarki teleskopowe dla sektora budowlanego. To bezprecedensowe wydarzenie odbyło się w Ancenis, a my oglądaliśmy transmisję na żywo w siedzibie Manitou Polska. Całą relację można znaleźć na naszym fanpage, a więcej o nowych maszynach napiszemy, jak tylko pierwsze egzemplarze trafią do Polski.

Życzę przyjemnej lektury

Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny

Forum Budowlane 2017/5

Szanowni Czytelnicy

Transport ponadnormatywny, zwłaszcza ten najcięższy, poza odpowiednimi naczepami, potrzebuje także cięgników dużej mocy. Pojazdy tworzące zestawy z naczepami do transportu maszyn budowlanych i dużych elementów na budowy nie mają znaczącego udziału w sprzedaży w Polsce. Do tego zapotrzebowanie częściowo zaspokajane jest przez import używanych ciągników z krajów europejskich. Szacuje się, że wraz z nimi roczna sprzedaż nie przekracza kilkunastu sztuk. Oczywiście pojazdy do transportu ponadgabarytów mocno różnią się między sobą, przede wszystkim pod względem tego o jakiej wielkości DMC zestawy mogą tworzyć (str. 28).

Dużo dzieje się natomiast w naczepach. Doskonałym przykładem innowacji, która ostatnio pojawiła się na rynku jest system Hydra-deck. Umożliwia hydrauliczne i zdalne powiększenie szerokości naczepy do 3,2 m, a tym samym na transport maszyn o dużych gabarytach (str. 30).

30 maja, w Zawierciu odbędzie się zaś pierwsza impreza branżowa z cyklu „Naczepomania”. Wśród wystawców będą producenci naczep, pojazdów, części zamiennych, akcesoriów i osprzętu dla segmentu pojazdów ciężarowych. Miesięcznik „Forum Budowlane” jest jednym z partnerów tego spotkania.

Życzę przyjemnej lektury

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa

Forum Budowlane 2017/4

Szanowni Czytelnicy

Według danych szacunkowych Stowarzyszenia Producentów Cementu, rok 2016 był trzecim z kolei, w którym nie odnotowano spadków sprzedaży cementu. Była ona na poziomie 15,7 mln ton, czyli ok. 2% większa niż w 2015 roku. Optymistyczne są także prognozy, które przewidują, że sprzedaż cementu w Polsce w 2017 roku wyniesie 16,1 mln ton, a w 2018 roku może osiągnąć aż 17 mln ton.

Blisko 30% z całej produkcji cementu będzie wykorzystane w budownictwie infrastrukturalnym. W Polsce mamy już 650 km betonowych dróg ekspresowych i autostrad, w tym najdłuższy, 154-kilometrowy odcinek A4 Zgorzelec – Bielany Wrocławskie. Do tego należy jeszcze dodać około 800 km dróg lokalnych, również betonowych. W planach do 2020 roku jest budowa kolejnych 800 km dróg w technologii betonu cementowego. W trakcie realizacji jest między innymi 140-kilometrowy odcinek A1 Tuszyn – Częstochowa – Pyrzowice.

Do wielokrotnie przytaczanych zalet nawierzchni betonowych należą m.in. dobra widoczność drogi, brak efektów koleinowania czy duża przyczepność, ale przede wszystkim o ponad połowę niższe koszty budowy i utrzymania. Według badań przeprowadzonych w Niemczech, również wskaźnik wypadkowości jest niższy w przypadku autostrad betonowych o 32%.

Co prawda do budowy betonowych autostrad konieczne jest zastosowanie specjalistycznych maszyn, ale już w przypadku dróg lokalnych wystarczą porządne układarki do nawierzchni asfaltowych (str. 52).


Życzę przyjemnej lektury

Artur Kuźmiuk
Redaktor naczelny

Forum Budowlane 2017/3
Szanowni Czytelnicy

W najnowszym wydaniu miesięcznika chciałbym zwrócić Państwa uwagę na dwa tematy. Pierwszy, nietypowy, nie był jeszcze poruszany na naszych łamach, chociaż związany jest z kwestiami bezpieczeństwa. Chodzi o właściwą organizację prac przy czynnym ruchu drogowym. Różnorodność robót wykonywanych w bezpośredniej styczności z czynnym pasem jezdni jest bardzo szeroka. Zaczynając od głębokich wykopów wąskoprzestrzennych, przez montaż oznakowania pionowego lub sygnalizacji świetlnej, po całoroczne utrzymanie. Odbywający się ruch pojazdów sprawia, że drogi takie są otwartymi placami budowy. Aby nie doszło do tragedii, każde zadanie powinno być zatem odpowiednio zaplanowane oraz właściwie oznakowane (str. 12).

Drugi artykuł ma związek z wiosną, a tym samym z rozpoczynającymi się bardziej intensywnymi robotami, również na drogach. Jest to dobry moment na przeprowadzenie przeglądu technicznego maszyn. Jeśli przed sezonem zimowym zostały należycie przygotowane, to pozostaje tylko kontrola sprawności podstawowych elementów i układów. Autor podpowiada, na co należałoby zwrócić uwagę, by uniknąć niepotrzebnych awarii maszyn, a tym samym przestojów podczas pracy (str. 20).

Zachęcam również do lektury pozostałych artykułów

Tadeusz Bąk
Dyrektor wydawnictwa

‹‹‹ poprzednia123456789101112następna ›››
TEMAT MIESIĄCA
Ciągniki do przewozów ponadnormatywnych

Pojazdy tworzące zestawy z naczepami przeznaczonymi do transportu maszyn budowlanych i dużych elementów do budowy nie mają dużego udziału w sprzedaży ciężarówek w Polsce. Szacunkowe dane mówią o kilkunastu, góra kilkudziesięciu nowych tego typu pojazdach rocznie. Czytaj dalej
POLECAMY