Żurawie przeładunkowe

Ocena: 4.7
2976
Tzw. HDS-y to jedne z najpopularniejszych urządzeń służących do załadunku i rozładunku materiałów. Połączone na stałe z samochodem, którym ładunek jest przewożony są ekonomiczną alternatywą dla tradycyjnych dźwigów czy żurawi.

Przykład możliwości żurawia Hiab XS 855
Fot. Hiab


Hiab
Oferta żurawi załadunkowych Hiab obejmuje pełny zakres udźwigów od 0,8 do 90 tm. Zastosowanie koncepcji modułowej budowy XS zapewnia użytkownikowi niezastąpione urządzenie ściśle dopasowane do jego potrzeb.

Dzięki temu firma jest w stanie wyprodukować ok. 1500 wersji żurawi. Każdą z tych wersji można rozbudować o dodatkowe opcje wyposażenia i osprzęt.

Żurawie Hiab mogą być używane do załadunku i rozładunku zarówno ciężkich, jak i wielkogabarytowych materiałów. Przykładem mogą być osiągi żurawia Hiab XS 1055, którego hydrauliczny wysięg wynosi 24 m i na tą odległość może podnieść 2,5 t.

O wielkości tego żurawia niech świadczy fakt, że przy wysięgu 4,4 m podnosi 18 t. Przy tym żuraw jest montowany na podwoziu samochodu nieprzekraczającym dopuszczalnych przez przepisy wysokości i szerokości.

Duże żurawie Hiab umożliwiają dostarczanie produkowanych fabrycznie elementów na place budowy i ustawianie ich z wysoką precyzją nawet w trudno dostępnych miejscach.

Żurawie Hiab spełniają, a nawet przewyższają wymagania nowej Dyrektywy Maszynowej 2006/42/WE i umożliwiają tworzenie lekkich i efektywnych kombinacji pojazdu i podpór, połączonych w unikalny sposób, aby zapewnić jak największy udźwig w krytycznych obszarach roboczych.

HMF
Rok 2011 przynosi kolejne nowości w gamie produktów HMF. W ciągu 2 ostatnich lat duński producent żurawi uzupełnił swoją ofertę o zupełnie nowe modele urządzeń w klasie 13–24 tm oraz w wadze najcięższej – 40, 60 i 80 tm. W obecnym roku planowane jest wprowadzenie nowych konstrukcji w klasie 4–12 tm oraz 30 tm, zaprojektowanych od podstaw w oparciu o najnowsze technologie projektowe. Obecnie cała oferta modelowa firmy HMF nie ma więcej niż 3 lata.

29 grudnia 2009 roku zaczęła obowiązywać najnowsza Dyrektywa Maszynowa dotycząca między innymi żurawi przeładunkowych. Zgodnie z tą dyrektywą, wszystkie nowe urządzenia – wprowadzane na rynek – o udźwigu netto przekraczającym 4 tm lub 1000 kg powinny być wyposażone w system nadzorujący stabilność pojazdu w trakcie pracy żurawiem. Wymogiem jest stosowanie systemu – układu czujników ograniczających zakres pracy żurawia lub całkowicie wstrzymujących jego pracę, jeśli któraś z belek lub nóg podporowych nie została w pełni wysunięta/podparta. Do końca roku 2010 jedynie dwóch producentów, w tym HMF, spełniało powyższe wymagania. HMF jako najwyższy priorytet przy konstruowaniu swoich urządzeń, zawsze stawiał na czynnik bezpieczeństwa w trakcie ich obsługi. Opatentowany system EVS (Electronic Vehicle Stability) monitorujący stabilność pojazdu, został wprowadzony przez HMF już w roku 1997 – 13 lat przed wejściem w życie obecnie obowiązującej Dyrektywy Maszynowej.


Żuraw HMF 6020
Fot. HMF

EVS nadzoruje odchylenia pojazdu względem osi „x” i „y”, co zabezpiecza go przed niekontrolowanym momentem niestabilności, a w efekcie przed jego przewróceniem.

Kompletna ochrona – RCL IRC i EVS ciągle kontroluje pracę urządzenia i automatycznie zatrzymuje go przed osiągnięciem niebezpiecznego zakresu pracy. Dodatkowo w żurawiach wyposażonych w system EVS, nie jest konieczne całkowite wysunięcie belek nóg podporowych. Jest to szczególnie istotne w momencie, gdy z powodu braku miejsca nie ma możliwości pełnego rozsunięcia belek – sytuacja występująca często na placach budów, przy pracach prowadzonych na ruchliwych ciągach komunikacyjnych czy w wąskich miejskich uliczkach.

Kolejną zaletą systemu EVS jest możliwość wyposażenia żurawia w kosz do pracy na wysokości. Wszystkie urządzenia HMF występujące w tej konfiguracji przechodzą specjalistyczne „badanie typu” przeprowadzane przez odpowiedni organ – Jednostkę Notyfikowaną. Ta opcja jest już dostępna dla żurawi w klasie od 6 tm i powyżej.

Z opinii użytkowników korzystających z takiego rozwiązania wynika, że jest to najbardziej przyjazny w obsłudze system z obecnie dostępnych na rynku. Łatwość obsługi, oraz nadzór EVS nad bezpieczeństwem pracy operatora znajdującego się w koszu to najwyżej oceniane zalety systemu oferowanego przez HMF.

HMF Polska dysponując profesjonalną i wykwalifikowaną kadrą działów sprzedaży i serwisu – 11 punktów serwisowych na terenie całego kraju, a w obecnym roku planowane jest uzupełnienie tej sieci o kolejne 2 lub 3 punkty – oferuje swoim klientom kompleksowe – indywidualne rozwiązania, najwyższy poziom obsługi w zakresie doradztwa handlowego, usługę gwarancyjną i pogwarancyjną.
Termin dostawy części zamiennych w 95% przypadków nie przekracza
48 godzin od zamówienia.

Hyva
Firma Hyva jest dostawcą nowatorskich systemów załadowczych i rozładowczych przeznaczonych dla ciężarówek oraz przyczep pojazdów do użytku komercyjnego i służb ochrony środowiska. Produkty firmy Hyva są stosowane na całym świecie w różnych sektorach, m.in. w: transporcie, budownictwie, górnictwie, w procesach przemieszczenia materiałów i w firmach świadczących usługi związane z ochroną środowiska.

Polski oddział Hyva będzie w tym roku świętować 15-lecie swojego istnienia. W ciągu tych piętnastu lat bytności na polskim rynku transportowym firma Hyva Polska zdobyła mocną pozycję lidera w branży, a Hyva jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w Polsce.

Jednym z najważniejszych produktów firmy Hyva są żurawie hydrauliczne (tzw. HDS). Żurawie marki HyvaCrane powstają w dwóch włoskich fabrykach. Fabryki te mają ponad 30-letnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji żurawi hydraulicznych. W ofercie znajdują się żurawie przystosowane do przeładunku każdego rodzaju materiału, od lżejszych palet z niewielkim obciążeniem do ciężkiego sprzętu budowlanego.

Gama żurawi oferowanych przez firmę Hyva jest bardzo szeroka. Żurawie podzielone są na trzy grupy: HA, HB oraz HC.

Do serii HA należą najmniejsze urządzenia HyvaCrane. Żurawie takie mają własne, elektro-hydrauliczne zasilanie, co pozwala ograniczyć koszty zakupu (brak przystawki odbioru mocy oraz pompy hydraulicznej). Niewielka masa oraz stosunkowo mocny udźwig pozwalają na montaż tego typu żurawi na autach dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t.

Kolejną serią jest seria HB. Urządzenia te przeznaczone są na „cięższe” podwozia. Ich duża liczba oraz możliwość indywidualnej konfiguracji pozwalają na dostosowanie do wymogów każdego użytkownika. Żurawie serii HB mogą być stosowane zarówno do typowych rozwiązań transportowych, a w połączeniu z odpowiednim osprzętem mogą być bardzo pomocne w ciężkich pracach budowlanych.



Urządzenie HyvaCrane HB230X E2 na „ciężkim” 3-osiowym podwoziu
Fot. Hyva


Ostatnią serią jest seria HC. Żurawie z serii HC przeznaczone są dla najbardziej wymagających odbiorców i są bardzo bogato wyposażone. Standardowo każde urządzenie dysponuje sterowaniem radiowym firmy Hetronic. Rozwiązanie takie umożliwia bardzo dokładne operowanie ładunkiem. Dodatkowo każdy żuraw posiada wiele systemów ułatwiających oraz przyśpieszających pracę.

Warto zaznaczyć, że żurawie serii HB i HC składane są w „Z”, co pozwala na zaoszczędzenie miejsca montażowego, a w trakcie pracy ułożenie ładunku nawet w najbardziej niedostępnych miejscach.

O popularności oraz dobrej opinii na temat żurawi produkowanych przez firmę Hyva świadczy ich rosnąca liczba wśród rodzimych użytkowników. Warto nadmienić, że urządzenia HyvaCrane, poza tradycyjnymi zastosowaniami coraz częściej można spotkać w firmach komunalnych.

Palfinger
Firma Palfinger, której generalnym przedstawicielem w Polsce od 1992 roku jest Graco, jest producentem hydraulicznych maszyn przeładunkowych, przeznaczonych przede wszystkim do zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych. Graco oferuje na naszym rynku m.in. cenione na całym świecie żurawie Palfinger: ogólnego stosowania, specjalne leśne i recyklingowe.


Żuraw Palfinger PK 19502
Fot. Palfinger

Graco prowadzi sprzedaż ww. produktów w Polsce i zapewnia pełen serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.

W zakresie maszyn produkowanych z przeznaczeniem do zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych, Palfinger współpracuje z czołowymi krajowymi producentami nadwozi, a także firmami, mającymi uprawnienia Urzędu Dozoru Technicznego do naprawy i konserwacji urządzeń poddozorowych. W ten sposób, z myślą o końcowym użytkowniku, tworzona jest sieć sprzedaży, zabudowy i serwisu urządzeń Palfinger, obejmująca coraz gęściej cały kraj.

Graco zapewnia kompleksowe dostawy samochodów ciężarowych z maszynami przeładunkowymi firmy Palfinger, i przyczep. Pomaga w odpowiedniej kompletacji technicznej maszyn.

Optymalnie dopasowuje urządzenia do podwozia oraz pomaga we właściwym doborze przystawki dodatkowego odbioru mocy.

Ponadto Graco proponuje całą gamę osprzętu roboczego do żurawi (chwytaki, kosze robocze, zawiesia, wciągarki, widły paletowe, świdry ziemne) i akcesoria hydrauliczne (zbiorniki oleju, chłodnice oleju, filtry, pompy).

Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (177) 2011
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

- Reklama -


Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ