Strona główna | Techniki i technologieZabudowa kopalniana, a wozidło

Zabudowa kopalniana, a wozidło

Rosnące koszty transportu są stymulatorem nowych rozwiązań mających na celu zwiększenie ładowności pojazdu. Zabudowa kopalniana W1MV, zaprojektowana przez KH-Kipper, jest odpowiedzią na te oczekiwania. Wykorzystywana do transportu urobku z miejsca wydobycia, po odpowiednim przygotowaniu drogi transportowej może z powodzeniem zastąpić wozidło.

Konstrukcja skrzyni wpływa na obniżenie środka ciężkości całego pojazdu, a tym samym większą stabilność przy wyładunku
Fot. KH-kipper


Zabudowę W1MV zaprojektowano do pracy w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych w kopalniach, gdzie w czasie transportu materiału o dużej frakcji jest narażona na nieustanne zużycie. Zabudowa charakteryzuje się niską wagą i co za tym idzie większą ładownością.

Wielofunkcyjność daje zabudowom samowyładowczym na podwoziach znaczną przewagę nad wozidłami. Mogą służyć do transportu ładunków po różnego rodzaju drogach – od kopalń po drogi publiczne. Ich zaletą jest także uniwersalność zastosowań, gdyż mogą być używane do transportu różnych ładunków (węgla, antracytu, rudy metali).

W tego typu zabudowach podłoga jest z reguły wzmocniona podłużnicami, poprzeczkami lub dodatkowymi przegięciami podłogi. Charakterystyczną cechą nowej zabudowy W1MV jest brak konieczności stosowania zbędnych wzmocnień na podłodze. Konstrukcję podłogi zabudowy W1MV stanowi jedynie trudnościeralna stal mająca dwa gięcia. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, gdzie podłoga była wykonana z trzech warstw (stali i gumy amortyzującej), nowy model ma podłogę wykonaną tylko z jednej warstwy stali. Dzięki wyeliminowaniu zbędnych elementów konstrukcji uzyskano efekt sprężystości zwiększający trwałość skrzyni.

Blacha burt bocznych jest usztywniona jedynie profilem górnym, opaską tylną i ścianą przednią. Właściwości mechaniczne stali, z której wykonane są burty boczne, zapewniają skuteczną ochronę przed uszkodzeniem.

Z uwagi na trudne warunki eksploatacyjne, na które skrzynia jest narażona w trakcie transportu urobku kopalnianego, główna konstrukcja wykonana jest ze sprężystej i odpornej na ścieranie stali Hardox HB 450 (podłoga 10–15 mm i burty boczne 6–10 mm), zaś konstrukcje nośne z wytrzymałej stali Strenx 700. Energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku odłamków skalnych o dużej frakcji, jest doskonale rozpraszana.

Po specjalnym  przygotowaniu z użyciem stali Toolox, zabudowa może być stosowana do transportu gorącej szlaki o temperaturze 500ºC. Właściwości stali Toolox nadają jej wytrzymałość na zużycie i wysokie temperatury.


Nowa zabudowa kopalniana W1MV. Z powodzeniem może zastąpić wozidło
Fot. KH-kipper


Dzięki nowej półoktagonalnej konstrukcji skrzyni i pochylonej ścianie przedniej, wyładowywany materiał nie zalega w rogach. Podniesiona w tylnej części skrzyni podłoga stanowi zabezpieczenie przed wypadaniem materiału w czasie jazdy po pochyłym terenie – szczególnie materiału małej frakcji. Tylna szufla zsypowa SNEEP ułatwia wyładunek bez zasypywania kół pojazdu. Duży dach zamontowano w sposób gwarantujący zabezpieczenie profilu górnego ściany przedniej przed elementami spadającymi z góry w czasie załadunku.

Zabudowa W1MV została objęta prawną ochroną patentową jako wzór użytkowy.

Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (251) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY