Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Zabudowa dla składów budowlanych

Ocena: 0
5633

Firma Palfinger, której Graco jest generalnym przedstawicielem w Polsce od 1991 roku, jest światowym liderem w produkcji hydraulicznych żurawi przeładunkowych. Urządzenia przeznaczone są przede wszystkim do zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych. Takie zabudowy wykonuje firma Graco w swoim zakładzie produkcyjnym w Płochocinie, a kolejna właśnie trafiła do odbiorcy zajmującego się hurtową sprzedażą materiałów budowlanych.

Gotowa zabudowa ze skrzynią i żurawiem Palfinger PK 20001 na przyzakładowym placu firmy Graco. Osprzęt w postaci hydraulicznych wideł do palet o udźwigu 2000 kg jest idealny dla składu budowlanego

Fot. Graco

Odbiorcą zabudowy Graco z żurawiem Palfinger PK 20001 jest właściciel, istniejącego od 1989 roku składu materiałów budowlanych. W asortymencie ma około tysiąca pozycji, w tym m.in.: materiały ogólnobudowlane, pokrycia dachowe, stolarkę, klinkier, materiały ociepleniowe i izolacyjne, kostkę brukową. Zapewnia dowóz wszystkich towarów i ich rozładunek. Taki pojazd jest więc niezbędny do prawidłowego funkcjonowania firmy.

Zabudowa zrealizowana przez Graco na podwoziu Scania P 410 B 6x4 N, obejmuje wspomniany już żuraw Palfinger PK 20001 i skrzynię ładunkową.

Żuraw dysponuje momentem udźwigu 196 kNm (20 tm) na wysięgu 8,1 m. Moment obrotowy to 22,6 kNm (2,3 tm). Zakres obrotu żurawia wynosi 400 stopni, a punkt martwy znajduje się nad skrzynią ładunkową. Dodatkowym wyposażeniem żurawia jest zaawansowany system kontroli stateczności HPSC (High Performance Stability Control), który pozwala na optymalne wykorzystanie stateczności pojazdu podczas pracy dla dowolnego rozstawienia jego podpór. Ma on zastosowanie tam, gdzie ilość miejsca na rozstawienie podpór jest ograniczona, gdy pojazd np. może być podparty tylko z jednej strony. System HPSC odpowiada za kontrolę stateczności w pełnym zakresie obrotu żurawia (360 stopni) i zapewnia bezstopniowe dopasowanie udźwigu do aktualnego rozsunięcia podpór.

Na wyposażeniu żurawia jest reflektor oświetlający pole pracy zamontowany fabrycznie na ramieniu zginanym (jest to wyposażenie opcjonalne, ale niezwykle przydatne w przypadku pracy po zmierzchu, a także w okresie jesienno-zimowym), układ przyśpieszonego teleskopowania realizowany poprzez wtórne wykorzystanie oleju z przestrzeni tłoczyskowej w przestrzeni tłokowej oraz przeprost ramienia zginanego o kąt 15 stopni. Dzięki przeprostowi można np. podać ładunek do niskiej hali. Ułatwia on również przewożenie żurawia z wysięgnikiem ułożonym nad skrzynią ładunkową.

Zaletą żurawia PK 20001 jest również bezobsługowy, niewymagający smarowania, system wysuwu poszczególnych sekcji wysięgnika. 2. i 3. sekcja są wysuwane hydraulicznie.

Zawarte w specyfikacji dla zamawiającego, wyposażenie dodatkowe obejmuje również sterowanie (układ dźwigni linearnych) z siedziska górnego zamiast z obu stron żurawia, wyświetlacz stanu podparcia z obu stron, osprzęt hydrauliczny dla dwóch urządzeń roboczych np. chwytaka i rotatora.

Z przeznaczenia pojazdu wynika również zamówiony osprzęt. Dla składu budowlanego najbardziej odpowiedni był demontowalny wymienny osprzęt roboczy w postaci wideł do palet, hydraulicznie poziomowanych i obracanych. Mają udźwig 2000 kg i zęby o długości 1150 mm.

Do żurawia Palfinger PK 20001 podłączono dwa systemy bezpieczeństwa działające w położeniu transportowym: TRAN2 – sygnalizujący przekroczona wysokość wysięgnika nad skrzynią ładunkową oraz AUS(V)W – sygnalizujący niezsunięcie podpór

Fot. Graco

Skrzynia ładunkowa wykonana przez Graco na tym pojeździe ma długość 6,4 m i szerokość 2450 mm. Burty o wysokości 800 mm wykonane z profili aluminiowych, podzielono po dwie sekcje na stronę. Zastosowano słupki burtowe typu Kinnegrip z zamkami pionowymi dwupunktowymi wpuszczanymi w kłonice. Ścianę tylną stałą, przednią (do wysokości kabiny) i podłogę skrzyni wykonano ze sklejki antypoślizgowej o grubości 27 mm. Skrzynia wyposażona jest w obrzeźnice ze specjalnego profilu z uchwytami do mocowania pasów, po sześć z każdej strony, oraz odboje z płaskownika stalowego zapobiegające obijaniu się burt. Poprzeczki skrzyni wykonano z ceowników zimnogiętych ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Nie zabrakło skrzynki narzędziowej i zbiornika na wodę.

Firma Graco nie tylko produkuje zabudowy podwozi samochodów ciężarowych i sprzedaje kompletne pojazdy. Zadbała także o wszystkie dopuszczenia oraz odbiór i badania UDT. Po przeszkoleniu operatora, co odbywa się w siedzibie Graco w Płochocinie, nowy użytkownik może od razu wykorzystać pojazd w swojej pracy.
 

Źródło: Forum Budowlane, nr 6 (277) 2019

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: