Strona główna | Techniki i technologieZ każdym rokiem niższe spalanie

Z każdym rokiem niższe spalanie

Na początku lutego miał miejsce bardzo interesujący, niezależny test porównawczy pojazdów Scania Streamline 143 z 1992 roku i S500 nowej generacji. Jego wyniki nie pozostawiają wątpliwości. Z każdym nowym modelem, zużycie paliwa i emisja spalin w pojazdach ciężarowych Scania są niższe.

Scania S500 nowej generacji
Fot. Scania

„Zużycie paliwa przypadające na 1 t ładunku to obecnie najważniejszy czynnik brany pod uwagę przy zakupie ciągników 4x2 wykorzystywanych w europejskim transporcie długodystansowym. Tymczasem, jeśli porównamy pojazdy Scania eksploatowane w podobnych warunkach, zużycie paliwa spadało przeciętnie o 1,3% rocznie od 2004 roku. Jednocześnie znacząco zmniejszyła się emisja tlenków azotu i stale pozostaje poniżej surowej normy, wynoszącej 0,4 g/kWh” – komentuje Henrik Wentzel, główny inżynier w Scania.

Od 2004 roku nowe pojazdy ciężarowe Scania są wyposażane w system monitorujący zużycie paliwa i poziom emisji spalin. A zatem eksperci firmy mają dokładny obraz pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnich latach. Aby ustalić ich pełną skalę, przedstawiciele Scania zwrócili się do niezależnej firmy AVL, przeprowadzającej testy układów napędowych. Specjaliści AVL dokonali dokładnych pomiarów zużycia paliwa i emisji tlenków azotu 25-letniego podwozia Streamline 143 i pojazdu S500 nowej generacji. Odcinek testowy miał długość 140 km, a każdy z samochodów ciężarowych pokonał go sześciokrotnie. Oba trzyosiowe pojazdy, miały silniki o mocy 500 KM i zostały przystosowane do transportu drewna. Starszy pojazd miał silnik V8 o pojemności 14 l, a nowy – rzędowy, 6-cylindrowy o pojemności 13 l. Pomimo mniejszej pojemności, nowy silnik okazał się mocniejszy przy każdej prędkości obrotowej.


Scania Streamline 143
Fot. Scania

Scania 143 została wypożyczona z muzeum Scania w Södertälje. Pojazd był w doskonałej kondycji i poza konieczną zmianą opon, dorównywał stanem nowej S500. Ze względów bezpieczeństwa oba testowane pojazdy wyposażono w porównywalne ogumienie zimowe.

Próba odbyła się na drodze 73 na południe od Sztokholmu. Pojazdy ciężarowe pokonywały wyznaczoną trasę równocześnie ze stałą prędkością 85 km/h. Kierowcy zamieniali się, aby każdy mógł pokonać tę samą odległość starszym i nowym pojazdem. W ten sposób zniwelowano wpływ stylu jazdy na ostateczny wynik. Oba pojazdy miały identyczny ładunek. Tu przewagę zyskała nowa Scania, która jest lżejsza.

Przypadek sprawił, że kierowcami byli ojciec i syn: Johan i Lucas Remmert, co nadało próbie wymiar symboliczny.


Kierowcami testowych pojazdów byli ojciec i syn: Johan i Lucas Remmert
Fot. Scania


Największa różnica miedzy dwoma pojazdami, to poziom hałasu. W kabinie Scania nowej generacji panuje niemal całkowita cisza. Skrzynia biegów działa bardzo szybko, rozruch zimnego silnika jest łatwy, a samochód bez trudu pokonuje wzniesienia i zostawia w tyle współczesnych rywali” – mówi Lucas Remmert.

Jeśli chodzi o komfort kierowcy, widzę znaczną poprawę. Jednak mam wyjątkowy sentyment do Scania 143... To była jazda w starym stylu. Chętnie bym do niej wracał dla rozrywki w niedzielne popołudnia” – dodaje Johan Remmert.

Co pokazał test? Potwierdził obserwacje prowadzone od 2004 roku. Przez 24 lata, które upłynęły od produkcji obu pojazdów, zużycie paliwa spadło o 25%, a emisja tlenków azotu o 95%.

Udoskonalenia, jakie stopniowo wprowadzamy w naszych pojazdach przynoszą wymierne rezultaty. Podobnie przebiega droga rozwoju silnika Diesla. Zamiast rewolucji zmieniającej wszystko, potrzebna jest systematyczna, ciężka praca nad dopracowaniem szczegółów” – komentuje Henrik Wentzel.

Tak znaczny postęp był możliwy dzięki wielu czynnikom. Silniki stały się bardziej wydajne, przez co mają wyższe osiągi w stosunku do pojemności. Udoskonalona została także aerodynamika. Na obniżenie spalania wpłynęły również zautomatyzowane skrzynie biegów w połączeniu z niższym przełożeniem przekładni główniej. Zmniejszyła się też masa własna pojazdu.


Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (251) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Premiery "Na poziome 308"

Dziesiątki maszyn i setki zaproszonych gości – tak wyglądało tegoroczne spotkanie „Na poziomie 308”, które odbyło się 7 września w kopalni Piława Górna. Była to już druga edycja imprezy, pierwsza miała miejsce w 2015 roku. Organizatorami są Volvo Maszyny Budowlane Polska, Powerstone oraz Polskie Górnictwo Skalne. Przy tej okazji zaprezentowano również kilka nowości. Czytaj dalej
POLECAMY