Strona główna | Techniki i technologieZ każdym rokiem niższe spalanie

Z każdym rokiem niższe spalanie

Na początku lutego miał miejsce bardzo interesujący, niezależny test porównawczy pojazdów Scania Streamline 143 z 1992 roku i S500 nowej generacji. Jego wyniki nie pozostawiają wątpliwości. Z każdym nowym modelem, zużycie paliwa i emisja spalin w pojazdach ciężarowych Scania są niższe.

Scania S500 nowej generacji
Fot. Scania

„Zużycie paliwa przypadające na 1 t ładunku to obecnie najważniejszy czynnik brany pod uwagę przy zakupie ciągników 4x2 wykorzystywanych w europejskim transporcie długodystansowym. Tymczasem, jeśli porównamy pojazdy Scania eksploatowane w podobnych warunkach, zużycie paliwa spadało przeciętnie o 1,3% rocznie od 2004 roku. Jednocześnie znacząco zmniejszyła się emisja tlenków azotu i stale pozostaje poniżej surowej normy, wynoszącej 0,4 g/kWh” – komentuje Henrik Wentzel, główny inżynier w Scania.

Od 2004 roku nowe pojazdy ciężarowe Scania są wyposażane w system monitorujący zużycie paliwa i poziom emisji spalin. A zatem eksperci firmy mają dokładny obraz pozytywnych zmian, jakie zaszły w ostatnich latach. Aby ustalić ich pełną skalę, przedstawiciele Scania zwrócili się do niezależnej firmy AVL, przeprowadzającej testy układów napędowych. Specjaliści AVL dokonali dokładnych pomiarów zużycia paliwa i emisji tlenków azotu 25-letniego podwozia Streamline 143 i pojazdu S500 nowej generacji. Odcinek testowy miał długość 140 km, a każdy z samochodów ciężarowych pokonał go sześciokrotnie. Oba trzyosiowe pojazdy, miały silniki o mocy 500 KM i zostały przystosowane do transportu drewna. Starszy pojazd miał silnik V8 o pojemności 14 l, a nowy – rzędowy, 6-cylindrowy o pojemności 13 l. Pomimo mniejszej pojemności, nowy silnik okazał się mocniejszy przy każdej prędkości obrotowej.


Scania Streamline 143
Fot. Scania

Scania 143 została wypożyczona z muzeum Scania w Södertälje. Pojazd był w doskonałej kondycji i poza konieczną zmianą opon, dorównywał stanem nowej S500. Ze względów bezpieczeństwa oba testowane pojazdy wyposażono w porównywalne ogumienie zimowe.

Próba odbyła się na drodze 73 na południe od Sztokholmu. Pojazdy ciężarowe pokonywały wyznaczoną trasę równocześnie ze stałą prędkością 85 km/h. Kierowcy zamieniali się, aby każdy mógł pokonać tę samą odległość starszym i nowym pojazdem. W ten sposób zniwelowano wpływ stylu jazdy na ostateczny wynik. Oba pojazdy miały identyczny ładunek. Tu przewagę zyskała nowa Scania, która jest lżejsza.

Przypadek sprawił, że kierowcami byli ojciec i syn: Johan i Lucas Remmert, co nadało próbie wymiar symboliczny.


Kierowcami testowych pojazdów byli ojciec i syn: Johan i Lucas Remmert
Fot. Scania


Największa różnica miedzy dwoma pojazdami, to poziom hałasu. W kabinie Scania nowej generacji panuje niemal całkowita cisza. Skrzynia biegów działa bardzo szybko, rozruch zimnego silnika jest łatwy, a samochód bez trudu pokonuje wzniesienia i zostawia w tyle współczesnych rywali” – mówi Lucas Remmert.

Jeśli chodzi o komfort kierowcy, widzę znaczną poprawę. Jednak mam wyjątkowy sentyment do Scania 143... To była jazda w starym stylu. Chętnie bym do niej wracał dla rozrywki w niedzielne popołudnia” – dodaje Johan Remmert.

Co pokazał test? Potwierdził obserwacje prowadzone od 2004 roku. Przez 24 lata, które upłynęły od produkcji obu pojazdów, zużycie paliwa spadło o 25%, a emisja tlenków azotu o 95%.

Udoskonalenia, jakie stopniowo wprowadzamy w naszych pojazdach przynoszą wymierne rezultaty. Podobnie przebiega droga rozwoju silnika Diesla. Zamiast rewolucji zmieniającej wszystko, potrzebna jest systematyczna, ciężka praca nad dopracowaniem szczegółów” – komentuje Henrik Wentzel.

Tak znaczny postęp był możliwy dzięki wielu czynnikom. Silniki stały się bardziej wydajne, przez co mają wyższe osiągi w stosunku do pojemności. Udoskonalona została także aerodynamika. Na obniżenie spalania wpłynęły również zautomatyzowane skrzynie biegów w połączeniu z niższym przełożeniem przekładni główniej. Zmniejszyła się też masa własna pojazdu.


Źródło: Forum Budowlane, nr 4 (251) 2017
DODAJ KOMENTARZ
Wymagane: Zaloguj się aby dodać komentarz > Zaloguj się
TEMAT MIESIĄCA
Narzędzia diamentowe do przecinarek ręcznych

Husqvarna oferuje narzędzia diamentowe do cięcia wszystkich materiałów budowlanych. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego typu przecinarkach ręcznych i nie tylko. Szwedzki producent wytwarza elementy wyłącznie we własnych fabrykach. Dostępne są tarcze, pierścienie do przecinarek pierścieniowych, łańcuchowych, po standardowe tarcze diamentowe od mniej intensywnej pracy po najcięższe zastosowania. Czytaj dalej
POLECAMY