Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wydajne maszyny JCB serii Eco

Ocena: 0
9501
Koparkoładowarki.

Koparkoładowarka JCB 3CX Eco...
Fot. JCB


...i JCB 4CX Eco
Fot. JCB

Innowacje, dokonane niedawno w koparkoładowarkach marki JCB, zmierzały w kierunku zwiększenia ich wydajności. Konstruktorzy wyszli z założenia, że na coraz bardziej konkurencyjnym rynku wydajność staje się czynnikiem przesądzającym o sukcesie handlowym. W ten sposób powstały najbardziej wydajne spośród opracowanych do tej pory modele koparkoładowarek 3CX oraz 4CX.

Jednym z najważniejszych udoskonaleń, wprowadzonych w 2010 r., jest system EcoDig – pierwsze przemysłowe rozwiązanie oparte o układ trzech pomp hydraulicznych, co pozwala na utrzymanie niższych prędkości obrotowych silnika. Dzięki temu oszczędność paliwa w trakcie kopania sięga 15%, a okresy pracy między tankowaniami zostały wydłużone.

Do wzrostu wydajności podczas jazdy na drogach przyczynia się system EcoRoad, pozwalający m.in. ograniczyć zużycie paliwa w trakcie jazdy o 25% przy jednoczesnym skróceniu czasu przejazdu o 10%. Układ amortyzacji łyżki maksymalizuje wielkość ładunku, a jednocześnie zwiększa prędkość jazdy. Nowe umiejscowienie pedałów hamowania, zbliżone do układu występującego w samochodach, polepsza ergonomię i komfort pracy operatora. Hamulce ze wspomaganiem zapewniają siłę hamowania proporcjonalną do skoku pedału. Pełne zwalnianie wkładek hamulcowych zmniejsza opory, zwiększając prędkość na drodze i ograniczając zużycie paliwa. Konstrukcja układu hamowania opiera się o istniejący w maszynie układ hydrauliczny, w związku z tym nie istnieje potrzeba zabudowy dodatkowego zbiornika oleju hydraulicznego, co ogranicza koszty i redukuje czas potrzebny na codzienną obsługę.

Funkcja EcoLoad zapewnia z kolei większą siłę pociągową, szybsze cykle robocze, dużą siłę spychania, a także zdolność pokonywania wzniesień. Funkcja powrotu do kopania automatycznie przywraca łyżkę ładowarkową do pozycji kopania, co oszczędza czas i wysiłek. Odłączenie układu hydraulicznego systemu napędowego i skierowanie całej mocy do układu sterowania pozwala szybciej podnieść ładunek. Odłączenie drugiej pompy hydraulicznej zapewnia lepsze właściwości trakcyjne podczas załadunku. Mechanizm różnicowy z ograniczeniem poślizgu poprawia zachowanie maszyny w trudnych warunkach.

Nową opcją jest połączony obwód młota i obwód dwukierunkowy, co zwiększa kompatybilność z szeroką gamą osprzętu, a tym samym uniwersalność zastosowań. Ten obwód zapewnia również regulację przepływu wysoki/niski we wszystkich wariantach maszyn 3CX i 4CX, tak w modelach o ramieniu koparkowym teleskopowym, jak i o stałej długości. W efekcie wszystkich tych innowacji średnia oszczędność paliwa sięga 16%, a dodatkowo obniżył się poziom hałasu.

Warto podkreślić, że w koparkoładowarkach JCB możliwe jest niezależne zasilanie hydrauliczne narzędzi ręcznych. Nowa długość węża (9 m) zwiększa promień prac, zmniejsza ryzyko potencjalnych uszkodzeń podczas prowadzonych robót i likwiduje potrzebę stosowania oddzielnego zasilacza hydraulicznego. Narzędzia ręczne i koparka mogą przy tym pracować równocześnie.

Firma JCB dokonała ponadto modernizacji wnętrza kabiny, obejmującej m.in. takie elementy, jak nowy, bardziej trwały i komfortowy materiał, z którego wykonano siedzisko operatora; przeprojektowanie profilu kierownicy oraz nowy uchwyt ułatwiający jej szybkie obracanie przy zachowaniu wysokiej precyzji ruchów czy zmodernizowane, czytelne, podświetlane przyciski na panelu sterowania.

Hydrauliczny przesuw ramienia koparki ogranicza zniszczenia środowiska i ułatwia pracę. Układ amortyzacji jazdy (SRS) maksymalizuje retencję ładunku i dodatkowo poprawia komfort pracy operatora.

Źródło: Forum Budowlane, nr 10 (173) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: