Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wózki widłowe na placu budowy

Ocena: 0
5488
Cicha praca, zapewnienie bezpieczeństwa, mała liczba awarii, niskie koszty obsługi serwisowej oraz większa wartość w odsprzedaży – to cechy jakie powinien mieć dobry wózek widłowy. Spełnienie tych wymagań decyduje o sukcesie rynkowym. A oto przykłady takich właśnie wózków widłowych.

Wózek Manitou MC 30
Fot. Manitou


Do pracy w trudnym terenie
Firma Manitou opracowała dwie serie wózków widłowych, oznaczone symbolami MC i M. Wózki MC przeznaczone są do podnoszenia ciężkich ładunków oznacznej objętości, na zewnątrz lub na niestabilnym gruncie. Wózki z serii M zaprojektowano do pracy w trudnych, wręcz ekstremalnych warunkach, np. na terenach błotnistych, grząskich.

Obie konstrukcje różnią się m.in. osiami, promieniem skrętu, prześwitem, skrzyniami biegów: w wózkach MC 40-70 zainstalowano elektro-hydrauliczną, a w M26-50 ręczną skrzynię biegów. Dzięki zintegrowanemu cylindrowi promień skrętu w wózku MC jest mały (np. w MC 30 wynosi 3170 mm). W serii M-2 jest terenowa oś, dzięki górnemu położeniu cylindra uzyskano lepszy prześwit, promień skrętu w wózku M 26.2 i M 30.2 wynosi 3930 mm, w M.26.4 i M.30.4 – 4095 mm, a w M.40.4 i M 50.4 – 4360 mm.

Prześwit w modelu MC 30 wynosi 385 mm w środku wózka, a w M-26/30-2 – 465 mm w środku wózka.

Obie serie wózków mają jednak także wspólne cechy konstrukcyjne, takie jak np. wygłuszenie. W celu wygłuszenia w terenowych wózkach Manitou zainstalowano maty wygłuszające w komorze silnika, uszczelki wokół komory silnika oraz maty wygłuszające pomiędzy silnikiem i kabiną. Wspólnym wyróżnikiem jest też wysoka siła uciągu zarówno wózków MC, jak i M. W obydwu konstrukcjach na życzenie instalowany jest pochył karetki.


Manitou MC 50 z osprzętem w postaci łyżki do kruszywa
Fot. Manitou


Do wszystkich wózków oferowany jest szeroki wybór osprzętu. Kabiny zapewniają wysoki komfort pracy. Dzięki mocnej ramie wytrzymałość wózków Manitou stanowi ich duży atut. Łatwy dostęp do komory silnika powoduje, że obsługa wózków jest prosta.

Przyjazne dla środowiska
Produkowane przez Nissan Forklift wózki widłowe z serii DX należą do najszybszych i najbardziej wydajnych w swojej klasie. Modele wózków z tej serii mieszczą się w zakresie 1,5–3,2 t.
W pojazdach pracują silniki konstrukcji Nissana.

Każdy wózek widłowy Nissan jest zaprojektowany tak, aby 98% części zużytych do produkcji pojazdu mogło zostać poddanych recyklingowi. Wyjątkowo niską emisję spalin osiągnięto dzięki zastosowaniu elektronicznego wtrysku paliwa LPG, który pozwala na precyzyjne podawanie mieszanki paliwa i powietrza w optymalnej proporcji. Przełączenie programu jazdy na tryb Eco oznacza oszczędność paliwa o 18% w stosunku do trybu jazdy Power.

Ważnym celem było dla konstruktorów wózków zapewnienie operatorowi pracy w komfortowej i bezpiecznej pozycji. Całą platformę kabiny zaprojektowano z uwzględnieniem zasad ergonomii. Kabina ma łatwy dostęp, wygodny fotel, wyposażony w wielopłaszczyznową regulację, podparcie bioder, pas bezpieczeństwa, zapewnia dużo miejsca na nogi. W połączeniu z elektryczną dźwignią do jazdy w przód/w tył pozwala to na łatwe prowadzenie wózka. Podnoszenie i pochylanie ładunku można wykonywać jednocześnie przy użyciu jednej dźwigni.


Ekologiczny wózek Nissan DX 30 ECO-X
Fot. Nissan


Nissan zaprojektował ruchome kolumny kierownicze: z uwagi na to, że operatorzy mają różne potrzeby, kierownica wyposażona została w możliwość przesuwania w przód i w tył (wraz z funkcją zapamiętywania) oraz dostosowania wysokości położenia.

Opatentowany system amortyzatorów skutecznie chroni kabinę przed drganiami, wywoływanymi przez silnik i podłoże, a zarazem ogranicza poziom hałasu.

Maksymalna prędkość podnoszenia wózków DX wynosi 700 mm/s. Wózek może być prowadzony wolno, co zapewnia pełną kontrolę lub szybko, z prędkościami do 19 km/h – przy jeździe na dłuższe dystanse. Seria DX posiada opracowany przez firmę Nissan System Ograniczenia Ryzyka – kompletny zestaw funkcji wspomagających bezpieczeństwo, m.in. oferowany w standardzie System Kontroli Stabilności (CSC), poprawiający stabilność boczną i umożliwiający bezpieczną jazdę w trakcie pokonywania zakrętów.

Dostęp do maszyny chroniony jest kodem PIN. System kontroli dostępu zapobiega użyciu wózka przez osobę nieupoważnioną.

W technologii hybrydowej
W ofercie firmy Still znajduje sie m.in. wózek oznaczony symbolem RX 70, łączący dynamikę i zwrotność kompaktowego pojazdu z najnowocześniejszym napędem w technologii hybrydowej, zapewniającym niskie zużycie paliwa. Napęd hybrydowy łączy zalety mocnego silnika spalinowego z możliwościami precyzyjnej regulacji mocy w wózku elektrycznym. Jednocześnie wyróżnia się wysoką sprawnością ogólną, a także długą żywotnością i niskim zużyciem paliwa (2,5 l/godz.). Do redukcji zużycia paliwa przyczynia się hydrauliczna pompa nastawna, która dozuje ilość podawanego oleju zgodnie z zapotrzebowaniem.


Wózek Still RX 70
Fot. Still


Model RX 70 jako pierwszy wózek widłowy marki Still z napędem wysokoprężnym/gazowym wyposażono w moduł Blue-Q, zwiększający wydajność.

Kolejne zalety modelu RX 70 to przyjazne stanowisko operatora o konstrukcji modułowej, wyjątkowa zwrotność, niewielkie wymagania przestrzenne oraz przemyślana koncepcja bezpieczeństwa – „safety by nature”, zapewniająca stabilne zachowanie w czasie jazdy.

Model RX 70 oferowany jest w kilku wersjach – o masie: 1,6; 1,8 i 2 t, o udźwigu 2,2; 2,5; 3 i 3,5 t. Ten wózek widłowy wymaga najmniejszych szerokości przejazdowych na rynku.

Wózek RX 70 zaprojektowano tak, aby zapewniał doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Mocno obniżona przednia szyba oraz przemyślane rozmieszczenie przyrządów i dźwigni zapewniają swobodną obserwację wideł wózka oraz drogi.

Wibracje i uderzenia, będące nieodłącznym elementem eksploatacji wózka, są skutecznie amortyzowane przez elastycznie zawieszoną kabinę oraz resorowany fotel operatora, który można indywidualnie dostosować do masy ciała.

Typową dla serii RX 70 jest możliwość optymalnego dostosowania charakterystyki hamowania i przyspieszania do danej sytuacji roboczej w ramach pięciu różnych profilów jazdy.

Źródło: Forum Budowlane, nr 1 (164) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -