Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wózki elektryczne do pracy w halach

Ocena: 0
1801
Dostępna obecnie technologia, sprawiła, że coraz większą popularnością wśród użytkowników cieszą się wózki widłowe z napędem elektrycznym. Napęd ten bowiem pozwala na ich wykorzystanie w pomieszczeniach zamkniętych, gdzie nie ma zapewnionej odpowiedniej wentylacji. Oczywiście z powodzeniem można z nich korzystać także na zewnątrz.

Widłowy wózek elektryczny Yale ERP45VM z oferty firmy Emtor
Fot. Yale


Yale seria VM
Wózki widłowe firmy Yale serii VM są przeznaczone do przeładunku towarów w ciężkich warunkach, wewnątrz pomieszczeń, jak i poza nimi. Idealnie nadają się zarówno do zastosowań standardowych, jak również do aplikacji z użyciem różnego typu osprzętu dodatkowego typu: przesuwy, pozycjonery wideł, chwytaki różnego typu i inne. Seria składa się z trzech modeli, oznaczonych symbolami ERP40VM, ERP45VM i ERP50VM. Wózki mają udźwig, odpowiednio 4000, 4500 i 5000 kg. Wszystkie dysponują programowalnymi ustawieniami trybu pracy eLo (praca ekonomiczna) i HiP (praca wydajna). Zamontowany wysoko wielofunkcyjny wyświetlacz tablicy rozdzielczej jest obecnie standardem we wszystkich wózkach z przeciwwagą firmy Yale.

Wózki poruszają się na superelastycznych oponach, które zapewniają komfort podczas poruszania się po nierównym terenie. Dwa silniki napędowe AC (podnoszenie, sterowanie i trakcja) pozwalają na jazdę z maksymalną prędkością 20 km/h i umożliwiają podnoszenie wideł z ładunkiem z prędkością do 0,42 m/s.

Unikalne zastosowanie dwóch silników napędowych 80 V i wydłużonej osi skrętnej wózków elektrycznych VM gwarantuje doskonałą zwrotność, wydajność i korytarz roboczy wynoszący 4161 mm (paleta 1000x1200 mm), przy jednoczesnym zachowaniu dużej wygody i przestrzeni na nogi operatora.

Firma Yale kładzie duży nacisk na to, aby pierwsza godzina pracy operatora była tak samo wydajna, jak ostatnia. Sprzyjają temu m.in. pełna lub częściowa kabina z nagrzewnicą, fotel o najniższym poziomie drgań z wysokim oparciem, podparciem lędźwiowym i zagłówkiem, ergonomiczne minidźwignie i podłokietnik, kierownica teleskopowa z pamięcią pochylenia, (standard z opcją pełnej kabiny 70 dB(A)).

Same wózki firmy Yale charakteryzują się niskim poziomem hałasu wynoszącym 68 dB(A). Opcjonalna cicha pompa hydrauliczna redukuje hałas do poziomu wynoszącego 67 dB(A). Zaletą wózków jest także najniższy poziom drgań przenoszonych na operatora, a także łatwe wsiadanie i wysiadanie dzięki dodatkowemu uchwytowi i umieszczonemu nisko stopniowi.

Sztywna konstrukcja wraz z mocnym masztem wózków serii VM została dostosowana do przenoszenia ciężkich ładunków bez spadku udźwigu. Zastosowane rozwiązania zapewniają szybki i stabilny przeładunek towarów oraz wysoką wydajność nawet w trudnych warunkach pracy i przy częstych, dużych obciążeniach. Należą do nich opcjonalna dodatkowa chłodnica oleju hydraulicznego oraz boczne łożyska oporowe w karetce do mocowania dodatkowego osprzętu.

Sprawdzone podzespoły zastosowane w wózkach Yale serii VM gwarantują długotrwałą niezawodność i trwałość. Są to m.in.: system VSM do zarządzania pojazdem, uszczelnienia typu o-ring, oczywiście silniki AC, szczelne złącza elektryczne, czujniki działające w oparciu o zjawisko Halla. Przeglądy okresowe przewidziane są co 1000 godzin lub 6 miesięcy.

Mitsubishi EDIA
W przypadku firmy Mitsubishi na szczególną uwagę zasługuje seria wózków elektrycznych trzy- i czterokołowych z przeciwwagą – EDIA EM 1,3-2 t, 48 V. Dużą moc i prędkość połączono tu z ergonomią i kompaktowym kształtem, dzięki czemu model EDIA FB16PNT doskonale radzi sobie w każdych warunkach – w budynku i na zewnątrz. Dzięki zastosowaniu prądu zmiennego praca wózków elektrycznych tej serii jest cichsza i bardziej płynna. Szybkie i łatwe programowanie wózka w zależności od potrzeb i parametrów pracy umożliwia zaawansowany technologicznie kontroler, a wysoka sprawność watogodzinowa oraz niskie wymogi konserwacyjne minimalizują koszty eksploatacyjne.


Trójkołowy wózek elektryczny Mitsubishi EDIA FB16PNT oferowany przez firmę Kuhn Polska
Fot. Mitsubishi


W wózkach Mitsubishi zastosowano mokre hamulce tarczowe, zintegrowany układ obecności IPS2 – dodatkowo automatyczny hamulec postojowy i opcję zatrzymania na rampie. Ponadto, wózki posiadają elektroniczne sterowanie, redukcję prędkości podczas manewrowania w rogach korytarzy oraz wielofunkcyjną tablicę rozdzielczą z fluorescencyjnym wyświetlaczem i system ochrony pogodowej. Standardowym wyposażeniem wózków jest panoramiczna górna krata ochronna, oświetlenie LED, uchwyt tylny z przyciskiem klaksonu i wskaźnik wagi ładunku. Kabina panelowa ma wbudowane opcjonalnie ogrzewanie w drzwiach, a konstrukcja umożliwia boczną wymianę baterii, których wymiary są zgodne z normami DIN.

W kabinie operatora wszystko zostało zaprojektowane z uwzględnieniem zasad ergonomii. Urządzenia kontrolne zostały poręcznie rozmieszczone oraz zadbano o łatwy dostęp do wszystkich stref wózka Mitsubishi. Przeprowadzeniu czynności serwisowych służy system RapidAccess. Ponadto niskie wymogi konserwacyjne, związane z silnikami zmiennoprądowymi, hamulcami, systemem wymiany danych CAN-bus oraz innymi komponentami, maksymalnie redukują czas przestoju oraz koszty. Przeglądy techniczne wymagane są co 1000 mth.

Still RX 20
Najbardziej popularnym „elektrykiem” firmy Still jest model RX 20. Jest ergonomiczny i bezpieczny, a dzięki zastosowanej technologii Blue-Q zmniejsza zużycie energii nawet o 20%.

Elektryczny wózek widłowy Still RX 20
Fot. Still

Dwa napędy na przednie koła i udźwig od 1,4 do 2,0 t sprawiają, że wózek RX 20 jest uniwersalnym narzędziem w każdym magazynie. Wózek dostępny jest zarówno w wersji trzy-, jak i czterokołowej, a dzięki modułowej budowie istnieje możliwość dopasowania go do specyfiki miejsca pracy uwzględniając m.in. szerokość alejki między regałami, pojemność akumulatora czy wysokość przejazdu. Głównymi zaletami RX 20 są dynamika jazdy, stałe, wysokie osiągi oraz wydajność. Zastosowane seryjnie rozwiązania w dziedzinie oszczędzania energii wydłużają okres pracy wózka na jednym ładowaniu akumulatora – podczas 8-godzinnej zmiany dodatkowe międzyładowania nie są konieczne. Co więcej, sam program Blue-Q zarządzający sterowaniem odbiorników elektrycznych, generuje oszczędności rzędu nawet 2500 euro w skali 5 lat, bez uszczerbku dla mocy pojazdu.

Wózek RX 20 został zaprojektowany pod kątem komfortu pracy operatora. Wdrożone rozwiązania zwiększające wygodę i bezpieczeństwo to m.in. wejście do kabiny wyposażone w antypoślizgową powierzchnię oraz regulacja wysokości kierownicy, której niewielkie wymiary pozwalają na sprawne i niewymagające dużych nakładów siły prowadzenie pojazdu. Kierowca ma także możliwość ustawienia pedałów zgodnie z własnymi preferencjami, a dzięki specjalnemu wyświetlaczowi posiada dostęp do informacji dotyczących kierunku jazdy, poziomu naładowania akumulatora czy godziny. Dzięki zainstalowanym reflektorom, wózek RX 20 sprawdza się w ciemnych pomieszczeniach lub podczas pracy po zmierzchu. Innowacją w dziedzinie bezpieczeństwa pracy jest także zastosowana po raz pierwszy w wózkach elektrycznych z udźwigiem od 1,5 t boczna wymiana baterii. Do usunięcia akumulatora zamiast dźwigu, używany jest ręczny wózek lub suwnica, dzięki czemu zminimalizowane zostało ryzyko ew. wypadków.

Forum Budowlane, nr 7 (194) 2012
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -