Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Właściwy dobór opon radialnych

Ocena: 0
4360
Firma Torus sprzedaje ok. 2000 opon wielkogabarytowych rocznie, głównie w Polsce, co z wyłączeniem KGHM-u, daje ok. 25% udział w tym segmencie rynku. Ma w ofercie m.in. opony takich marek jak: Bridgestone, Michelin, Nokian, Solideal, Magna. Poza sprzedażą zajmuje się również doborem i serwisem opon wielkogabarytowych.

Opony Bridgestone VSDL29.5R25 na ładowarce kołowej
Fot. Torus


Od czerwca br. kiedy powstał nowy punkt serwisowy Torusa w Kielcach, firma ma już dwa oddziały (od 7 lat funkcjonuje filia w Strzegomiu) i dzięki temu pokrywa zapotrzebowanie na usługi serwisowe na terenie południowej Polski, gdzie występują największe złoża minerałów kopalnych. Torus zatrudnia 15 serwisantów, z których najkrótszy stażem pracuje 2,5 roku a najdłuższy 13 lat. Aby zapewnić szybką reakcję na sytuacje awaryjne dysponuje pięcioma pojazdami serwisowymi.

Najważniejszą kwestią w przypadku opon radialnych, z czego zdają sobie sprawę jedynie doświadczeni handlowcy, jest właściwy dobór pod względem: obciążenia, rodzaju pracy, rodzaju podłoża, temperatury, długości dróg odstawu, wysokości i budowy bieżnika, czy wreszcie samej mieszanki gumowej. Prawda jest taka, że większość opon użytkowanych na maszynach przemysłowych w Polsce jest źle lub bardzo źle dostosowana do warunków pracy. Zdarza się, że opony przemysłowe dobierane są wg takich samych kryteriów jak osobowe, ciężarowe, czy rolnicze, co jest dużym błędem. Przykład z życia: nowo powstała firma zatrudniająca handlowca bez doświadczenia zamontowała na wozidle Volvo A40 oponę klasy L5R, czyli przeznaczoną do maszyn wolnobieżnych pracujących w ekstremalnie trudnych warunkach kopalnianych, co w krótkim czasie doprowadziło do wystrzału (maszyna Volvo może poruszać się z prędkością 50 km/h, a opona z maksymalnie 10 km/h). Zmarnowana została prawie nowa opona warta ok. 25 tys. zł, nie wspominając już o przestoju maszyny, czy ryzyku związanym z obrażeniami, jaki mogły odnieść osoby znajdujące się w pobliżu.


Opony Bridgestone VMTP 24.00R35 na wozidle Komatsu HD605
Fot. Torus


Ponieważ na rynku pojawiają się coraz mocniejsze maszyny, które przenoszą większe obciążenia, producenci opon ustawicznie je modernizują. Przykładem może być np. drutówka w stopce. Kiedyś miała przekrój okrągły, teraz w zależności od producenta może być on trapezowy, a nawet heksagonalny. Wprowadzane są również coraz nowocześniejsze mieszanki gumowe, które dzięki użyciu nowych komponentów lepiej odprowadzają nadmiar ciepła i wolniej się ścierają. Producenci prześcigają się w projektowaniu nowych wzorów bieżnika, które mają coraz lepszą trakcję i właściwości samooczyszczające. Przykładowo firma Bridgestone produkuje trzy rodzaje bieżników w jednej tylko klasie L3 (występują 4 klasy opon do ładowarek L2, L3, L4 oraz L5 – w zależności od charakteru pracy i twardości podłoża) i wciąż testuje nowe rozwiązania – np. bieżnik V037. Aktualnie najbardziej popularnym rozmiarem opon radialnych wielkogabarytowych w Polsce jest 26.5R25, stosowany w ładowarkach i wozidłach. Większość dużych maszyn wyposażana jest w opony radialne klasy Premium.

Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (218) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Polecane firmy

Polecamy

Polecamy

Które z niżej wymienionych minikoparek są Ci najlepiej znane?















GŁOSUJ

Jakie znasz koparki kołowe z napędem elektrycznym?





GŁOSUJ