Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wibromłoty Movax w praktyce

Ocena: 0
1491
Spośród wibromłotów dostępnych na polskim rynku na szczególną uwagę zasługują urządzenia Movax. Znalazły one dotychczas zastosowanie na wielu krajowych inwestycjach, a ich wyłącznym dystrybutorem jest firma Am-Tec Engineering z Katowic.

Wibromłot Movax SP-60F podczas wzmacniania mostu na Odrze we Wrocławiu
Fot. Am-Tec Engineering


Podczas wzmacniania filarów pięciu mostów kolejowych i drogowych we Wrocławiu pojawił się problem w postaci ograniczonej wysokości miejsca pracy. Tutaj z powodzeniem użyto wibromłota Movax SP-60F. Pozwoliło to na prowadzenie prac pod mostami z brzegu oraz z barki na rzece. Wibromłot SP-60F umożliwił instalację 9-metrowych grodzic z jednym tylko spawaniem.

Inny model wibromłota Movax – SPH-80 użyto podczas remontu kilkunastu obiektów inżynieryjnych (przepustów, mostów i wiaduktów) wzdłuż linii kolejowej Warszawa – Skierniewice. Prace odbywały się przy ograniczonej ilości wyłączeń pociągów z ruchu. Główne zalety zastosowania Movax’a w tym przypadku to szybkość pracy i pewność uchwytu grodzicy. Profil uchwycony w szczęki Movax’a nie „kiwa” się na boki, nie ma niebezpieczeństwa niekontrolowanego dotknięcia trakcji pod napięciem. Chwycony (zaciśnięty) w szczęki profil jest „sztywny” i stabilny. Podczas przejazdu pociągów na sąsiednim torze, koparka mogła bardzo szybko odjechać na chwilę na bok i po przejeździe pociągu równie szybko wrócić do pracy. Wbijane w tym przypadku grodzice miały długość ok. 12 m.


Budowa portu jachtowego w Dziwnowie. Wibromłot Movax SG-60V wyposażono dodatkowo w szczęki modułowe i system sterowania Auto-C
Fot. Am-Tec Engineering


Wibromłot Movax SG-60V doskonale sprawdził się natomiast w pracach „wodnych”. Potwierdziły to dwie inwestycje zrealizowane w Dziwnowie i Grudziądzu.

Pierwsza to budowa portu jachtowego, gdzie należało wbić ponad 700 grodzic o długości 11 i 14 m oraz ponad 100 rur o średnicy 406 mm i długości 12 m. Rury musiały zostać wbite nie pionowo, ale pod stałym pochyleniem 80 stopni. Wibromłot SG-60V wyposażono dodatkowo w szczęki modułowe i system sterowania Auto-C. Umożliwiło to wykonanie całości prac za pomocą jednego urządzenia.

W Grudziądzu Movax SG-60V „pracował” przy budowie kolektora burzowego. Główną zaletą w tym przypadku, była możliwość wbijania kilkunastometrowych grodzic wibromłotem na koparce, a nie na dźwigu. Z uwagi na bardzo grząski grunt, dźwig nie miał najmniejszych szans, aby tam wjechać bez przygotowania bardzo kosztownej i czasochłonnej drogi dojazdowej. Wbijane na budowie kolektora grodzice miały długość ponad 12 m.

Źródło: Forum Budowlane, nr 5 (215) 2014
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: