Forum Budowlane - budownictwo, maszyny i urządzenia budowlane, opinie i porady ekspertów

Wciągniki Konecranes CXT

Ocena: 0
2504
Gdańska spółka Konecranes należy do fińskiego koncernu Konecranes Plc., zajmującego się produkcją urządzeń transportu bliskiego. Firma została założona w Finlandii w 1910 roku. Przez dziesięciolecia produkty Konecranes były stale ulepszane i modyfikowane. Zwiększany jest również zakres świadczonych usług. Obecnie Konecranes posiada wiele czołowych i opatentowanych produktów lecz skupmy się na jednym z nich.

Fot. Konecranes

Jeśli mówimy o powszechnie stosowanych suwnicach przemysłowych to odpowiedzią marki Konecranes, są suwnice wyposażone we wciągniki elektryczne linowe typu CXT. Stanowią one zupełnie nowe rozwiązanie w sektorze urządzeń transportu bliskiego. Projektanci linii CXT postawili sobie za cel zmniejszenie wymiarów oraz wagi wciągników. Cel ten udało się osiągnąć. Suwnice z wciągnikami CXT są lżejsze, a dzięki małym gabarytom wciągników, zredukowane zostały strefy „martwe” w halach, tworząc większą powierzchnię użytkową. W przypadku nowych zakładów, suwnice CXT zapewniają większą elastyczność w projektowaniu wnętrz i przepływie materiałów oraz pozwalają na zmniejszenie powierzchni budynków, co pociąga za sobą redukcję kosztów budowy. Zwarta zabudowa urządzenia pozwala zaoszczędzić przestrzeń już na etapie projektowania. W porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami, dzięki większym zasięgom haka i niskiej zabudowie wciągnik CXT może pracować bliżej ścian i podnosić ładunki na większe wysokości.

W przypadku modernizacji dźwignic z użyciem wciągników CXT, uprzednio niewykorzystywane lub użytkowane niewystarczająco powierzchnie stają się pełnowartościowymi miejscami pracy. W przypadku wymiany wciągnika na CXT można się przekonać, że dzięki swojej kompaktowej konstrukcji i mniejszej wadze jest on łatwiejszy w instalacji. W tym miejscu należy podkreślić łatwość zwiększania udźwigu suwnicy poprzez zastosowanie znacznie lżejszego wciągnika CXT.

Mechanizmy jazdy wciągnika, jak i mostu suwnicy projektowane są z dużą precyzją, co w połączeniu ze wzmocnioną konstrukcją oznacza bezusterkową eksploatację w ciągu wielu lat intensywnej pracy. Silniki sterowane są poprzez przemiennik częstotliwości, pozwalający na precyzję ustawienia ładunku i zredukowanie jego kołysania. Dzięki płynnej regulacji prędkości użytkownik dysponuje dowolną prędkością w zakresie od prędkości minimalnej do nominalnej. Dzięki temu wygodne staje się transportowanie ładunków o dużych gabarytach lub wymagających szybkiego pozycjonowania. Porównując tradycyjne silniki dwubiegowe nie tracimy już czasu na „uspokojenie się” rozkołysanego ładunku, a więc „płynne” sterowanie pozwala na szybsze załadowanie samochodu i zaoszczędzenie czasu. Kolejną zaletą tego rozwiązania jest niski poziom zużycia prądu. Silniki jednouzwojeniowe wyposażone w potocznie mówiąc „falowniki”, nie mają aż tak dużego zapotrzebowania prądu jak silniki dwubiegowe. Łagodny start i płynne hamowanie wpływa korzystnie na konstrukcję stalową samej suwnicy jak i konstrukcję hali, zmniejszone siły bezwładności przekazywane na podtorze. Zakres prędkości jest szeroki, a czas przyspieszania i hamowania – regulowany.


Fot. Konecranes

Technologia, w której wykonany jest mechanizm podnoszenia jest bardzo nowoczesna. W przeciwieństwie do dotychczasowych rozwiązań Konecranes opracowało kilka innowacyjnych pomysłów. Krótki bęben linowy, lecz o dużej średnicy, zapewnia nawijanie liny bez niepotrzebnych przegięć czy naprężeń. Zwiększa to żywotność liny oraz wysokość podnoszenia. Co więcej, nie ma potrzeby korygowania pozycji ładunku w czasie opuszczania ponieważ przesunięcie haka w poziomie jest minimalne.

Silnik mechanizmu podnoszenia jest kluczowym elementem wyznaczającym moc i osiągi wciągnika. Konstruktorzy stworzyli dla wciągników CXT nowe silniki o wysokiej wydajności, które łączą wysoką moc z ulepszonymi właściwościami chłodzenia.

Hamulec mechanizmu podnoszenia jest całkowicie bezobsługowy. Konstrukcja jest pyłoszczelna, a okładziny nie zawierają azbestu. Żywotność okładzin wynosi przynajmniej jeden milion uruchomień. Pomiędzy wymianami nie ma konieczności jego regulacji. Stan hamulca jest stale kontrolowany przez „serce” wciągnika – układ monitorujący Control Pro. Układ monitoruje pracę wciągnika/wciągarki, a także zapewnia bezpieczną eksploatację dźwignicy. Oprócz standardowych funkcji jak ochronna przed przeciążeniem czy przegrzaniem silnika, ControlPro monitoruje oraz oblicza „żywotność” niektórych podzespołów. Pozwala to na wymianę zużytych już podzespołów bez koniczności przerwy w produkcji. Powszechnie wiadomo, że lepiej jest działać prewencyjnie w przewidzianym do tego czasie, niż wstrzymywać produkcję gdzie każda minuta postoju jest ważna. Obsługa systemu ControlPro jest intuicyjna i dość prosta. Pamiętamy pierwszą obsługę telefonów komórkowych – menu główne – a potem przechodzimy do innych pozycji. Tutaj jest dokładnie to samo, wyświetlacz LCD, na którym wyświetlane są kolejno podstawowe parametry umożliwia nam czytelną obsługę. Dla ułatwienia całość opisana jest w instrukcji obsługi łącznie z informacjami dla zakładowych grup utrzymania ruchu jak poruszać się po menu. Jeśli suwnica ulegnie awarii pierwszą czynnością w celu naprawy jest sprawdzenie kodu błędu wyświetlonego właśnie na ControlPro. A więc nie tylko monitoruje, ale również ułatwia pracę służbom serwisowym. To co jeszcze możemy się dowiedzieć z „serca” urządzenia to na pewno informacje o wykorzystaniu mechanizmu podnoszenia – cykle pracy, maksymalne obciążenie oraz czas bezpiecznej pracy mechanizmu – czas jaki pozostaje do remontu głównego. Jeśli zastanawiamy się nad zakupem kolejnej suwnicy w bardzo łatwy i prosty sposób możemy dokładnie przeliczyć Grupę Natężenia Pracy, która jest tak istotna dla urządzeń dźwignicowych, i która określa żywotność danego urządzenia.

Jeśli zastanawiamy się nad zakupem nowych urządzeń warto pomyśleć, czy wybrać zwykłe urządzenie do przenoszenia ładunku, czy zainwestować w nowoczesne urządzenie znajdujące się w ofercie firmy Konecranes.

Źródło: Forum Budowlane, nr 2 (165) 2010
PODZIEL SIĘ:
OCEŃ: